Mariestads lanserar alkoholfri sommarspecial – Mariestads Ofiltrerad Sommarlager

Mariestads senaste tillskott är en frisk ofiltrerad alkoholfri lager, där inga smakämnen filtrerats bort. Mariestads Ofiltrerad Sommarlager är en fruktig och humledoftande brygd med karaktäristisk halmgul färg och tydliga jästslöjor.

Mariestads Ofiltrerad Sommarlager

Mariestads utökar under sommaren sitt sortiment av smakrika lager med en alkoholfri sommarspecial. I utbudet finns sedan tidigare Mariestads Ofiltrerad som ett alkoholhaltigt öl. En brygd som bryggmästare Richard Bengtsson tidigare kallat Mariestads gömda juvel. Mariestads Ofiltrerad Sommarlager lanseras som en alkoholfri variant för att erbjuda mer smak för de som väljer alkoholfritt.

— Jästslöjorna gör att brygden behåller mycket smak och blir en upplyftande smakförstärkare för ett alkoholfritt öl. Ofiltrerat öl har jag lite av en förkärlek till, säger Richard Bengtsson, Mariestads bryggmästare och fortsätter, det är sedan min tid i Berlin där jag har druckit många Kellerbier – som bryggare är det inte heller ovanligt att vara extra förtjust i just ofiltrerad öl!

Mariestads Ofiltrerad Sommarlager har en mild och fruktig smak med en kraftig maltighet, samt en väl balanserad beska. Brygden känns också igen på sin karaktäristiska halmgula färg, sina tydliga jästslöjor, den fruktiga doften och på dess maltighet med inslag av citrus.

— För mig är det äkta bryggarglädje att få ta fram en alkoholfri öl som har fokus på frisk smak och uppmuntrar till livsnjutning för de tillfällen då alkohol väljs bort – sofistikerad livsnjutning oavsett alkoholhalt helt enkelt, avslutar Richard Bengtsson.

Alkoholfri öl har haft en stadig utveckling de senaste åren och idag konsumerar svenskarna mer alkoholfritt än någonsin, mellan 2015 till 2017 gick försäljningen från 6 miljoner liter till 10,4 miljoner liter alkoholfri öl. 2018 var året då, enligt Svensk Dryckesstatistik, alkoholfri öl blev den dryckeskategori som ökade mest med en 41-procentig ökning. Mellan 2015 till 2018 har även utbudet av alkoholfri öl på Systembolaget gått från 8 till runt 30 varianter.

Mariestads Ofiltrerad Sommarlager är en modern och smakrik lager. Ölet är bekant, välbalanserat och distinkt – och fullt av smak. Brygt på maltsorterna pilsner och Karamell, samt humlesorterna Magnum, Perle och Spalter Select. Ölet är kalljäst och, som hörs på namnet, ofiltrerat.

Mer information om brygden
Mariestads Ofiltrerad Alkoholfri Sommarlager finns tillgänglig i välsorterade dagligvaruhandelsbutiker.
Rek pris: 10 kr
Volym: 33 cl
Alkoholhalt: 0,5 %
Finns att köpa under en begränsad tid mellan ca v.15 och v.38. Perioden kan skilja sig mellan olika butiker.

För mer information, eller frågor om provsmakning, kontakta:
Stefan Garvander, Produktchef Mariestads, 073-385 04 36, stefan.garvander@spendrups.se
Richard Bengtsson, Bryggmästare Spendrups, 070-215 68 99, richard.bengtsson@spendrups.se

Mariestads Ofiltrerad Sommarlager

Norrlands Guld vill råda bot på tomma löften om att ses, lanserar rättsligt bindande avtal för öl29.5.2019 15:28:18 CESTPressmeddelande

Brukar ni också ”ta en öl nån gång?” Från och med idag kan du enkelt boka in en juridiskt bindande öl med en vän. Allt fler öl rinner ut i sanden i vår stressade samtid och frasen ”Att ta en öl nån gång” ekar ofta som tomma ord. Syftet med Ölavtalet, en ny tjänst från Norrlands Guld Alkoholfri, är att säkerställa social samvaro bland gamla eller för all del nya vänner.

Ekologisk och efterlängtad – Melleruds Moderna Ale är här9.5.2019 15:17:03 CESTPressmeddelande

Perfekt till intågandet av sommarens solsäkra dagar och långa ljusa nätter lanseras Melleruds Moderna Ale, ett efterlängtat tillskott till Melleruds Utmärkta Pilsner som snabbt blivit en favorit hos många. Melleruds Moderna Ale är humleblommig och balanserad med inslag av citrus, smaker som gifter sig fint med mat från det svenska köket. Under början av maj rullar den ekologiska brygden ut från bryggeriet och anländer på fat till en krog eller restaurang i dina hemtrakter.