Martin Enge vid Karolinska Institutet beviljas nära fyra miljoner till forskning om barnleukemi

Barncancerfonden har beslutat att bevilja 150 miljoner i anslag till svensk barncancerforskning. Medlen går till forskare som kan skapa kraft och kontinuitet i forskningen om barncancer. Martin Enge vid Karolinska Institutet beviljas 3 900 000 kronor under tre år för forskning kring nya metoder för diagnostik och celltyper vid barnleukemi.

– Jag är både glad och stolt över att få möjlighet att fortsätta min forskning. Akut lymfatisk leukemi (ALL) är den vanligaste typen av barncancer. Vi har utvecklat en metod som tillåter oss studera enstaka celler i leukemier och ta reda på både cellens funktion (stamcell, tumörcell osv) och vilka genetiska fel den har samlat på sig. Vi ska testa hur mycket bättre vi kan förutspå sjukdomsförlopp genom att använda vår metod på frysta cellprov från barn med ALL där sjukdomsförloppet är känt. I förlängningen ska vi genom ett samarbete med diagnostikenheterna på Karolinska Sjukhuset använda metoden för att bättre bedöma risken för ett barn med leukemi och sätta in rätt behandling, säger forskaren Martin Enge vid Karolinska Institutet.

– Trots att allt fler överlever barncancer innebär många diagnoser fortfarande en dödsdom. Tack vare gåvor från privata aktörer bidrar vi till forskning som kan ge svar och lösningar för de allra svåraste fallen. Dessutom premieras forskning som leder till att de barn som överlever ges bättre möjligheter i livet efter att de tillfrisknat, säger Thorbjörn Larsson, generalsekreterare för Barncancerfonden.

Barncancerfonden fortsätter att vara den enskilt största finansiären av svensk barncancerforskning. Ansökningarna bedöms av Barncancerfondens oberoende forskningsnämnder.

Sedan Barncancerfonden bildades för nästan 40 år sedan har mer än 3,5 miljarder kronor gått till forskningen om barncancer.

För mer information om Barncancerfondens tilldelning av forskningsanslag kontakta Johannes Hylander, presskontakt Barncancerfonden, telefon: 070-949 11 92.

Barncancerfonden har sedan 1982 arbetat för att varje cancerdrabbat barn och familj ska överleva, och leva ett gott och långt liv. För att bekämpa barncancer och dess olika konsekvenser utgår Barncancerfondens verksamhet från tre ändamål – forskning och utbildning, råd och stöd samt information.

Sedan 1982 har överlevnaden ökat till cirka 85 procent, men barncancer är trots detta fortfarande den vanligaste dödsorsaken hos barn 1-14 år i Sverige. Tack vare generösa bidrag från privatpersoner, företag och organisationer är Barncancerfonden den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll och har ett 90-konto, vilket garanterar att pengarna går till rätt ändamål.

Anna Sällfors Holmqvist vid Skånes universitetssjukhus beviljas 2 700 000 kronor för forskning kring kortisonbrist20.12.2021 14:01:38 CET | Pressmeddelande

Barncancerfonden har beslutat att bevilja 150 miljoner i anslag till svensk barncancerforskning. Medlen går till forskare som kan skapa kraft och kontinuitet i forskningen om barncancer. Anna Sällfors Holmqvist vid Skånes universitetssjukhus beviljas 2 700 000 kronor under tre år för forskning kring kortisonbrist under behandling för akut lymfatisk leukemi hos barn.

Emma Tham vid Karolinska Institutet beviljas tre miljoner till förbättrad diagnostik av barn med cancer20.12.2021 13:58:19 CET | Pressmeddelande

Barncancerfonden har beslutat att bevilja 150 miljoner i anslag till svensk barncancerforskning. Medlen går till forskare som kan skapa kraft och kontinuitet i forskningen om barncancer. Emma Tham vid Karolinska Institutet beviljas 3 000 000 kronor under tre år för forskning kring att testa cellfritt tumör DNA (vätskebiopsi) för förbättrad diagnostik och uppföljning av barn med cancer.

Anna Dimberg vid Uppsala universitet beviljas över fyra miljoner till barncancerforsking om hjärntumörer20.12.2021 13:56:14 CET | Pressmeddelande

Barncancerfonden har beslutat att bevilja 150 miljoner i anslag till svensk barncancerforskning. Medlen går till forskare som kan skapa kraft och kontinuitet i forskningen om barncancer. Anna Dimberg vid Uppsala universitet beviljas 4 500 000 kronor under tre år för forskning kring blodkärlen som mål för cancerterapi vid behandling av hjärntumörer hos barn.