Marcus Eriksson skadad - spelar inte mot Ukraina

Sveriges storskytt Marcus Eriksson ådrog sig en handskada i matchen mot Turkiet på Hovet. Förbundsläkare Houman Ebrahimi har undersökt skadan och den omöjliggör spel mot Ukraina på måndag. Eriksson åker nu till sin klubb Gran Canaria.

Foto: Anders Tillgren

Oturen grinar Sveriges Marcus Eriksson i ansiktet. Skadan precis före VM-kvalmatcherna i november gjorde att han inte kunde delta mot Ukraina hemma och Lettland borta. Denna gång var han dock tillbaka och bidrog i vinsten mot Turkiet med 13 poäng, 5 returer och 2 assist utöver det utrymme han skapade åt andra genom att ständigt vara ett hot på den offensiva planhalvan.

Under matchen kom skadan på den högra handen. - Han har ådragit sig denna skada och vi har gjort bedömningen att han inte kan spela mer i detta VM-kval, säger förbundsläkare Houman Ebrahimi. Eriksson har nu lämnat truppen för att återvända till sin klubb Gran Canaria för ytterligare undersökning och behandling.

Sverige tar sig an Ukraina på måndag kl 18:00 i Kiev, matchen sänds på TV10.

Fredrik Joulamo; landslagsansvarig 070-9508119

Houman Ebrahimi, förbundsläkare 070-4352080

Foto: Anders Tillgren

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.