Margareta Bosved ny kommunikationschef på IKEM

Margareta Bosved, Kommunikationschef på IKEM

– I syfte att ytterligare stärka och effektivisera vår organisation skapas två nya avdelningar på IKEM – avdelningen politik samt en kommunikationsavdelning. Margareta kommer att leda kommunikationsavdelningen och jag är glad att kunna rekrytera en sådan erfaren kommunikationschef. Med sin erfarenhet av strategisk kommunikation från olika samhällssektorer och medlemsorganisationer kommer hon att kunna ge viktiga bidrag i den fortsatta utvecklingen av IKEM:s kommunikation, säger Jonas Hagelqvist, VD för IKEM.

Margareta Bosved har tidigare arbetat inom såväl regerings- som riksdagskansliet och har även varit kommunikationschef på företagarorganisationen Stockholms Handelskammare samt på Premiepensionsmyndigheten.

– IKEM:s medlemsföretag är en viktig del av svensk industri. Att de har goda förutsättningar att bedriva och utveckla sina verksamheter är avgörande för Sveriges internationella konkurrenskraft och för att vårt land ska kunna klara de utmaningar klimatomställningen medför. Jag hoppas kunna bidra till att öka kunskaperna om innovations- och kemiindustriernas betydelse och att stärka våra medlemmars röst i samhällsdebatten säger Margareta Bosved.

Margareta Bosved, Kommunikationschef på IKEM

Världen står inför stora hållbarhetsutmaningar och våra medlemsföretag är en del av lösningen. Det är såväl stora som små företag som utmanar varandra och driver utvecklingen framåt.

IKEM:s medlemsföretag verkar inom det breda spannet av plast-, gummi-, kemi- och läkemedelsproduktion. Branschens totala förädlingsvärde uppgår till en knappt femtedel av den totala industriproduktionen i Sverige.

Vad tycker unga om medarbetaravtal?23.5.2022 08:00:00 CEST | Nyheter

Missade du förra veckans webbinarium om medarbetaravtal? Nu kan du ta del av en inspelning. Ta chansen att lyssna på vad Madeleine Warghusen, förhandlingschef Naturvetarna och Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare IF Metall tycker om medarbetaravtal. Under webbinariet presenterar Ulrik Hoffman, vd Ungdomsbarometern, en färsk undersökning om ungas syn på kollektivavtal. Lotta Stern, professor och vd Ratio, presenter vad forskningen säger, både om den svenska modellen och om medarbetaravtal.

Majoriteten av unga tycker att anställda på en arbetsplats borde ha samma anställningsvillkor18.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Rysslands invasion har stor inverkan på kemiindustrin – 7 av 10 företag påverkas av brutna leveranser4.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Årets första kvartal innebar fortsatta utmaningar för svensk kemiindustri. Trots detta lyckades IKEM:s medlemmar uppnå samma produktionsvolymer som motsvarande kvartal 2021. Enligt en ny rapport från IKEM är utmaningarna framåt desto större. Sju av tio företag upplever direkt eller indirekt påverkan genom brutna leveranser från Ryssland, Belarus och Ukraina. Nu måste näringslivet och politiken kroka arm för att Sverige och EU ska kunna kapa beroendet av Ryssland.