Trafikverket

Marieholmstunnelns första del på plats i älven

30.4.2017 10:56 | Trafikverket

Dela

Under lördagen sjösattes det första av Marieholmstunnelns tre tunnelelement i Göta Älv.

Sjösättning av Marieholmstunnelns första tunnelelement. Foto: MBP/Trafikverket
Sjösättning av Marieholmstunnelns första tunnelelement. Foto: MBP/Trafikverket

Med hjälp av ett avancerat vinschsystem och bogserbåten Frog Cygnus drogs det 25 000 ton tunga tunnelelementet med stor precision ut ur torrdockan där det startade byggas i augusti 2016. Av tradition döper man alltid tunnelelementen och detta har fått namnet Tina.

- Utbogseringen från dockan är ett mycket känsligt moment i bygget av tunneln, säger Stein Kleiven som är Trafikverkets projektchef för Marieholmsförbindelsen. Det kräver expertis på hög nivå, noggranna förberedelser och tajming. Allt detta fanns på plats och sjösättningen gick enligt plan.

Tunnelelementet som väger 25 000 ton, är 100 meter långt, 32 meter brett och 10 meter högt, ligger nu förtöjt i ett parkeringsläge i älven. Där ska det förberedas för att om ett halvår dras ut och sänkas ned i älven. Så snart torrdockan länsats på vatten, startar bygget av nästa tunnelelement.

- Det här är en milstolpe i bygget av Marieholmstunneln, fortsätter Stein Kleiven. Själva sjösättningen är inte bara ett spektakulärt moment, utan också något unikt eftersom det bara färdigställs ett liknande sänktunnelprojekt om året i hela världen.

Fakta

  • Marieholmstunneln är en så kallad sänktunnel, vilket innebär att man bygger tunneln i delar på land i en torrdocka.
  • Tunneln kommer att gå under Göta älv i Göteborg och ansluta E45 Marieholm och Partihallsförbindelsen till E6 Tingstadsmotet/Ringömotet.
  • Den byggs cirka 600 meter norr om Tingstadstunneln, blir knappt 500 meter lång och får tre körfält i varje riktning.
  • Trafiköppning sker 2020 och kostnaden beräknas till 3,5 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.
  • Marieholmstunneln byggs för att minska sårbarheten i Göteborgs transportsystem och ingår i Västsvenska paketet.

Kontakter

Susanne Gebauer, kommunikationsansvarig Marieholmsförbindelsen
Telefon 070-577 47 30 susanne.gebauer@trafikverket.se

Agneta Eklund, presskommunikatör, Trafikverket
Telefon 070-762 25 05 agneta.eklund@trafikverket.se

Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00

Bilder

Sjösättning av Marieholmstunnelns första tunnelelement. Foto: MBP/Trafikverket
Sjösättning av Marieholmstunnelns första tunnelelement. Foto: MBP/Trafikverket
Ladda ned bild
Sjösättning av Marieholmstunnelns första tunnelelement. Foto: MBP/Trafikverket
Sjösättning av Marieholmstunnelns första tunnelelement. Foto: MBP/Trafikverket
Ladda ned bild
Stein Kleiven, projektchef Marieholmsförbindelsen, Trafikverket. Foto: Kasper Dudzik/Trafikverket. För användning i samband med publicering om Marieholmsförbindelsen.
Stein Kleiven, projektchef Marieholmsförbindelsen, Trafikverket. Foto: Kasper Dudzik/Trafikverket. För användning i samband med publicering om Marieholmsförbindelsen.
Ladda ned bild
Sjösättning av Marieholmstunnelns första tunnelelement. Foto: Kasper Dudzik/Trafikverket. För användning i samband med  publicering om Marieholmsförbindelsen.
Sjösättning av Marieholmstunnelns första tunnelelement. Foto: Kasper Dudzik/Trafikverket. För användning i samband med publicering om Marieholmsförbindelsen.
Ladda ned bild
Sjösättning av Marieholmstunnelns första tunnelelement. Foto: Kasper Dudzik/Trafikverket. För användning i samband med  publicering om Marieholmsförbindelsen.
Sjösättning av Marieholmstunnelns första tunnelelement. Foto: Kasper Dudzik/Trafikverket. För användning i samband med publicering om Marieholmsförbindelsen.
Ladda ned bild
Sjösättning av Marieholmstunnelns första tunnelelement. Foto: Kasper Dudzik/Trafikverket. För användning i samband med  publicering om Marieholmsförbindelsen.
Sjösättning av Marieholmstunnelns första tunnelelement. Foto: Kasper Dudzik/Trafikverket. För användning i samband med publicering om Marieholmsförbindelsen.
Ladda ned bild
Sjösättning av Marieholmstunnelns första tunnelelement. Foto: Kasper Dudzik/Trafikverket. För användning i samband med  publicering om Marieholmsförbindelsen.
Sjösättning av Marieholmstunnelns första tunnelelement. Foto: Kasper Dudzik/Trafikverket. För användning i samband med publicering om Marieholmsförbindelsen.
Ladda ned bild
Sjösättning av Marieholmstunnelns första tunnelelement. Foto: Kasper Dudzik/Trafikverket. För användning i samband med  publicering om Marieholmsförbindelsen.
Sjösättning av Marieholmstunnelns första tunnelelement. Foto: Kasper Dudzik/Trafikverket. För användning i samband med publicering om Marieholmsförbindelsen.
Ladda ned bild
Sjösättning av Marieholmstunnelns första tunnelelement. Foto: Kasper Dudzik/Trafikverket. För användning i samband med  publicering om Marieholmsförbindelsen.
Sjösättning av Marieholmstunnelns första tunnelelement. Foto: Kasper Dudzik/Trafikverket. För användning i samband med publicering om Marieholmsförbindelsen.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar och långsiktig planering av det samlade transportsystemet.

Följ Trafikverket

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste nyheterna från Trafikverket

Pressinbjudan Trafikverket har förbättrat säkerheten längs väg 597 genom Björsbyn18.5.2017 13:25

Den 19 maj inviger Trafikverket den 4,3 km långa gång- och cykelvägen längs väg 597 mellan Reveln och Sinksundet, genom Björsbyn. Gång- och cykelvägen är dels friliggande och dels åtskild med kantsten. Passager och refuger ger säkrare övergångar för oskyddade trafikanter. Vägen har även förbättrats för fordonstrafik. Linjemålning återstår och görs under våren 2017. Tid och plats: Fredagen den 19 maj 2017 kl. 15.00–16.30 vid fotbollsplanen i Björsbyn. Besökare har möjlighet att genomföra en cykelutmaning och delta i tipspromenad. På plats deltar Arnold Vonkavaara, regional direktör, Trafikverket och Malin Lagervall, stadsbyggnadschef, Luleå kommun.   BakgrundBjörsbyn ligger nära Luleå och främst stadsdelen Porsön med affär, vårdcentral, skola, kyrka och universitet. I Björsbyn finns en välbesökt fotbollsplan och ett antal stall med många unga medlemmar. Innan den nya gång- och cykelvägen byggdes fanns ett behov av att kunna gå eller cykla mellan platserna och trafikmiljön längs Björsbyv

I vårt nyhetsrum kan du läsa de senaste nyheterna, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.Besök vårt nyhetsrum