Maria Borelius tar plats i Sverige för UNHCR:s styrelse

Vetenskapsjournalisten och författaren Maria Borelius engagerar sig i flyktingfrågan och tar plats i stiftelsen Sverige för UNHCR:s styrelse. Med sitt breda nätverk och långa erfarenhet i såväl media och näringsliv som ideell sektor kommer hon kunna bidra till ökad insamling av resurser till UNHCR:s arbete för människor på flykt.

– Jag är väldigt glad över att Maria tackat ja till att ta plats i vår styrelse. Hennes breda kontaktnät, stora engagemang för globala frågor och inte minst hennes erfarenheter från att bygga upp en ideell insamlingsverksamhet från stora givare kommer vara en stor tillgång i vår tillväxtresa, säger Åsa Widell, Sverige för UNHCR:s generalsekreterare.

Maria Borelius är vetenskapsjournalist, författare, rådgivare och utbildad biolog med en master i science journalism. Hon har även varit Executive Director för biståndsorganisationen Hand in Hand International med säte i London och verksamhet i Asien och Afrika.

– Jag ser fram mot att stödja människor som haft oturen att bo i områden som drabbas av förtryck, katastrofer och krig, där livet brister och man måste lämna allt. FN:s flyktingprogram räddar liv och stärker utsatta människor. Behoven bara växer samtidigt som vi alla börjar inse att FN:s humanitära och snabbagerande flyktingprogram ökar fred, frihet och säkerhet för alla människor på jorden. Våra öden är sammanflätade.

– Sverige för UNHCR har högt uppsatta mål för vår insamling till människor på flykt. Vi ska kraftigt öka de insamlade medlen till 2025 och med den här förstärkningen till vår styrelse tillsammans med våra övriga satsningar stärker vi våra möjligheter att nå dessa, säger Nicklas Wigren, styrelseordförande för Sverige för UNHCR.

Magnus Ladulåsgatan 3

Sveriges första livesända podd-lopp samlar in pengar till Ukraina25.4.2022 14:58:34 CEST | Pressmeddelande

Den 26 april klockan 17.00 går startskottet för Sveriges första livesända podd-lopp ”En halvtimme för Ukraina”. Här kan vem som helst delta, på valfri plats och på valfritt sätt. Gå, springa, cykla eller dansa. Själv eller tillsammans med andra. Loppet pågår livesänt i deltagarnas lurar. Genom så kallad AR, förstärkt verklighet, bjuds deltagarna på en uppvärmning, en gemensam masstart och får passera virtuella hejaklackar. Allt detta medan en livesändning pågår i studion med gäster och artister. Efter en halvtimme går alla i mål samtidigt – till ljudet av en jublande folkmassa.