Union to Union

MARIA NYBERG NY GENERALSEKRETERARE FÖR UNION TO UNION

Maria Nyberg, i dag opinions- och kommunikationschef på Handelsanställdas förbund, har utsetts till ny generalsekreterare för Union to Union, den svenska biståndsorganisationen för fackligt utvecklingssamarbete. Hon tillträder posten den 10 januari.
Opinions- och kommunikationschefen Maria Nyberg vid Handelsanställdas förbund har utsetts till ny generalsekreterare för Union to Union. Foto: Handelsanställdas förbund.

Maria Nyberg, 42, är statsvetare i grunden, med en lång facklig karriär bakom sig. Hon har jobbat som internationell ombudsman både på Unionen och Handelsanställdas förbund och har också en bakgrund inom fackförbundet Vision. Sedan drygt sex år tillbaka är Maria Nyberg enhetschef på Handelsanställdas förbund och just nu leder hon förbundets kommunikations- och opinionsenhet.

– Jag är mycket glad, stolt och samtidigt ödmjuk över att bli ny generalsekreterare för Union to Union. I en tid präglad av minskat utrymme för mänskliga rättigheter, demokrati och facklig organisering ser jag detta som ett av de viktigaste uppdragen man kan få, säger Maria Nyberg och fortsätter:

– Jag ser fram emot att arbeta med de fantastiskt kompetenta medarbetarna i organisationen och i de svenska fackförbunden. Union to Union är en unik organisation, här samlas hela den fackliga rörelsen och bygger gemensam styrka. Genom mitt nya uppdrag vill jag göra den globala fackföreningsrörelsens och Union to Unions röst ännu tydligare, både i Sverige och globalt.

Glädjande rekrytering

Samarbetet med demokratiska fackförbund över hela världen handlar om att skapa medvetenhet om nödvändigheten med mänskliga rättigheter och jämställdhet i arbetslivet, rimliga arbetsvillkor och levnadslöner, liksom en rättvis klimatomställning, en Just Transition.

– Det är glädjande att vi har kunnat rekrytera Maria i rollen som ny generalsekreterare. Världen står inför stora utmaningar där den globala, fackliga rörelsen har en nyckelroll för att vända den negativa utvecklingen för världens arbetstagare och demokratin. Genom sin breda erfarenhet av fackligt arbete och internationella frågor kommer Maria att vara en stor tillgång och ett värdefullt tillskott för våra fortsatta, viktiga insatser för att förbättra människors arbetsvillkor, säger Heike Erkers, styrelseordförande för Union to Union, och tillägger:

Fortsatt stark röst i globala frågor

– Genom att Maria får titeln generalsekreterare vill vi i Union to Unions styrelse stärka organisationens roll och tydliggöra vikten av en stark röst i det globala, fackliga opinions- och påverkansarbetet. Fortsätter människor att tystas försvinner människors yttrandefrihet, möjligheten till att förbättra arbetsmiljön och i förlängningen tilltron till demokratin i världen och respekten för de grundläggande, mänskliga rättigheterna.

Maria Nyberg är född 1978 och uppväxt i Luleå i Norrbotten och bor numera i Stockholm. Under studierna i statsvetenskap vid Umeå universitet gjorde hon praktik på regeringskansliet i Sydafrika, ett land hon ofta återkommit till och där hon har ”en del av sitt hjärta”. På fritiden gillar Maria att ”hänga i fjällen”, både med pjäxor och vandringskängorna på.

Bilder

Union to Union
Upplandsgatan 3

+46 (0)703210324https://www.uniontounion.org/

Union to Union är de svenska fackens biståndsorganisation.

Vi samordnar de tre centralorganisationerna LO, TCO, Saco och deras medlemsförbund i det fackliga utvecklingssamarbetet.

Genom Union to Union stöttar de svenska förbunden drygt 80 fackliga utvecklingsprojekt i lika många låg- och medelinkomstländer.

Det innebär stöd till fack över hela världen i ett gemensamt arbete för schysta arbetsvillkor och en rättvis och klimatsmart framtid.

För alla.

Följ Union to Union

Senaste pressmeddelandena från Union to Union

Global Rights Index 2020: Våld, hot och misshandel – demokratin i global kris11.6.2020 06:00:00 CEST | Pressmeddelande