Maria Sundén Jelmini i ny stor satsning på journalistik om lärande

Svenska Dagbladets Maria Sundén Jelmini blir ansvarig för en ny stor publicistisk satsning. Med fokus mot forskning och vetenskap ska hon fördjupa journalistiken när det gäller lärande, minne och hur vår hjärna fungerar.

Ny stor SvD-satsning. Med fokus mot forskning och vetenskap ska Maria Sundén Jelmini fördjupa journalistiken när det gäller lärande, minne och hur vår hjärna fungerar. Foto: Malin Hoelstad/SvD

Skola och utbildning är ständigt på nyhetsagendan och ämnen där läsarna efterfrågar fördjupning och nya insikter. Samtidigt bedrivs en omfattande forskning inom området.

– Vi vet att det här är ett ämne som våra läsare uppskattar. Många värderar vetenskapsnyheter och frågor som handlar om lärande och utbildning högt. Vi ser att den här satsningen har stor potential och att vi med den både kan behålla och hitta nya läsare, säger SvD:s Publisher Anna Careborg.

Detta är en del av en stor strategisk satsning som Svenska Dagbladet lanserar i höst.

– Det finns så oerhört mycket intressant inom området lärande, som varför man minns och glömmer, hur man lär sig effektivt och vad som händer i hjärnan när man gör det. Det bedrivs just nu också mycket intressant forskning inom kognitionsområdet så det känns roligt och viktigt att SvD valt att satsa på det här, säger Maria Sundén Jelmini.

Hon får – vid sidan om att själv skriva – också uppdraget att utveckla bevakningsområdet om lärande och utbildning med fler skribenter.

En av de första texterna som publiceras handlar om att svenska elever är dåliga på matematik, men att ny forskning visar att det inte behöver vara så. Med start i september kommer SvD:s läsare att få ta del av fördjupande artiklar i ämnet varje vecka.

SvD är inte ensam om den här strategiska satsningen. Flera stora internationella medier, som The Atlantic och Washington Post, satsar idag på vetenskapsjournalistik inom just området lärande. SvD har sedan tidigare ett samarbete med The Atlantic och har vid flera tillfällen översatt och publicerat artiklar i ämnet med stor framgång.

I samband med att Maria Sundén Jelmini går in i den nya rollen blir Mikael Larsson ordinarie chef för SvD Nyheter.

Anna Careborg, Publisher, SvD. Tel: 08-13 50 00. E-post: anna.careborg@svd.se.
Maria Sundén Jelmini, ansvarig för SvD:s satsning på lärande. Tel: 070-161 99 03. E-post: maria.jelmini@svd.se

Maria Sundén Jelmini har under flera år varit chef för nyhetsredaktionen, innan dess var hon reporter med skol- och utbildningsfrågor som ämnesområde. Foto: Malin Hoelstad/SvD

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Svenska Dagbladet storsatsar på redaktionen20.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Svenska Dagbladet gör nu den största redaktionella satsningen på tio år. I en första etapp handlar det om tio nya tjänster, både fasta anställningar och projekt. Satsningen är en del i den treårsplan Svenska Dagbladet beslutat om och som nyligen kommunicerades till alla anställda. ”Våra läsare har tydligt visat att de är beredda att betala för kvalitetsjournalistik. Det gör den här satsningen möjlig”, säger SvD:s tf publisher Anna Careborg.

Därför driver nyhetsmedia bättre effekt i performance media18.9.2019 14:45:00 CESTPressmeddelande

Nyhetsmedier analyseras mot performance media i en ny rapport som mediebyrånätverket GroupM tagit fram i samarbete med Sveriges största mediehus; Bonnier, Schibsted, Stampen och Mediekompaniet. "Nyhetsmedia hjälper till att driva effektiviteten för övriga medieslag – speciellt performance media där vi sett att aktörer som även jobbar med nyhetsmedia i snitt får 70% mer effekt på sina investeringar inom sökmarknadsföring jämfört med dem som inte gör det", säger Andreas Nordfors, Marketing Science Director på GroupM.