Marcus Nyman till VM-semifinal

Åtta månader efter comebacken lossnade det till slut för Marcus Nyman i hans jakt på en tredje OS-start och idag kliver han tillbaka in i världstoppen i 90 kg där han var vid OS i Rio 2016. Nu väntar en VM-semifinal mot japanen Shoichiro Mukai efter att Nyman varit överlägsen i kvartsfinalen mot världstvåan Krisztian Toth, Ungern, där han vann på en fasthållning som gav ippon (full poäng).

En tidigare match mellan Nyman och Toth. Foto: IJF

OS-femman från Rio, Marcus Nyman, radar upp segrar på årets VM och är nu framme vid semifinal. Där möter han japanen Shoichiro Mukai. Varken Nyman, 29 år, eller Mukai, 23 år, har varit i VM-semifinal tidigare och aldrig mötts. Samtidigt som båda har imponerat stort i grundomgångarna och vunnit alla sina matcher på ippon (full poäng). Nyman är erkänt en av de allra bästa i viktklassen i nere i mattan (newaza) och har vunnit alla sina fem matcher hittills idag på fasthållning. Nyman siktar på sin första VM-titel.

Nymans semifinal är match åtta i finalpasset som inleds kl 12.00 svensk tid och går att följa i en kommenterad sändning här:

Not: Den enda svenska VM-medaljen tidigare är ett silver som Nymans mor Elisabeth Karlsson erövrade 1986.

En tidigare match mellan Nyman och Toth. Foto: IJF

Hela fabriken stängs ner medan medarbetarna lär sig falla rätt23.10.2019 07:12:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsplatsolyckan i Sverige. Det har Proplate i Oxelösund tagit fasta på och inför nu obligatorisk fallträning för 100 medarbetare i syfte att förebygga fallolyckor och minska skaderiskerna om ett fall sker. Två timmar i veckan stänger Proplate ner produktionen för att samtliga anställda ska få möjlighet att träna balans, styrka och fallteknik. Satsningen är den största hittills i ett samverkansprojekt mellan Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring, Fallkompetens i arbetslivet, som ingår i konceptet Judo4Balance.

Marcus Nyman klättrar 45 platser på världsrankingen24.9.2019 00:22:00 CESTPressmeddelande

OS-femman från Rio Marcus Nyman är tillbaka med besked. För fyra veckor sedan kom han femma på VM och i helgen vann han Grand Prix i Tashkent, Uzbekistan. Prestationerna har gjort att Nyman klättrat anmärkningsvärda 45 placeringar på världsrankingen sedan mitten på augusti. Helgens förstaplats innebar också att Nyman nu hoppat upp på OS-kvalplats, en viktig milstolpe i hans satsning mot ett tredje OS.