Marcus Nyman i bronsmatch på VM

Sverige har chans på ytterligare en medalj på årets VM i judo. Det stod klart efter att Marcus Nyman vunnit återkvalet och därmed är vidare till match om bronset. I bronsmatchen ställs svensken mot VM-bronsmedaljören från 2018 Kenta Nagasawa från Japan.

Marcus Nyman (i vitt) har chans på sin första VM-medalj. Foto: Emanuele Di Feliciantonio.

Marcus Nyman inledde tävlingen med tre starka vinster mot Schwendinger från Liechtenstein, Kaljulaid från Estland och Ustopiriyon från Tadzjikistan.

I kvartsfinalen fick han sedan möta världsfyran och hemmahoppet Krisztian Toth från Ungern. Toth har en gedigen meritlista från världsmästerskap med både ett VM-guld på juniorsidan och VM-silver som senior från 2014 och vid de senaste tre världsmästerskapen har han varit i bronsmatch.

Kvartsfinalen blev en jämn och lång match med flera bra attackförsök från båda tävlande där matchen till slut fick avagöras i golden score. Två minuter in i förlängningen lyckades Toth slutligen vinna matchen genom ett kast.

I återkvalet ställdes Nyman mot Islam Bozbayev från Kazakstan. Segern gick till Nyman efter att Bozbayev fått tre varningar. Vinsten innebar att Nyman är klar för match om bronset.

Det här är andra världsmästerskapet i rad* som Marcus Nyman är i match om bronset. 2019 förlorade han matchen och slutade därmed femma (det finns ingen fjärdeplats i judo). Nu har han chans på revansch och sin första VM-medalj.

Finalpasset startar kl. 17.00 och kan ses live via https://live.ijf.org/ eller https://www.youtube.com/user/judo.

*2019 var senaste världsmästerskapet. 2020 arrangerades inget VM.

Anställda i skogsbranschen lär sig falla rätt med judo24.9.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan judo bidra till en säkrare skogsbransch? Fallolyckor är den vanligaste olyckstypen hos Stora Enso Skog. Under våren har medarbetare fått lära sig falla på rätt sätt genom träningsprogrammet Judo4Balance online. - Jag har lärt mig att falla på rätt sätt, men också övningar som hjälper mig att undvika att ramla från början, säger Hilmar Kristjansson som arbetar som fältplanerare i Stora Enso Skog.

Nicolina Pernheim utslagen ur Paralympics efter rekordsnabb match28.8.2021 07:14:00 CEST | Pressmeddelande

Vid Paralympiska spelen i Rio de Janeiro var blinda Nicolina Pernheim ytterst nära att ta hem bronset i 63-kilosklassen. I år var det en revanschsugen Pernheim som åkte till Tokyo med siktet inställt på medalj. Drömmen om en medalj försvann dock i återkvalsmatchen där motståndaren, bara tre sekunder in i matchen, fick in ett benkast på Pernheim som gav henne ippon och därmed segern. Förlusten innebar att Paralympics var över för den här gången för Nicolina Pernheim.

Pressträff inför Paralympics, möt medaljhoppet Nicolina Pernheim i Göteborg9.8.2021 07:00:00 CEST | Pressinbjudan

Paralympics närmar sig och därmed även Nicolina Pernheims jakt på medalj i judo efter den förlorade bronsmatchen senast i Rio de Janeiro 2016. Nicolina Pernheim är blind sedan födseln och var endast 4 år när hon började med judo. Sedan dess har hon blivit en av de absolut bästa inom judon för personer med synnedsättning. Nicolina tävlar i klassen B1 (blinda) men tvingas möta delvis seende motståndare som tävlar i både B2 och B3 då reglerna inom Paralympics inte särskiljer dessa klasser. Nicolina Pernheim är idag 7:a på världsrankingen i 63-kilosklassen och är den högst rankade blinda judokan i sin viktklass.

Robin Pacek utslagen ur OS i jämn match mot världsettan27.7.2021 07:17:46 CEST | Pressmeddelande

Efter två vinster i de inledande matcherna på OS ställdes Robin Pacek i åttondelsfinalen mot världsettan och regerande världsmästaren Matthias Casse från Belgien. Det blev en jämn match där både Pacek och Casse tog poäng i ordinarie tid och matchen fick avgöras i golden score. Även där var det mycket jämt men till slut lyckades Casse få in ett kast på en trött Robin Pacek. En bra insats av Robin Pacek, men som tyvärr inte räckte hela vägen och Pacek är utslagen ur OS.