Marcus Nyman klättrar 45 platser på världsrankingen

OS-femman från Rio Marcus Nyman är tillbaka med besked. För fyra veckor sedan kom han femma på VM och i helgen vann han Grand Prix i Tashkent, Uzbekistan. Prestationerna har gjort att Nyman klättrat anmärkningsvärda 45 placeringar på världsrankingen sedan mitten på augusti. Helgens förstaplats innebar också att Nyman nu hoppat upp på OS-kvalplats, en viktig milstolpe i hans satsning mot ett tredje OS.

Marcus Nyman (i vitt) mot Shoichiro Mukai i semifinalen på VM 2019. Foto: Marina Mayorova.

Marcus Nyman är en av Sveriges mest meriterade judoka genom tiderna med bland annat en femteplats från OS i Rio, ett EM-guld (Sveriges första genom tiderna) och två EM-brons på meritlistan. Efter OS i Rio valde Nyman att lägga av, men i början av året gjorde han comeback med siktet inställt på ett tredje OS. Nu bara 9 månader efter comebacken visar han att han åter tillhör den absoluta världseliten och är att räkna med till OS i Tokyo 2020. På de två senaste tävlingarna har han klättrat anmärkningsvärda 45 placeringar på världsrankingen; 31 placeringar efter VM och ytterligare 14 efter helgens Grand Prix. Under helgens Grand Prix visade även Nyman prov på sin kapacitet när han övertygande vann mot den regerande olympiske mästare Mashu Baker från Japan på sin väg mot guldet.

”Marcus har under sensommaren och hösten hittat tillbaka till sin stil på tävlingsmattan och börjat närma sig sin normala fysiska kapacitet. Han har en fantastisk mental inställning både på tävlingsmattan men också i sin envishet att inte ge upp trots en tuff start på comebacken. Det tillsammans med hans otroliga fysiska kapacitet att verkligen kunna pressa sig själv i tuffa situationer gör att han dessa dagar utan tvekan tillhör de bästa i 90 kilos klassen”, kommenterar landslagschef Robert Eriksson.

Förutom den enastående klättringen på världsrankingen gav placeringarna på VM och Tashkent Grand Prix även viktiga kvalpoäng till OS i Tokyo 2020. Efter helgens förstaplats på Grand Prix ligger Nyman nu på en direktkvalplats till OS.

"Marcus första mål var att ta sig tillbaka till toppen på världsrankingen för att på sikt nå en OS-kvalificering och slutligen den efterlängtade OS-medaljen. Nu är han en bra bit på väg men det återstår en ganska lång tid av OS-kvalet. Än så länge gäller det fortsätta att jobba för en bra position i kvalet men också med bra förberedelser inför slutmålet.", säger Robert Eriksson.

Marcus Nyman vinner finalen på Tashkent Grand Prix mot Khusen Khalmurzaev från Ryssland

Ny forskning: Judoinspirerat träningsprogram kan förebygga fallolyckor och minska fallskador på jobbet2.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsolyckan i Sverige. Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring har genom ett gemensamt projekt satsat på att öka fallkompetensen i svenskt arbetsliv. Nu visar ny forskning från Högskolan Dalarna och FoU Sörmland att risken för fallolyckor och fallskador kan minskas genom det framtagna träningsprogrammet, Judo4Balance, som används i projektet.

Judo ska lära hundar att falla på rätt sätt1.4.2020 06:49:00 CESTPressmeddelande

(Obs! Detta var årets aprilskämt) Fallolyckor är ett av samhällets stora folkhälsoproblem. Men även hundar är drabbade. Nu inleder Svenska Judoförbundet ett samarbete med den svensk-tjeckiska hundtränaren och etologen Marie Novák för att förebygga fallolyckor hos hundar och deras ägare. På kursen tränar både hund och ägare muskelstyrka, balans och fallteknik i syfte att förebygga fallolyckor och minska skadorna om ett fall ändå sker. Hundarna får bland annat öva på balansgång, benböj och framåtfall med rullning. Kursen leds av licensierade fallinstruktörer från Svenska Judoförbundet tillsammans med licensierade hundinstruktörer.