Marcus Nyman till Grand Slam-final i comebacken

Comebackernas mästare, Marcus Nyman, gör 32 år ung gör sin vassaste comeback hittills. I sin första tour-turnering sedan OS i Tokyo, förbereder sig Nyman nu för final efter att i semifinalen har varit överlägsen mot världsfemman Luka Maizuradze, Georgien.

Marcus Nyman, Tashkent Grand Prix 2019. Foto Marina Mayorova

Finalen äger rum idag söndag 6/11, strax efter kl 14.00 svensk tid.

Den går att följa här (not, kräver konto och en preumeration a´ 10 euro plus moms):

Marcus Nyman, Tashkent Grand Prix 2019. Foto Marina Mayorova

Grand Prix-guld till Nicolina Pernheim Goodrich1.2.2023 16:56:58 CET | Pressmeddelande

Under tisdagens IBSA Judo Grand Prix i Lissabon vann Nicolina Pernheim Goodrich, från Göteborgs Judoklubb, guld i klassen -70 kg J1. På sin väg mot guldet besegrade Pernheim Goodrich, rankad fyra i världen inför tävlingen, både världstvåan och världstrean. Segern ger Nicolina Pernheim Goodrich viktiga poäng i kvalet till Paralympiska sommarspelen i Paris 2024, som i så fall skulle bli hennes femte Paralympics.

Ida Eriksson erövrar sin första grand prix-medalj29.1.2023 14:15:01 CET | Pressmeddelande

Ida Eriksson från Molkom fortsätter sin stadiga klättring uppåt på världsrankningen efter sin första IJF-tour-medalj, en bronsmedalj på grand prix i Lissabon. Eriksson närmar sig topp-20 efter att ha etablerat sig på senior-touren under 2022. I Lissabon sticker kvartsfinalvinsten mot nederländska Margit de Voogd ut. Eriksson orkade med det kraftfulla kastet ura nage drygt fem minuter in i förlängningen, alltså mer än dubbelt ordinarie matchtid. Efter ytterligare två matcher var bronsmedaljen Erikssons.

Nicolina Pernheim Goodrich är guldfavorit inför VM7.11.2022 18:29:47 CET | Pressmeddelande

Den 8-10 november avgörs judo-VM för synskadade i Baku, Azerbajdzjan. Sveriges trupp består av regerande europamästaren och paralympiern Nicolina Pernheim Goodrich, och den tidigare juniorvärldsmästaren Oscar Widegren. Båda tävlar onsdag 9 november. Målet är medalj och i och med den nya klassindelningen, med en egen klass för blinda, tävlar de på mer rättvisa villkor och har bättre chanser än tidigare år.