Markus Rudberg ny CTO för Schibsted News Media

Markus Rudberg rekryteras som Chief Technology Officer (CTO) för Schibsted News Media, där bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet ingår. Han tar samtidigt plats i ledningsgruppen för affärsområdet.

Från Telia till Schibsted: Markus Rudberg tar över som ny Chief Technology Officer för Schibsted News Media.

– Jag kan inte med ord beskriva hur glad jag är över att börja på Schibsted. Det är en ära att bli en del av en organisation som formar medielandskapet i både Norge och Sverige - och som även bidrar så positivt till att skapa ett bättre samhälle för oss alla, säger Markus Rudberg.

Markus Rudberg har en lång karriär inom telekombranschen innan han nu blir en del av ledningsgruppen i Schibsteds mediedivision News Media. Han är för närvarande chef för IT-plattformar och infrastruktur på Telia, där han leder en organisation med 230 anställda. Han har tidigare även haft ett antal ledande befattningar inom Tele2.

– Jag är väldigt glad över att Markus Rudberg blir en del av ledningen för Schibsted News Media. Han är en energifull ledare med lång erfarenhet och kompetens inom förändringsledning. Han är stark strategiskt och har en djup förståelse för de tekniska möjligheterna i vår verksamhet. Dessutom har han en väldigt människoorienterad ledarstil, säger Siv Juvik Tveitnes, Executive Vice President för Schibsted News Media.

Tillsammans med Schibsteds Chief Product Officer Laila Dahlen kommer Markus att representera Product & Tech i News Medias ledningsgrupp. Rollen kommer att vara baserad i Stockholm, med nära koppling till Schibsteds tech-hubbar i Oslo och Krakow.

– Mitt fokus kommer att vara att hjälpa andra att uppnå goda resultat och arbeta för att ta bort de hinder som kan stoppa detta. Jag älskar att arbeta med förbättringar och tillsammans med andra skapa positiva förändringar som vi sedan kan se tillbaka på med stolthet, säger Markus Rudberg.

Markus tillträder sin nya roll i maj.

Premiär! Omni Ekonomi tar över aktieprogrammet och succén #Uppesittarkväll22.2.2021 12:00:00 CETPressmeddelande

Omni Ekonomi tar över och sänder #Uppesittarkväll med start nu på onsdag. Precis som tidigare kommer programmet att sändas kvällen före löning varje månad med aktieprofilerna Albin Kjellberg och Nicklas Andersson som programledare. "Det känns naturligt att Omni Ekonomi tar över programmet. Vi är ju destinationen för alla som älskar aktier och sparande", säger Henrik Danielsson, redaktör på Omni Ekonomi och nu även redaktör för #Uppesittarkväll.

Prisjakt och Schibsted köper produkttestbolaget Advized11.2.2021 13:17:56 CETPressmeddelande

I maj förra året investerade Schibsted i Advized, en plattform för produkttester, recensioner och köpråd. Nu står det klart att mediekoncernen, för jämförelsetjänsten Prisjakts räkning, förvärvar samtliga andelar i bolaget. Advized har haft en fantastisk tillväxt sedan vår investering förra året. Det känns därför helt självklart att ta nästa steg och välkomna Advized till Prisjaktfamiljen, säger Peter Greberg, VD på Prisjakt.