Marginaler på fel sida men Johan plockade poäng
− En okej helg. Vi hade bara de små marginalerna på fel sida när kvalet avgjordes, så vi hamnade utanför den omvända startordningen, kommenterar Kristoffersson.
På den trånga och snabba stadsbanan i Vila Real var kvalet förstås en viktig faktor. Till lördagens enda race lyckades Johan kvala in som åtta och från den positionen klättrade han sedan till en slutlig sjundeplats. Johan var ett tag uppe som femma efter att ha väntat med sitt joker-varv, men tappade sedan ett par platser när han tog sitt alternativspår.
− Jag är ändå nöjd. Det är ju första gången för mig på den här banan, säger Johan.
Q1, med efterföljande Q2 och Q3, på söndagsförmiddagen avgjorde sedan startordningen för de två kommande racen. Johan var tidigt ute med sitt sista försök till ett snabbt varv och klättrade då upp på femte plats, vilket verkade garantera en plats i Q2. Men banan blev snabbare och snabbare och under sista minuten föll Johan till fjortonde plats, bara nio tusendelar av en sekund från den tolfte och sista platsen till Q2.
− Det var okej, men jag hamnade på fel sida bara. Ibland är de små marginalerna med och ibland emot.
Från ruta fjorton kunde sedan Kristoffersson inte göra mycket. Andra racet blev ganska händelsefattigt. Den här gången tog han joker-spåret tidigt och halkade ner ett par platser, men tog sig sedan upp till en slutlig fjortondeplats igen.
− Jag gillar verkligen banan och tycker jag fick ut det mesta av bilen.
Det avslutande racet innehöll lite mer dramatik och omkastningar. Johan höll sig undan de värsta problemen, men hade saker att hålla koll på.
− Jag hade kopplingsproblem, vilket gjorde att jag tappade några platser.
Kristoffersson lyckades trots detta avancera upp till elfte plats med sin Volkswagen Golf GTI TCR.
− Gjorde en rolig omkörning tre svängar från mål, konstaterar Johan nöjt.
Därmed plockade han nya poäng till sig själv och Sébastien Loeb Racing och skaffade ytterligare erfarenhet för fortsättningen, som den nykomling han är i serien.
− Racen idag använde vi till att testa lite olika saker inför kommande tävlingar.
Nu blir det några veckors välförtjänt semester för Kristoffersson efter ett mycket intensivt halvår.
− Stannar här i Portugal i tre dagar nu. Jag ser fram emot lite ledigt.
Därefter väntar rallykörning, härnäst VM i Finland, följt av ett par SM-tävlingar i Kolsva och Linköping. Först i mitten av september körs nästa WTCR-tävling, då i Kina.
− Rallytävlingarna blir något att analysera och förbereda under semestern, avslutar Kristoffersson, som för övrigt ligger på femtonde plats med 94 poäng i WTCR-sammandraget.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
Säljstart för nya Volkswagen ID.7 Tourer8.3.2024 15:43:19 CET | Pressmeddelande
Volkswagens nya eldrivna kombi ID.7 Tourer går nu att beställa på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset för den välutrustade versionen ID.7 Tourer Pro Edition är från 659 900 kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum