Marcus Eriksson skadad - spelar inte mot Ukraina

Sveriges storskytt Marcus Eriksson ådrog sig en handskada i matchen mot Turkiet på Hovet. Förbundsläkare Houman Ebrahimi har undersökt skadan och den omöjliggör spel mot Ukraina på måndag. Eriksson åker nu till sin klubb Gran Canaria.

Foto: Anders Tillgren

Oturen grinar Sveriges Marcus Eriksson i ansiktet. Skadan precis före VM-kvalmatcherna i november gjorde att han inte kunde delta mot Ukraina hemma och Lettland borta. Denna gång var han dock tillbaka och bidrog i vinsten mot Turkiet med 13 poäng, 5 returer och 2 assist utöver det utrymme han skapade åt andra genom att ständigt vara ett hot på den offensiva planhalvan.

Under matchen kom skadan på den högra handen. - Han har ådragit sig denna skada och vi har gjort bedömningen att han inte kan spela mer i detta VM-kval, säger förbundsläkare Houman Ebrahimi. Eriksson har nu lämnat truppen för att återvända till sin klubb Gran Canaria för ytterligare undersökning och behandling.

Sverige tar sig an Ukraina på måndag kl 18:00 i Kiev, matchen sänds på TV10.

Fredrik Joulamo; landslagsansvarig 070-9508119

Houman Ebrahimi, förbundsläkare 070-4352080

Foto: Anders Tillgren

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Skador oroar i derby mot Danmark10.9.2018 15:54Pressmeddelande

Inför den viktiga EM-kvalmatchen mot Danmark på söndag har Sverige tappat en mängd spelare. Hjälten mot Turkiet, Nick Spires, är den senaste i raden av spelare som ger återbud pga skada. Speciellt under korgarna är Sverige försvagat. Centrarna Nick Spires, Simon Birgander och Carl Engström samt superskytten Marcus Eriksson är alla skadade. – Vi har aldrig haft fullt lag men så många stora spelare borta samtidigt gör denna match speciell, säger förbundskapten Vedran Bosnic.