Marieholmstunneln öppnar 16 december
Göteborg får nu ytterligare en älvförbindelse. När Marieholmstunneln öppnar 16 december ökar framkomligheten och sårbarheten i trafiksystemet minskar. Tunneln bidrar till att det blir enklare att pendla och skapar mer plats för näringslivets transporter.

Marieholmstunneln, som är ett av Västsvenska paketets största projekt, knyter samman E6 till Oslo med E45 och E20 till Stockholm. Tunneln ska avlasta den hårt trafikerade Tingstadstunneln med cirka 50 000 fordon per dygn.
– Ser vi till de älvförbindelser Göteborg har idag så finns en stor sårbarhet i trafiksystemet vid olyckor och oväntade händelser plus att vi har en tillväxt av transporter och människor. Ett av de viktigaste målen med den nya tunneln är att avsevärt minska dessa sårbarheter, säger projektchef Stein Kleiven.
Marieholmstunneln är en så kallad sänktunnel som flyter under Göta älv och består av tre delar som en i taget har sänkts ner i älven och sedan kopplats ihop i vattnet.
- Det är en utmaning att bygga tunnel under Göta älv eftersom det är trångt, känslig lera, vattenströmmar och skiftande djup. Botten på Göta älv har muddrats för att tunneln inte ska störa fartygstrafiken, säger Stein Kleiven.
När tunneln öppnar blir det nya körvägar och körmönster för trafikanterna. Trafikverket uppmanar alla att följa skyltningen och ta det extra lugnt till en början.
- Vi hoppas att man vågar utmana sig själv att välja nya vägar. Principen är att trafikanterna som kör i nord – sydlig riktning ska välja Tingstadstunneln medan trafikanterna som kör i väst – östlig riktning ska välja Marieholmstunneln, säger Stein Kleiven.
På grund av pandemin blir det ett digitalt event från tunneln den 10 december 18.00 för att fira att den är klar.
- Vi kommer att ha ett direktsänt quiz från tunneln med några kända göteborgare. Vi lottar ut en tunnelpromenad till tre vinnare som får en guidad promenad genom tunneln innan den öppnar för trafik. Promenaden är anpassad efter situationen med Corona, säger Stein Kleiven.
Fakta Marieholmstunneln
Marieholmstunneln är en ny vägtunnel under Göta älv i Göteborg. Tunneln är cirka 500 meter lång, varav 300 meter är en sänktunnel som väger 75 000 ton. Det motsvarar vikten av 300 blåvalar. I tunneln finns tre körfält i vardera riktningen och hastigheten är 70 kilometer i timmen. Tunneln byggdes mellan 2014 och 2020 och har kostat cirka 3,5 miljarder kronor. Tunneln är en del av Marieholmsförbindelsen som även innefattar en ny järnvägsbro över Göta älv samt två nya trafikplatser vid sidan om älven. Marieholmsförbindelsen ingår i det Västsvenska paketet.
Länk till quizzet 10 december och mer information om tunneln: www.trafikverket.se/marieholmsforbindelsen
Läs mer på Trafik Göteborg för information om körvägar: https://trafikgoteborg.se/nyheter/marieholmstunneln-skapar-nya-korvagar/
Kontakter
Stein Kleiven, projektchef Marieholmsförbindelsen: 010-123 87 38, 070-573 95 61 eller stein.kleiven@trafikverket.se.
Anna Hansson, mediekommunikatör Trafikverket: 010-123 18 20, 073-819 47 54 eller anna.d.hansson@trafikverket.se.
Trafikverkets pressjour: 0771-31 15 00
Bilder
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Utredningen om en fast HH-förbindelse klar25.1.2021 14:01:25 CET | Pressinbjudan
Trafikverket har tillsammans med danska Vejdirektoratet och Transport, Bygge- och Boligstyrelsen utrett möjligheterna för en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Utredningen är nu klar och media välkomnas till en presentation av den förberedande studien.
Möjliga sträckningar för ny stambana Hässleholm-Lund presenteras20.1.2021 08:47:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket planerar för en ny stambana mellan Stockholm och Malmö. Först ut i södra Sverige blir sträckan mellan Hässleholm och Lund. Nu har arbetet nått punkten där det finns alternativa förslag på sträckning och Trafikverket bjuder in till samråd.
Persontågens punktlighet för 2020 blev 93,5 procent18.1.2021 06:00:00 CET | Pressmeddelande
År 2020 anlände 897 059 av 958 990 planerade persontåg till sin slutstation i rätt tid, vilket innebär en punktlighet för helåret på 93,5 procent. Utfallet är 2,2 procentenheter bättre jämfört med det tidigare rekordåret 2019.
Målinriktat arbete mot Nollvisionen ger goda resultat5.1.2021 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges systematiska arbete med att förbättra trafiksäkerheten på väg ger resultat. Allt pekar på att antalet omkomna år 2020 kommer att vara under etappmålet om max 220, vilket är en halvering från år 2007.
Ekodukt ska öka djurens rörlighet och minska olyckorna på E64.1.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande
E6 över Hallandsåsen är hårt trafikerad och fungerar som en barriär för de djur och växter som finns i landskapet. För att motverka detta bygger Trafikverket nu en ny ekodukt. Den 4 januari startar bygget.
16 nya beredskapsflygplatser för akuta transporter23.12.2020 14:59:20 CET | Pressmeddelande
Regeringen säkerställer att det finns infrastruktur för samhällsviktiga transporter. Trafikverket tecknar därför avtal med 16 flygplatser om tillfällig beredskap.
Trafikverket: Rapportera brister på vägarna i Gävleborg via en app21.12.2020 07:45:00 CET | Pressmeddelande
I dag finns det appar där alla kan tipsa om brister längs våra vägar. Nu ska Trafikverket undersöka om apparna kan förbättra underhållet av Sveriges vägar. Allmänheten i Gävleborg välkomnas att vara med.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum