Marcus Nyman till bronsmedaljmatch på VM

Marcus Nyman nådde VM-semifinal tack vare sitt suveräna arbete och teknik nere i mattan (newaza). I semifinalen mot japanen Shoichiro Mukai visade det sig att hans försvar nere i mattan höll lika hög nivå. Å andra sidan lyckades inte heller Mukai med sitt suveräna kastande, Nyman gick inte att kasta. Båda drog på sig shido (varningar) och till slut orkade inte Nyman utan i förlängningen drabbades han av sin tredje shido och förlorade matchen. Nu väntar bronsmedaljmatch mot förra året bronsmedaljör, Axel Clerget, Frankrike. De möttes två gånger 2016 och van varsin.

Finalpasset pågår och medaljerna fördelas just nu, och går att följa i en kommenterad sändning här:

Ny forskning: Judoinspirerat träningsprogram kan förebygga fallolyckor och minska fallskador på jobbet2.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsolyckan i Sverige. Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring har genom ett gemensamt projekt satsat på att öka fallkompetensen i svenskt arbetsliv. Nu visar ny forskning från Högskolan Dalarna och FoU Sörmland att risken för fallolyckor och fallskador kan minskas genom det framtagna träningsprogrammet, Judo4Balance, som används i projektet.

Judo ska lära hundar att falla på rätt sätt1.4.2020 06:49:00 CESTPressmeddelande

(Obs! Detta var årets aprilskämt) Fallolyckor är ett av samhällets stora folkhälsoproblem. Men även hundar är drabbade. Nu inleder Svenska Judoförbundet ett samarbete med den svensk-tjeckiska hundtränaren och etologen Marie Novák för att förebygga fallolyckor hos hundar och deras ägare. På kursen tränar både hund och ägare muskelstyrka, balans och fallteknik i syfte att förebygga fallolyckor och minska skadorna om ett fall ändå sker. Hundarna får bland annat öva på balansgång, benböj och framåtfall med rullning. Kursen leds av licensierade fallinstruktörer från Svenska Judoförbundet tillsammans med licensierade hundinstruktörer.