Markus Rudberg ny CTO för Schibsted News Media

Markus Rudberg rekryteras som Chief Technology Officer (CTO) för Schibsted News Media, där bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet ingår. Han tar samtidigt plats i ledningsgruppen för affärsområdet.

Från Telia till Schibsted: Markus Rudberg tar över som ny Chief Technology Officer för Schibsted News Media.

– Jag kan inte med ord beskriva hur glad jag är över att börja på Schibsted. Det är en ära att bli en del av en organisation som formar medielandskapet i både Norge och Sverige - och som även bidrar så positivt till att skapa ett bättre samhälle för oss alla, säger Markus Rudberg.

Markus Rudberg har en lång karriär inom telekombranschen innan han nu blir en del av ledningsgruppen i Schibsteds mediedivision News Media. Han är för närvarande chef för IT-plattformar och infrastruktur på Telia, där han leder en organisation med 230 anställda. Han har tidigare även haft ett antal ledande befattningar inom Tele2.

– Jag är väldigt glad över att Markus Rudberg blir en del av ledningen för Schibsted News Media. Han är en energifull ledare med lång erfarenhet och kompetens inom förändringsledning. Han är stark strategiskt och har en djup förståelse för de tekniska möjligheterna i vår verksamhet. Dessutom har han en väldigt människoorienterad ledarstil, säger Siv Juvik Tveitnes, Executive Vice President för Schibsted News Media.

Tillsammans med Schibsteds Chief Product Officer Laila Dahlen kommer Markus att representera Product & Tech i News Medias ledningsgrupp. Rollen kommer att vara baserad i Stockholm, med nära koppling till Schibsteds tech-hubbar i Oslo och Krakow.

– Mitt fokus kommer att vara att hjälpa andra att uppnå goda resultat och arbeta för att ta bort de hinder som kan stoppa detta. Jag älskar att arbeta med förbättringar och tillsammans med andra skapa positiva förändringar som vi sedan kan se tillbaka på med stolthet, säger Markus Rudberg.

Markus tillträder sin nya roll i maj.

Schibsted lanserar ny annonslösning – matchar kunder med 1,4 miljoner svenskar varje dag30.4.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande