Maria Rimpi och Martin Ahlquist leder Svenska Dagbladets redaktion mot ny position

Martin Ahlquist blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet tillsammans med Maria Rimpi. Ledarduons uppdrag blir att säkra att SvD varje dag lever upp till läsarnas förväntningar på tidningens publicistik, samt utveckla journalistiken och nya format. ”Med två redaktionschefer ökar vi farten i Svenska Dagbladets förändringsarbete”, säger publisher Anna Careborg.

Maria Rimpi och Martin Ahlquist leder Svenska Dagbladets redaktion när tidningen nu ökar farten i förändringsarbetet. Foto: Emma Sofia Olsson/SvD

För ett år sedan inledde Svenska Dagbladet ett omfattande förändringsarbete för att ta tidningen till en ny position. Arbetet, som genomförs i etapper, utgår från en stor genomlysning av Svenska Dagbladet där läsarnas behov och användarupplevelsen varit i fokus. Målet är att skapa en modern tidning som fullt ut lever upp till läsarnas krav.

SvD har det senaste året gjort den största redaktionella satsningen på ett decennium, med bland annat rekryteringar som Anders Billing, Åsa Erlandsson, Erik Wisterberg och Sophia Sinclair.

– Det har varit viktiga och strategiska förstärkningar på redaktionen, inte minst vad gäller den granskande, berättande och visuella journalistiken. Nu tar vi nästa steg, säger Anna Careborg.

Martin Ahlquist får i sin nya roll huvudansvar för att redaktionen lever upp till de förväntningar som läsarna har på SvD:s journalistik varje dag. Maria Rimpi får huvudansvar för att SvD förändrar och utvecklar journalistik och format i enlighet med de krav och önskemål läsarna har på ett modernt mediehus.

– Med två redaktionschefer ökar vi farten på förändringsarbetet, säger Anna Careborg.

Martin Ahlquist tillträder sin nya roll omedelbart.

– Svenska Dagbladet har påbörjat en publicistisk resa som omfattar alla delar av verksamheten och vi har under våren fått ett fantastiskt förtroende från våra läsare, inte minst har många nya hittat till oss. Det sporrar oss förstås att fortsätta höja nivån på vår journalistik och att alltid respektera läsarnas förmåga att själva forma sina åsikter, säger Martin Ahlquist.

Genom att stärka ledarskapet på redaktionen kan Svenska Dagbladet accelerera förändringsarbetet på alla nivåer.

– Vi rivstartade förra hösten och såg tydliga resultat redan i våras. Vi är definitivt på rätt väg. Utmaningarna för branschen är stora och vi har många viktiga och spännande projekt kvar att genomföra för att nå den position vi vill ha på marknaden. Nu när vi blir två redaktionschefer kan vi öka tempot i den redaktionella förändringen, säger Maria Rimpi.

Martin Ahlquist kom till Svenska Dagbladet i januari förra året, då som redaktionell chef för digitala prenumerationer. Maria Rimpi har varit redaktionschef på SvD de senaste fem åren. Båda fortsätter också med uppdraget som stf ansvarig utgivare.

Maria Rimpi, redaktionschef, Svenska Dagbladet. Tel: 070-634 58 04.E-post: maria.rimpi@svd.se
Martin Ahlquist, redaktionschef, Svenska Dagbladet. Tel: 070-162 24 85.E-post: martin.ahlquist@svd.se
Anna Careborg, publisher, Svenska Dagbladet. E-post: anna.careborg@svd.se.

Maria Rimpi och Martin Ahlquist leder Svenska Dagbladets redaktion. Foto: Emma Sofia Olsson/SvD

Nya i Svenska hjältar-juryn: Prinsessan Sofia och Janne Andersson8.9.2020 08:45:00 CESTPressmeddelande

I december är Aftonbladets Svenska Hjältar tillbaka för fjortonde året i rad – en gala som hyllar vanliga människor som agerat med civilkurage och medmänsklighet. Sex nya personer har i år tagit plats i galans jury: prinsessan Sofia, förbundskapten Janne Andersson, ärkebiskop Antje Jackelén, komikern Kodjo Akolor, skådespelaren Morgan Alling och programledaren Kristin Kaspersen.