Marco Crespi: "Vi ska ta oss till EuroBasket 2021 - det är vårt huvudmål"

På bara fyra dagar ska nytillträdde förbundskaptenen Marco Crespi förbereda det svenska landslaget för premiärmatchen i kvalet till EuroBasket 2021. Men coach Crespi vet att han inte behöver uppfinna hjulet på nytt; Han ska bara lägga till några småsaker.

– Mitt mål är att de ska spela med samma passion och jämna nivå, säger svenske förbundskaptenen Marco Crespi.

Han svarar på frågan om vilken skillnad de svenska fansen kommer se på landslagets spel jämfört med tidigare, och svaret är: inte jättemycket.

– Det enda jag vill lägga till är att dra upp tempot något. Det är allt. Jag vill inte förändra något; Jag vill bara vara realistisk och lägga till små bitar.

Även om coach Crespi hade velat göra svepande ändringar i den svenska spelstilen så finns det inte mycket tid att göra något sådant. Landslagssamlingar är notoriskt korta och denna är inget undantag. Den här uppsättningen av landslaget tränade tillsammans för första gången på söndagen och spelar på torsdag kväll mot Israel. På pappret är Sverige betydligt bättre, som 22:a på FIBA:s världsranking jämfört med Israels 36:e-plats.

Men Israel är lite okända. De har ett ungt, hungrigt lag med en ny coach och enligt coach Crespi spelar de alltid tufft.
– Vi kanske har lite mer talang, men för att kunna visa det måste vi spela lika tufft som de gör.

Kvalet till EuroBasket 2021 består av nio grupper, där sex av dem innehåller fyra lag och tre av dem tre lag. Sverige spelar i grupp B, som är en trelagsgrupp tillsammans med Montenegro och just Israel. Förutsättningarna som gäller är att alla gruppvinnarna och de fem bästa grupptvåorna avancerar till huvudturneringen om drygt ett och ett halvt år. Samtidigt finns även det kommande OS-kvalet i bakhuvudet, både för coacher och spelare. Men Coach Crespi vill inte se för långt fram.

– Vårt huvudmål är EuroBasket 2021. Sen har vi en dröm, att spela i OS. Men om du vill leva drömmen, måste du nå målet.

Resan mot EuroBasket 2021 börjar på torsdag kväll, kl 18:00 när Sverige tar sig an Israel på bortaplan i Tel-Aviv. Matchen ser du på SVTPlay.

Här är Sveriges trupp i EM-kvalmatchen mot Israel 14 november.
(Observera att truppen kan ändras till söndagens match mot Montenegro i Malmö.)

Namn Född Längd Pos. A-landskamper Moderklubb Klubb 2019-2020
Farhiya Abdi 1992 188 Forward 23 Fryshuset Free agent
Binta Drammeh 1992 180 Forward 45 BK Järva TTT Riga (LET)
Elin Eldebrink 1988 174 Guard 118 Södertälje BBK Bourges (FRA)
Frida Eldebrink 1988 174 Guard 126 Södertälje BBK Free agent
Maria Gültekin 1990 166 Guard 8 IK Eos Lund Antalya 07 (TUR)
Louice Halvarsson 1989 192 Center 126 Södertälje BBK Tarbes (FRA)
Danielle Hamilton Carter 1990 191 Center 66 Polisen Basket Piestanske (SVK)
Kalis Loyd 1989 188 Forward 28 Malbas Ensino Lugo (SPA)
Klara Lundquist 1999 173 Guard 19 Alvik Basket Montpellier (FRA)
Regan Magarity 1996 191 Forward 10 Norrköping UBF Hatay (TUR)
Ellen Nyström 1993 183 Guard 20 BK Höken Gipuzkoa (SPA)
Amanda Zahui 1993 196 Center 27 Polisen Basket Shandong (KINA)

Ackreditering Sverige-Montenegro 17 november

Mediarepresentanter och fotografer skickar sin ackrediteringsförfrågan för Sverige-Montenegro söndagen 17 november, Malmö Isstadion till robin.svensson@basket.se.

Besöksadress Trålgränd 2