Marcus Nyman till bronsmedaljmatch på VM

Marcus Nyman nådde VM-semifinal tack vare sitt suveräna arbete och teknik nere i mattan (newaza). I semifinalen mot japanen Shoichiro Mukai visade det sig att hans försvar nere i mattan höll lika hög nivå. Å andra sidan lyckades inte heller Mukai med sitt suveräna kastande, Nyman gick inte att kasta. Båda drog på sig shido (varningar) och till slut orkade inte Nyman utan i förlängningen drabbades han av sin tredje shido och förlorade matchen. Nu väntar bronsmedaljmatch mot förra året bronsmedaljör, Axel Clerget, Frankrike. De möttes två gånger 2016 och van varsin.

Finalpasset pågår och medaljerna fördelas just nu, och går att följa i en kommenterad sändning här:

Hela fabriken stängs ner medan medarbetarna lär sig falla rätt23.10.2019 07:12:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsplatsolyckan i Sverige. Det har Proplate i Oxelösund tagit fasta på och inför nu obligatorisk fallträning för 100 medarbetare i syfte att förebygga fallolyckor och minska skaderiskerna om ett fall sker. Två timmar i veckan stänger Proplate ner produktionen för att samtliga anställda ska få möjlighet att träna balans, styrka och fallteknik. Satsningen är den största hittills i ett samverkansprojekt mellan Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring, Fallkompetens i arbetslivet, som ingår i konceptet Judo4Balance.

Marcus Nyman klättrar 45 platser på världsrankingen24.9.2019 00:22:00 CESTPressmeddelande

OS-femman från Rio Marcus Nyman är tillbaka med besked. För fyra veckor sedan kom han femma på VM och i helgen vann han Grand Prix i Tashkent, Uzbekistan. Prestationerna har gjort att Nyman klättrat anmärkningsvärda 45 placeringar på världsrankingen sedan mitten på augusti. Helgens förstaplats innebar också att Nyman nu hoppat upp på OS-kvalplats, en viktig milstolpe i hans satsning mot ett tredje OS.