Marsipan, lutfisk och islandströjor - dags för första julmarknadshelgen på Skansen

Över 60 julmarknadsförsäljare från olika håll slår upp luckan till sin julmarknadsbod den 25 november. Då är det dags för den allra första julmarknadshelgen och det som behövs till julfirandet finns att köpa Skansens julmarknad.

Julpynt på julmarknaden. Christmas decorations. Foto: Maria Johansson/Skansen

Eller vad sägs om: Sylt och marmelad, glas, honung, ulltomtar, bröd och kakor, keramik, ”Håll käften, jag räknar!”, näverslöjd, marsipan, choklad, julkransar, blommor, kärvar, havtornsprodukter, lutfisk, ekologiska leksaker, pepparkakor, müsli, munkar, skärbrädor, julmat, leksaker, juldekorationer,  gästabudsklämmor, islandströjor, kappor, mössor, lakrits, metalljusstakar, trähantverk, korgar, linne, ljus, kuddar, textilier, kirigami-vykort och jukort, papperskonst, grenljus, luffarslöjd, lax, sill, vänerlöjrom, tenntrådssmycken, varm choklad, chokladklubbor, praliner, kolbullar, saft, kokkaffe, brända mandlar, fårskinn, sockar, tröjor, vantar, mössor, tofflor, tunnbrödsrullar, återbrukskonst, ekologiska hår- och hudvårdsprodukter, fiskdamm och dra i säcken, ko- och getostar, sockervadd, handfärgad textil, garn, saffransbröd, hällbröd, tunnbröd, svenska hårdostar, juldryck, almanackor, tomtar, doftljus, doftpinnar, vildsvinsdelikatesser,  souvas, korv, fårfiol, skinn, matprodukter med chili…

Sarah Skinner på Skansens försäljningsenhet har arbetat med att få ihop årets julmarknad.
-Vi är väldigt glada över uppslutningen av knallar i år, med mängder av kvalitetsprodukter och mycket mat. Några av nyheterna i år är islandströjor, fin egentillverkad müsli och sticknördarnas handbok ”Håll käften, jag räknar!". Nu väntar vi bara på snö och massor med julhandlande gäster!

Julmarknadshelgerna 26 - 26 november, 2 - 3, 9 - 10 och 16 - 17 december bjuder på julmarknaden i över 80 bodar, julhandel i stadskvarterens verkstäder och Skansenbutikerna, julpyssel i Skogens hus, dans kring granen, julsånger, dukade julbord i Delsbogården, Oktorpsgården och Statarlängan, sägner i juletid och mycket mera.

Julpynt på julmarknaden. Christmas decorations. Foto: Maria Johansson/Skansen
Juklappar. Foto: Skansen.
Nytt i Skansenbutikens kollektion. Foto: Michael McLain.