Marcus Nyman utslagen efter rysare mot världsettan

Det blev till slut respass även för Marcus Nyman på OS trots en stark insats mot världsettan och tvåfaldiga världsmästaren Nikoloz Sherazadishvili från Spanien. Nyman bjöd på judo i världsklass och pressade världsmästaren rejält i åttondelsfinalen med många fina attackförsök innan han slutligen se sig besegrad efter en lång och jämn match.

Foto: Emanuele Di Feliciantonio.

Marcus Nyman reste till Tokyo och sitt tredje OS med en stor revanschlust efter förlusten i bronsmatchen i OS i Rio 2016. Den nyblivna VM-bronsmedaljören Marcus Nyman fick dock en tuff lottning där han redan i åttondelsfinalen ställdes mot världsettan och regerande världsmästaren Nikoloz Sherazadishvili från Spanien.

Åttondelsfinalen blev en otroligt jämn match där Marcus Nyman bjöd på förstklassig judo med många bra attackförsök. Nyman gav allt i matchen och pressade spanjoren rejält och tvingade matchen vidare till golden score. Även där fortsatte kampen de två emellan och det var först drygt tre minuter in i förlängningen som matchen kunde avgöras när en trött Marcus Nyman inte längre orkade stå emot Sherazadishvilis attacker och blev kastad i mattan. Marcus Nyman är därmed utslagen ur OS trots en mycket stark insats.

OS är över för svensk del

Marcus Nymans uttåg ur OS innebär att Sveriges medaljchanser i judo på OS i Tokyo är över. Den svenska truppen har visat upp mycket fin judo, men marginalerna är små och den här gången var de inte på svenskarnas sida.

Ny chans i judo på Paralympics

Nästa chans till svenska judomedaljer är på Paralympics i Tokyo den 28 augusti när Nicolina Pernheim tävlar för Sverige i 63-kilosklassen.

Foto: Emanuele Di Feliciantonio.

Ida Eriksson besegrar världsmästarinnan i sin EM-debut30.4.2022 18:20:49 CEST | Pressmeddelande

I sin senior EM-debut klev 23-åriga Ida Eriksson från Molkom rakt in i eliten. Efter en inledande seger väntade den regerande världsmästarinnan, världsettan Barbara Matic från Kroatien. En helt orädd, stark och respektlös Eriksson utmanade mästarinnan som inte hade något motmedel. Det var också Eriksson som stod för slutforceringen och i matchens allra sista sekunder kom segerkastet, waza-ari (poäng) till Eriksson och kvartsfinal säkrad. Därefter blev det tyvärr stopp för Eriksson, men en imponerande debut – blir summeringen.

Sveriges trupp till EM25.4.2022 08:59:00 CEST | Pressmeddelande

Det blir en liten trupp som representerar Sverige på EM i Sofia 29 april - 1 maj. På grund av generationsskifte samt skador i landslaget kommer endast två aktiva delta på EM - den rutinerade Tommy Macias som jagar medalj i sin nya viktklass - 81 kg och nykomlingen Ida Eriksson, - 70 kg, som gör sitt första internationella mästerskap på seniornivå. EM i Sofia blir också det första mästerskapet i blågult för den nya förbundskapten Sally Conway som tillträdde sin tjänst i januari i år.