Marcus Nyman utslagen efter rysare mot världsettan

Det blev till slut respass även för Marcus Nyman på OS trots en stark insats mot världsettan och tvåfaldiga världsmästaren Nikoloz Sherazadishvili från Spanien. Nyman bjöd på judo i världsklass och pressade världsmästaren rejält i åttondelsfinalen med många fina attackförsök innan han slutligen se sig besegrad efter en lång och jämn match.

Foto: Emanuele Di Feliciantonio.

Marcus Nyman reste till Tokyo och sitt tredje OS med en stor revanschlust efter förlusten i bronsmatchen i OS i Rio 2016. Den nyblivna VM-bronsmedaljören Marcus Nyman fick dock en tuff lottning där han redan i åttondelsfinalen ställdes mot världsettan och regerande världsmästaren Nikoloz Sherazadishvili från Spanien.

Åttondelsfinalen blev en otroligt jämn match där Marcus Nyman bjöd på förstklassig judo med många bra attackförsök. Nyman gav allt i matchen och pressade spanjoren rejält och tvingade matchen vidare till golden score. Även där fortsatte kampen de två emellan och det var först drygt tre minuter in i förlängningen som matchen kunde avgöras när en trött Marcus Nyman inte längre orkade stå emot Sherazadishvilis attacker och blev kastad i mattan. Marcus Nyman är därmed utslagen ur OS trots en mycket stark insats.

OS är över för svensk del

Marcus Nymans uttåg ur OS innebär att Sveriges medaljchanser i judo på OS i Tokyo är över. Den svenska truppen har visat upp mycket fin judo, men marginalerna är små och den här gången var de inte på svenskarnas sida.

Ny chans i judo på Paralympics

Nästa chans till svenska judomedaljer är på Paralympics i Tokyo den 28 augusti när Nicolina Pernheim tävlar för Sverige i 63-kilosklassen.

Foto: Emanuele Di Feliciantonio.

Anställda i skogsbranschen lär sig falla rätt med judo24.9.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan judo bidra till en säkrare skogsbransch? Fallolyckor är den vanligaste olyckstypen hos Stora Enso Skog. Under våren har medarbetare fått lära sig falla på rätt sätt genom träningsprogrammet Judo4Balance online. - Jag har lärt mig att falla på rätt sätt, men också övningar som hjälper mig att undvika att ramla från början, säger Hilmar Kristjansson som arbetar som fältplanerare i Stora Enso Skog.

Nicolina Pernheim utslagen ur Paralympics efter rekordsnabb match28.8.2021 07:14:00 CEST | Pressmeddelande

Vid Paralympiska spelen i Rio de Janeiro var blinda Nicolina Pernheim ytterst nära att ta hem bronset i 63-kilosklassen. I år var det en revanschsugen Pernheim som åkte till Tokyo med siktet inställt på medalj. Drömmen om en medalj försvann dock i återkvalsmatchen där motståndaren, bara tre sekunder in i matchen, fick in ett benkast på Pernheim som gav henne ippon och därmed segern. Förlusten innebar att Paralympics var över för den här gången för Nicolina Pernheim.

Pressträff inför Paralympics, möt medaljhoppet Nicolina Pernheim i Göteborg9.8.2021 07:00:00 CEST | Pressinbjudan

Paralympics närmar sig och därmed även Nicolina Pernheims jakt på medalj i judo efter den förlorade bronsmatchen senast i Rio de Janeiro 2016. Nicolina Pernheim är blind sedan födseln och var endast 4 år när hon började med judo. Sedan dess har hon blivit en av de absolut bästa inom judon för personer med synnedsättning. Nicolina tävlar i klassen B1 (blinda) men tvingas möta delvis seende motståndare som tävlar i både B2 och B3 då reglerna inom Paralympics inte särskiljer dessa klasser. Nicolina Pernheim är idag 7:a på världsrankingen i 63-kilosklassen och är den högst rankade blinda judokan i sin viktklass.

Robin Pacek utslagen ur OS i jämn match mot världsettan27.7.2021 07:17:46 CEST | Pressmeddelande

Efter två vinster i de inledande matcherna på OS ställdes Robin Pacek i åttondelsfinalen mot världsettan och regerande världsmästaren Matthias Casse från Belgien. Det blev en jämn match där både Pacek och Casse tog poäng i ordinarie tid och matchen fick avgöras i golden score. Även där var det mycket jämt men till slut lyckades Casse få in ett kast på en trött Robin Pacek. En bra insats av Robin Pacek, men som tyvärr inte räckte hela vägen och Pacek är utslagen ur OS.