Marcus Eriksson skadad - spelar inte mot Ukraina

Sveriges storskytt Marcus Eriksson ådrog sig en handskada i matchen mot Turkiet på Hovet. Förbundsläkare Houman Ebrahimi har undersökt skadan och den omöjliggör spel mot Ukraina på måndag. Eriksson åker nu till sin klubb Gran Canaria.

Foto: Anders Tillgren

Oturen grinar Sveriges Marcus Eriksson i ansiktet. Skadan precis före VM-kvalmatcherna i november gjorde att han inte kunde delta mot Ukraina hemma och Lettland borta. Denna gång var han dock tillbaka och bidrog i vinsten mot Turkiet med 13 poäng, 5 returer och 2 assist utöver det utrymme han skapade åt andra genom att ständigt vara ett hot på den offensiva planhalvan.

Under matchen kom skadan på den högra handen. - Han har ådragit sig denna skada och vi har gjort bedömningen att han inte kan spela mer i detta VM-kval, säger förbundsläkare Houman Ebrahimi. Eriksson har nu lämnat truppen för att återvända till sin klubb Gran Canaria för ytterligare undersökning och behandling.

Sverige tar sig an Ukraina på måndag kl 18:00 i Kiev, matchen sänds på TV10.

Fredrik Joulamo; landslagsansvarig 070-9508119

Houman Ebrahimi, förbundsläkare 070-4352080

Foto: Anders Tillgren

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Basketen flyttar in till skolgårdar i Skåne7.11.2018 17:12Pressmeddelande

Projektet Hemmaplan är ett samarbete mellan Skånes Basketdistriktförbund och Svenska Basketbollförbundet, och vänder sig till barn i Skåne som idag står längst bort från att delta i en idrottsförening. Projektet är ett av totalt elva idrottsprojekt som får dela på 3 995 000 kronor från Framåtfonden. Gemensamt för alla projektidéer är att de involverar nya former av fysisk aktivitet, något som bedömts som viktigt för att bryta mönster och få fler i rörelse.