MARITIM SATELLITANSLUTNING PÅ UPPGÅNG I NORDEN

Den lilla ön Donsö är känd som en historisk fiskeby där även i dag båthus vid hamnen hedrar dess rika maritima arv med namnplaketter från fiskebåtar. Den utgör den perfekta bakgrunden till Sveriges största all inclusive-mässa – Donsö Shipping Meet, som äger rum den 14-15 junii år. Inför detta evenemang delar IEC Telecom Norge, en av de ledande operatörerna av satellitkommunikationstjänster i regionen, insikter om de senaste trenderna inom marin kommunikation.

Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20220607005023/sv/

För att se det här innehållet från mms.businesswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Alf Stian Mauritz, CAO and President – North & Central Europe, IEC Telecom Group (Photo: AETOSWire)

"Sjöfarten är viktig för en myriad av näringsverksamheter i Norden – 90 % av Sveriges internationella handel sker över vatten," säger Alf Stian Mauritz, CAO och VD – North & Central Europe, IEC Telecom Group. "På grund av sin placering är den tunga processindustrin i Sverige och Finland i hög grad beroende av sjötransporter. Dessutom äger Norge den nionde största handelsflottan i världen, medan Danmark har den femte största containerflottan uttryckt i bruttotonnage. Samtidigt är Donsö idag hem till ökad aktivitet inom tankfartygssektorn, särskilt för bulkgods och kemikalier, och är i färd med att utvidga sin hamn för större fartyg," tillägger han.

Denna handelssektor representerar den största marknaden för anslutningsbehov och har genererat cirka 300 miljoner $ i intäkter från maritima satellittjänster under 2021. Med en global andel på 18 % av fartygen investerar de skandinaviska länderna och Europeiska unionen kraftigt i anläggningar för maritim satellitkommunikation och lägger tonvikten på besättningens välfärd. Enligt Euroconsult förväntas antalet VSAT endast i fiskesegmentet öka med 400% fram till 2024 och bandbreddsförbrukningen per fartyg förväntas fördubblas.

Nya bestämmelser om besättningens välbefinnande och säkerhet samt högpresterande bredbandstjänster även under de svåraste väderförhållandena får fartygsägarna att snabbt införa anslutningsmöjligheter ombord. “I synnerhet spårnings- och övervakningstjänster förväntas uppleva en betydande tillväxttakt inom en snar framtid”, säger Mauritz. Med sin portfölj av IoT-lösningar erbjuder IEC Telecom realtidssynlighet över maritima verksamheter.

I år presenterar IEC Telecom för första gången det toppmoderna satellitkommunikationssystemet LT-4100 på Donsö Shipping Meet. Lämpligt för racing, sjöfart, fritidsbåtar och arbetsbåtar, har LT-4100 utformats speciellt för den tuffa miljön till sjöss. Tack vare ett banbrytande värmeelement kan det arbeta inom ett brett temperaturintervall, perfekt för Norden och dess tunga sjötrafik. LT-4100 är den första Iridium Certus 100-terminalen som levererar röst- och datakonnektivitet med 100% global täckning.

IEC Telecom har varit en del av den nordiska satellitkommunikationsmarknaden i över ett decennium, med ett regionalt flaggskeppskontor i Oslo, Norge.

*Source: AETOSWire

Anastasia Kuzmenko, +971(0)44475180
E.marketing@iec-telecom.com
W. iec-telecom.com