Schibsted

Maria Sundén Jelmini i ny stor satsning på journalistik om lärande

Dela
Svenska Dagbladets Maria Sundén Jelmini blir ansvarig för en ny stor publicistisk satsning. Med fokus mot forskning och vetenskap ska hon fördjupa journalistiken när det gäller lärande, minne och hur vår hjärna fungerar.
Ny stor SvD-satsning. Med fokus mot forskning och vetenskap ska Maria Sundén Jelmini fördjupa journalistiken när det gäller lärande, minne och hur vår hjärna fungerar. Foto: Malin Hoelstad/SvD
Ny stor SvD-satsning. Med fokus mot forskning och vetenskap ska Maria Sundén Jelmini fördjupa journalistiken när det gäller lärande, minne och hur vår hjärna fungerar. Foto: Malin Hoelstad/SvD

Skola och utbildning är ständigt på nyhetsagendan och ämnen där läsarna efterfrågar fördjupning och nya insikter. Samtidigt bedrivs en omfattande forskning inom området.

– Vi vet att det här är ett ämne som våra läsare uppskattar. Många värderar vetenskapsnyheter och frågor som handlar om lärande och utbildning högt. Vi ser att den här satsningen har stor potential och att vi med den både kan behålla och hitta nya läsare, säger SvD:s Publisher Anna Careborg.

Detta är en del av en stor strategisk satsning som Svenska Dagbladet lanserar i höst. 

Maria Sundén Jelmini har under flera år varit chef för nyhetsredaktionen, innan dess var hon reporter med skol- och utbildningsfrågor som ämnesområde.

– Det finns så oerhört mycket intressant inom området lärande, som varför man minns och glömmer, hur man lär sig effektivt och vad som händer i hjärnan när man gör det. Det bedrivs just nu också mycket intressant forskning inom kognitionsområdet så det känns roligt och viktigt att SvD valt att satsa på det här, säger Maria Sundén Jelmini.

Hon får – vid sidan om att själv skriva – också uppdraget att utveckla bevakningsområdet om lärande och utbildning med fler skribenter. 

En av de första texterna som publiceras handlar om att svenska elever är dåliga på matematik, men att ny forskning visar att det inte behöver vara så. Med start i september kommer SvD:s läsare att få ta del av fördjupande artiklar i ämnet varje vecka.

SvD är inte ensam om den här strategiska satsningen. Flera stora internationella medier, som The Atlantic och Washington Post, satsar idag på vetenskapsjournalistik inom just området lärande. SvD har sedan tidigare ett samarbete med The Atlantic och har vid flera tillfällen översatt och publicerat artiklar i ämnet med stor framgång.

I samband med att Maria Sundén Jelmini går in i den nya rollen blir Mikael Larsson ordinarie chef för SvD Nyheter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Careborg, Publisher, SvD. Tel: 08-13 50 00. E-post: anna.careborg@svd.se.
Maria Sundén Jelmini, ansvarig för SvD:s satsning på lärande. Tel: 070-161 99 03. E-post: maria.jelmini@svd.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ny stor SvD-satsning. Med fokus mot forskning och vetenskap ska Maria Sundén Jelmini fördjupa journalistiken när det gäller lärande, minne och hur vår hjärna fungerar. Foto: Malin Hoelstad/SvD
Ny stor SvD-satsning. Med fokus mot forskning och vetenskap ska Maria Sundén Jelmini fördjupa journalistiken när det gäller lärande, minne och hur vår hjärna fungerar. Foto: Malin Hoelstad/SvD
Ladda ned bild
Maria Sundén Jelmini har under flera år varit chef för nyhetsredaktionen, innan dess var hon reporter med skol- och utbildningsfrågor som ämnesområde. Foto: Malin Hoelstad/SvD
Maria Sundén Jelmini har under flera år varit chef för nyhetsredaktionen, innan dess var hon reporter med skol- och utbildningsfrågor som ämnesområde. Foto: Malin Hoelstad/SvD
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye