Markus Jansson vinner singelkvalet - EM-medalj är säkrad

Markus Jansson storspelade i det avslutande singelkvalet i bowling-EM och är klar för semifinal. – Det känns helt fantastiskt, säger Markus Jansson.

Markus Jansson

Herrarnas bowling-EM drog igång igår i Helsingfors och idag avslutades singelkvalet. Markus Jansson vann kvalet övertygande med 1486 poäng och har säkrat en EM-medalj.
– Jag bowlade väldigt bra, strikespelet fungerade fint och jag behövde aldrig byta boll, säger Markus Jansson.

Tvåa blev Jaroslav Lorenc, Tjeckien med 1423 poäng. James Blomgren blev sjua i kvalgrupp 3 och totalt 12:a i kvalet. Jesper Svensson som låg låg trea inför den avslutande kvalstarten missade precis slutspelet och slutade femma med 1387 poäng.

Markus Jansson får möta Tomas Käyhkö från Finland i semifinal på söndag. Slutspelet avgörs över en serie.
– Jag har lika bra chans som alla andra. Det gäller att hålla nerverna i styr och det känns inte som någon omöjlighet att kunna gå hela vägen, säger Jansson.

Imorgon börjar dubbelkvalet och förbundskapten Patrick Backe har spikat spelparen. Kl 10.00 (svensk tid) får Pontus Andersson och William Svensson inleda kvalet. Därefter blir det ett vänsterhänt dubbelpar när James Blomgren och Jesper Svensson får spela tillsammans med start kl 14.45. Markus Jansson och Martin Larsen går in i den tredje kvalgruppen på söndag kl 10.00 och Jansson får värma upp med dubbelspel inför singelsemifinalen.

Markus Jansson