Maria Möller ny förbundsdirektör för Medieföretagen på Almega

Maria Möller har utsetts till ny förbundsdirektör för Medieföretagen. Maria, som är jurist i grunden, kommer närmast från Teknikföretagen där hon varit biträdande förhandlingschef. Maria har dessförinnan varit vice vd, förhandlingschef samt chefsjurist för arbetsgivar- och branschorganisationen Gröna arbetsgivare och Skogs- och Lantarbetsgivarförbundet. Maria tillträder den 1 september och efterträder Charlott Richardson som går i pension.

Maria Möller, tillträdande förbundsdirektör för Medieföretagen.

Maria Möllers primära fokus som förbundsdirektör blir att driva viktiga frågor för att stärka, samla och utveckla förbundet.

– Vi befinner oss i en föränderlig tid på många sätt och Medieföretagen är en mycket viktig del av samhället och den svenska arbetsmarknadsmodellen. Jag är hedrad, tackar för förtroendet och ser mycket fram emot att vara en del av framtidsresan för Medieföretagen och Almega, säger Maria Möller.

– Maria, blir med sin gedigna erfarenhet inom arbetsrätt en central person för att driva och utveckla medieföretagens frågor i en bransch i snabb förändring. Branschens förändringar och de förändrade förutsättningarna inom arbetslivet förutsätter att vi utvecklas som arbetsgivarorganisation och det känns helt rätt att det är Maria som kommer att leda detta arbete för Medieföretagens räkning, säger Bengt Ottosson, ordförande i Medieföretagen.

Medieföretagen är en arbetsgivarorganisation som samlar 600 företag inom en mängd branscher inom media, exempelvis dagstidningar och tidskrifter, bokförlag, radio och TV-företag, kommunikationsbyråer, filmbolag och många fler.

– Jag är glad över att kunna välkomna Maria Möller till Medieföretagen och till Almega. Marias långa erfarenhet av arbetsrätt – både som chefsjurist och förhandlingschef kommer stärka inte bara Medieföretagen utan även Almega. Vi är inne i ett spännande skede att framtidssäkra Almega. Det gör vi tillsammans med våra nio förbund och över 11 000 medlemsföretag. Maria och Medieföretagen kommer vara viktiga för att vi ska kunna utvecklas framåt i att forma framtidens arbetsliv, säger Ann Öberg, vd på Almega.

Maria Möller, tillträdande förbundsdirektör för Medieföretagen.