Trafikverket

Marieholmstunneln öppnar 16 december

Dela

Göteborg får nu ytterligare en älvförbindelse. När Marieholmstunneln öppnar 16 december ökar framkomligheten och sårbarheten i trafiksystemet minskar. Tunneln bidrar till att det blir enklare att pendla och skapar mer plats för näringslivets transporter.

Marieholmstunneln, som är ett av Västsvenska paketets största projekt, knyter samman E6 till Oslo med E45 och E20 till Stockholm. Tunneln ska avlasta den hårt trafikerade Tingstadstunneln med cirka 50 000 fordon per dygn.

– Ser vi till de älvförbindelser Göteborg har idag så finns en stor sårbarhet i trafiksystemet vid olyckor och oväntade händelser plus att vi har en tillväxt av transporter och människor. Ett av de viktigaste målen med den nya tunneln är att avsevärt minska dessa sårbarheter, säger projektchef Stein Kleiven.

Marieholmstunneln är en så kallad sänktunnel som flyter under Göta älv och består av tre delar som en i taget har sänkts ner i älven och sedan kopplats ihop i vattnet. 

- Det är en utmaning att bygga tunnel under Göta älv eftersom det är trångt, känslig lera, vattenströmmar och skiftande djup. Botten på Göta älv har muddrats för att tunneln inte ska störa fartygstrafiken, säger Stein Kleiven.

När tunneln öppnar blir det nya körvägar och körmönster för trafikanterna. Trafikverket uppmanar alla att följa skyltningen och ta det extra lugnt till en början.

- Vi hoppas att man vågar utmana sig själv att välja nya vägar. Principen är att trafikanterna som kör i nord – sydlig riktning ska välja Tingstadstunneln medan trafikanterna som kör i väst – östlig riktning ska välja Marieholmstunneln, säger Stein Kleiven.

På grund av pandemin blir det ett digitalt event från tunneln den 10 december 18.00 för att fira att den är klar.

- Vi kommer att ha ett direktsänt quiz från tunneln med några kända göteborgare. Vi lottar ut en tunnelpromenad till tre vinnare som får en guidad promenad genom tunneln innan den öppnar för trafik. Promenaden är anpassad efter situationen med Corona, säger Stein Kleiven.

Fakta Marieholmstunneln

Marieholmstunneln är en ny vägtunnel under Göta älv i Göteborg. Tunneln är cirka 500 meter lång, varav 300 meter är en sänktunnel som väger 75 000 ton. Det motsvarar vikten av 300 blåvalar. I tunneln finns tre körfält i vardera riktningen och hastigheten är 70 kilometer i timmen. Tunneln byggdes mellan 2014 och 2020 och har kostat cirka 3,5 miljarder kronor. Tunneln är en del av Marieholmsförbindelsen som även innefattar en ny järnvägsbro över Göta älv samt två nya trafikplatser vid sidan om älven. Marieholmsförbindelsen ingår i det Västsvenska paketet.

Länk till quizzet 10 december och mer information om tunneln: www.trafikverket.se/marieholmsforbindelsen 

Läs mer på Trafik Göteborg för information om körvägar: https://trafikgoteborg.se/nyheter/marieholmstunneln-skapar-nya-korvagar/

Kontakter

Stein Kleiven, projektchef Marieholmsförbindelsen: 010-123 87 38, 070-573 95 61 eller stein.kleiven@trafikverket.se.

Anna Hansson, mediekommunikatör Trafikverket: 010-123 18 20, 073-819 47 54 eller anna.d.hansson@trafikverket.se.

Trafikverkets pressjour: 0771-31 15 00

Bilder

Om

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum