Marcus Nyman till VM-semifinal

Åtta månader efter comebacken lossnade det till slut för Marcus Nyman i hans jakt på en tredje OS-start och idag kliver han tillbaka in i världstoppen i 90 kg där han var vid OS i Rio 2016. Nu väntar en VM-semifinal mot japanen Shoichiro Mukai efter att Nyman varit överlägsen i kvartsfinalen mot världstvåan Krisztian Toth, Ungern, där han vann på en fasthållning som gav ippon (full poäng).

En tidigare match mellan Nyman och Toth. Foto: IJF

OS-femman från Rio, Marcus Nyman, radar upp segrar på årets VM och är nu framme vid semifinal. Där möter han japanen Shoichiro Mukai. Varken Nyman, 29 år, eller Mukai, 23 år, har varit i VM-semifinal tidigare och aldrig mötts. Samtidigt som båda har imponerat stort i grundomgångarna och vunnit alla sina matcher på ippon (full poäng). Nyman är erkänt en av de allra bästa i viktklassen i nere i mattan (newaza) och har vunnit alla sina fem matcher hittills idag på fasthållning. Nyman siktar på sin första VM-titel.

Nymans semifinal är match åtta i finalpasset som inleds kl 12.00 svensk tid och går att följa i en kommenterad sändning här:

Not: Den enda svenska VM-medaljen tidigare är ett silver som Nymans mor Elisabeth Karlsson erövrade 1986.

En tidigare match mellan Nyman och Toth. Foto: IJF

Judo ska lära hundar att falla på rätt sätt1.4.2020 06:49:00 CESTPressmeddelande

(Obs! Detta var årets aprilskämt) Fallolyckor är ett av samhällets stora folkhälsoproblem. Men även hundar är drabbade. Nu inleder Svenska Judoförbundet ett samarbete med den svensk-tjeckiska hundtränaren och etologen Marie Novák för att förebygga fallolyckor hos hundar och deras ägare. På kursen tränar både hund och ägare muskelstyrka, balans och fallteknik i syfte att förebygga fallolyckor och minska skadorna om ett fall ändå sker. Hundarna får bland annat öva på balansgång, benböj och framåtfall med rullning. Kursen leds av licensierade fallinstruktörer från Svenska Judoförbundet tillsammans med licensierade hundinstruktörer.