Marketplace Borås lanserar nya kommunikationsplattformen TEX!

Marketplace Borås arbetar för att stärka Sjuhärads position inom mode, textil och design. Ett levande affärsnätverk som genom unika möten skapar förutsättningar för såväl textilbranschen och dess företag att utvecklas. Nu lanserar Marketplace Borås den nya siten TEX! – en kollaborativ webbplattform för aktuella händelser inom branschen.

Genom integrerad samverkan mellan näringsliv, forskning, utbildning och offentlig sektor är Marketplace Borås den självklara knutpunkten inom det textila klustret i Västsverige. Med nya kommunikationsplattformen TEX! tar man sikte på att nå ut till fler medlemmar och på ett bättre sätt informera om aktuella händelser. Här skapas en digital mötesplats där medlemmar kan ta del av forskning, nya innovationer, inspiration samt dela erfarenheter med branschkollegor.

"Det här känns helt rätt. Med vår nya plattform kan vi leverera nytta till så många fler medlemmar och fortsätta vårt arbete för att öka samverkan inom textil-, design- och modebranschen. När vi jobbar tillsammans inom vårt nätverk blir vi starkare, berättar Pierre Rosengren, VD på Marketplace Borås."

Förhoppningen är att öka samverkan i Västra Götalandsregionen och att tillsammans med partners i branschen fortsätta att driva frågor som bidrar till utveckling av det textila näringslivet på lokal, regional, nationell och global nivå.

Marketplace Borås har i många år arbetat för att stärka Borås och Sjuhärads position inom mode, textil och design. Verksamheten drivs som en ekonomisk förening och är ett samarbete mellan det textila näringslivet, Borås Stad, Textilhögskolan samt Science Park Borås.

+46 723311650http://www.texsweden.se // http://www.marketplaceboras.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Stärkt innovationskraft för modeföretag17.5.2018 12:34Pressmeddelande

Nu vill vi se vad som finns för spännande idéer och möjligheter att utveckla inom modebranschen. ADA arrangerar därför ett innovationslabb med modetema, i samarbete med Marketplace Borås. Vi vill helt enkelt hjälpa deltagarna att stärka sin innovationskraft, vilket kan handla om såväl att utveckla produkten/tjänsten, förfina kundens helhetsupplevelse eller att finna nya positioner på marknaden. Innovationslabbets workshop vänder sig till små och medelstora modeföretag med tillväxtambition som vill stärka sin innovationsförmåga. Tillika vänder den sig till alla slags kreatörer som är intresserade av att djupdyka i modebranschens utmaningar. Tillsammans arbetar deltagarna i labbet utefter en metod som går ut på att enklare få till innovationsarbetet, och översätta kundbehov till lösningar. Vi designar innovationslabbets upplägg noggrant, och vi ser till att det både finns modeföretag, kreatörer och de eventuella andra experter som behövs i alla grupper. Under själva workshopen utvecklas

à la London tillbaka i Borås!28.11.2017 15:39Pressmeddelande

Efter att ha lockat ca 1500 personer till Textile Fashion Center 2015 återvänder á la London designmarknad till Borås nu på lördag den 2 december. à la London har sedan 2010 gett tiotusentals Göteborgare chansen att uppleva de allra bästa designtalangerna. à la London samlar i år ca 70 av framtidens designstjärnor på Textile Fashion Center för en sprudlande marknad fylld av ny, spännande design. Här hittar man mode, konst inredning, smycken, väskor, keramik och mycket mer. Think big, shop small - and support dig dreams! -"à la London vill stötta småskalig design och upcoming designers. Därför samlar vi designers som vi tror på, främst lokala, men även nationella och internationella guldkorn, säger Mattias Rask en av grundarna av á la London. - " Textile Fashion Center är en perfekt arena för vårt koncept och boråsarna verkade uppskatta vad vi erbjöd 2015 så vi är glada att återigen få komma tillbaka hit. -" á la Londons koncept passar Textile Fashion Center som handen i handsken, säger