Märkligt misstroendevotum från Vänsterpartiet

- Det är väldigt viktigt för hela näringslivet att vi får en välfungerande matchning på arbetsmarknaden. Vi har under flera år sett att våra medlemmar säger att deras största tillväxthinder är brist på folk att anställa. En reformerad Arbetsförmedling är en mycket viktig pusselbit i att lösa det problemet. Vi har krävt detta länge och kan inte vänta längre. Det kostar Sverige både jobb och internationell konkurrenskraft, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef Almega.

- Hela sju av åtta partier i Sveriges riksdag vill reformera Arbetsförmedlingen. Det känns därför minst sagt märkligt att det parti som är motståndare till reformen dikterar villkoren för processen, avslutar Andreas Åström.

Förläng sänkningen av företagens sjuklönekostnader29.7.2020 08:38:54 CESTPressmeddelande

De ekonomiska konsekvenserna av Corona-pandemin kan inte jämföras med förlusterna av människoliv, men de har skapat stora problem för företag i Sverige. Regeringen och samarbetspartierna har lyssnat på företagens förslag och viktiga åtgärder har genomförts. Men när antalet sjukskrivna återigen ökar är det viktigt att staten fortsätter att ta ett huvudansvar för företagens sjuklönekostnader, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega.