Maria Alyokhina från Pussy Riot, Inna Shevchenko, Loreen, Afrah Nasser och Margot Wallström på Dramaten den 8 mars

Fem kvinnor som med mod och övertygelse kämpar för mänskliga rättigheter tar snart plats på Dramatens stora scen. På Internationella kvinnodagen den 8 mars inleder utrikesminister Margot Wallström ett samtal om mänskliga rättigheter mellan journalisterna Inna Shevchenko från Ukraina och Afrah Nasser från Yemen, aktivisten Maria Alyokhina från Ryssland samt artisten Loreen. Medverkar gör även skådespelarna Rebecka Hemse, Nina Zanjani och Stina Ekblad. Biljetterna släpps idag den 6 februari klockan 12.
Maria ”Masha” Alyokhina från Pussy Riot. Foto: Albert Wiking

Samtalet tar avstamp i vandringsutställningen och boken We Have A Dream, initierat av Albert Wiking och Oscar Edlund. Utställningen visar porträtt av okända engagerade ungdomar sida vid sida med nobelpristagare, politiker, artister, aktivister och entreprenörer. We Have A Dream är ingen berättelse om helgon eller superhjältar, här är ingen ofelbar, men de har en sak gemensamt – att de en gång lämnat sin trygghetszon och tagit risker för att skapa förändring.

Kvällen inleds av Ulrika Årehed Kågström, styrelseordförande för Dramaten och generalsekreterare för Cancerfonden. De medverkande kommer sedan att berätta glimtar ur sina levnadsberättelser som avslutas med ett samtal. För musikunderhållningen står Loreen. Skådespelarna Rebecka Hemse, Nina Zanjani och Stina Ekblad kommer läsa valda berättelser från kvinnor som medverkar i boken.

”Jag tror inte särskilt mycket på ledare, jag tror på de vanliga människorna.” Maria Alyokhina

”I det ögonblick jag blev journalist blev jag också en främling i mitt eget land” Afrah Nasser

”När människor börjar drömma, och när kvinnor börjar förverkliga sina drömmar om att själva bestämma över sina liv, då blir det farligt för det härskande systemet. ” Inna Shevchenko

”Det fick konsekvenser, men jag fixar inte att gå emot min egen integritet.” Loreen

”Det farligaste hotet är likgiltigheten, när människor inte ids bry sig eller argumentera emot, då
blir det riktigt otäckt.” Margot Wallström

Medverkande:

Maria ”Masha” Alyokhina, Ryssland, f. 1988. Aktivist. Medlem av punkgruppen Pussy Riot. Dömdes till två års fängelse för en protestaktion mot Vladimir Putin i Frälsarkatedralen i Moskva 2012. Har deltagit i Greenpeace-aktioner i Ryssland och protesterat mot exploatering av Khimkiskogen.

Inna Shevchenko, Ukraina, född 1990. Journalist och aktivist. Leder den internationella feministiska organisationen Femen. Tvingades efter ett flertal uppmärksammade aktioner lämna hemlandet. Fick politisk asyl i Frankrike 2013. Grundare av Femen France. Inspirerat till ett franskt frimärke.

Lorine ”Loreen” Talhaoui, Sverige, född 1983. Musiker. Vinnare av Eurovision Song Contest 2012. Uppmärksammades för sitt stöd till demokratirörelsen i Azerbajdzjan i samband med tävlingen. Använder sitt kändisskap för att väcka opinion och sprida kunskap om mänskliga rättigheter. Beskyddare av The World’s Children’s Prize.

Afrah Nasser, Jemen, född 1985. Journalist och aktivist. Första kvinnliga journalisten på Yemen Observer. Förbjuden att skriva politiskt. Uppmärksammades internationellt för sin blogg under arabiska våren 2011. CNN listade bloggen som en av de tio viktigaste i Mellanöstern. Mottog Dawit Isaak-priset 2014.

Margot Wallström
, Sverige, född 1954. Politiker. Sveriges utrikesminister sedan 2014, EU-kommissionär 1999–2010, EU-kommissionens förste vice ordförande 2004–2010 samt FN:s generalsekreterares särskilda representant i frågor som rör sexuellt våld i konflikter 2010–2012.

Från Dramaten medverkar:

Rebecka Hemse
debuterade på Dramaten 2005 och tillhör nu den fasta ensemblen. Aktuell med Uppenbarelsen och Peer Gynt.

Nina Zanjani harpå Dramaten medverkat i Festen, Woyzeck, Chéri, Undertiden och Johanna.

Stina Ekblad
,tillhör Dramatens fasta ensemble. Aktuell med Oidipus / Antigone och Peer Gynt.

Samtalet är på svenska och engelska.

We Have A Dream är en produktion från Dramaten i samarbete med We Have A Dream Foundation.
Läs mer:  www.wehaveadream.se

We Have A Dream är en vandringsutställning och en bok med ett inkluderande pedagogiskt material. Utställningen har bland annat visats på Fotografiska i Stockholm, med närmare 150 000 besökare, och turnerar nu i Sverige till och med 2019. Porträtten är tagna av Albert Wiking, en av Sveriges främsta fotografer. Intervjuerna är gjorda av Oscar Edlund och journalisten Daniel Rydén har skrivit texterna.

We Have A Dream, den 8 mars, Stora scenen.

Maria ”Masha” Alyokhina från Pussy Riot. Foto: Albert Wiking

Dramaten Box 5037

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Interim vd är Ann-Sofie Lindahl och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.

Frankas monster – en vild och gotisk teaterlek för lågstadiet3.4.2024 08:53:56 CEST | Pressmeddelande

Frankas monster är en kittlande och lekfull föreställning löst baserad på Mary Shelleys Frankenstein från 1816. I centrum står nioåriga Frank, som förlorat sin mamma och som försöker ta kontroll över sin livssituation. – Det kommer bli galet, surrealistiskt och absurt, säger Carl Johan Karlson, konstnärlig ledare för Unga Dramaten som också regisserar. Urpremiär på Lejonkulan den 19 april.

Young People from all over the World Write to the Future2.4.2024 11:58:17 CEST | Pressmeddelande

The play 77 Messages to the Future is based on stories by young people from all over the world who, from different angles, describe how it feels to be young and to know that we are in the middle of a climate crisis. To choreography and music, these stories are now woven together into a play. Jacob Hirdwall has written the script and will also direct. World premiere at The Royal Dramatic Theatre in Stockholm, Sweden, April 25.