Martin Kruse, Arbetsförmedlingen vinner Anbudspriset 2017

30.3.2017 11:00 | ManpowerGroup

Martin Kruse, upphandlare på Arbetsförmedlingen, vinner det prestigefyllda Anbudspriset för upphandlingen av tjänsten Stöd och Matchning. Priset delades ut på Almegas Upphandlingsdag idag den 30 mars.

Martin Kruse, Arbetsförmedlingen är årets pristagare av Anbudspriset för upphandlingen av tjänsten Stöd och Matchning. Se filmen med Martin Kruse https://youtu.be/nlANRdK3VyU

-Martin Kruse har å Arbetsförmedlingens vägnar genomfört en intelligent och innovativ upphandling av Stöd och Matchning, för människor som behöver lite extra hjälp att komma ut i jobb. Systemet med rating av leverantörer ger ett effektivt avtal med tydlig återkoppling på kvalitet, säger Maria Krantz, ordförande i juryn och representant för Semantix.

Tjänsten Stöd och matchning är upphandlad enligt LOV (Lagen om valfrihetssystem) och inom ramen för detta avtal har Arbetsförmedlingen under avtalstiden utvecklat ett system för rating av leverantörer. Ratingsystemet hjälper deltagarna att välja leverantör och kommer längre fram också att kunna ligga till grund för att avveckla de leverantörer som inte levererar tillräckligt goda resultat.

Motiveringen lyder: Arbetsförmedlingen har genom ett gediget förarbete, tät dialog med marknaden och med lärdomar från tidigare upphandlingar handlat upp en tjänst som når uppsatta mål på en hård arbetsmarknad.
Anbudspriset tilldelas Arbetsförmedlingen bland annat för en innovativ utvärderingsmodell där avtalet låter leverantörernas innovationsförmåga och effektivitet utveckla programinnehållet. Avtalet premierar dessutom goda resultat i målet att stödja de många människor som idag står utanför arbetsmarknaden till ett nytt arbete.

För tredje året i rad delas Anbudspriset ut. Priset går till den upphandlare eller avtalsförvaltare som har upphandlat eller förvaltat ett avtal med bästa resultat för den egna verksamheten i samklang med marknadens leverantörer. Pristagaren ska genom god dialog med branschens aktörer ställt väl avvägda och uppföljningsbara krav i upphandlingen alternativt följt upp avtal med dialog på ett konstruktivt och föredömligt sätt.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det Innovative Workforce Solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter och med fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.