Martin Linder vald till ordförande för PTK

PTKs överstyrelse utsåg idag Martin Linder till ordförande för Förhandlings- och samverkansrådet PTK. Han efterträder Cecilia Fahlberg som varit ordförande sedan 2009.

- Att vara ordförande för PTK är ett viktigt och ansvarsfull uppdrag. PTK spelar en betydelsefull roll på svensk arbetsmarknad och för alla privatanställda tjänstemän i och med de många viktiga kollektivavtal inom främst omställning och pension som vi förhandlar och förvaltar, säger Martin Linder, ordförande för PTK.

Martin Linder är Unionens förbundsordförande. Han har tidigare bland annat varit ledamot i PTKs styrelse, och ordförande för PTK Volvo, en koncernfacklig organisation för samverkan mellan PTKs medlemsförbund.

Till övriga ordinarie ledamöter i PTKs styrelse valdes Marina Åman (Unionen), Richard Malmborg (Sveriges Ingenjörer), Mathias Åström (Lärarförbundet), Thomas Eriksson (Ledarna), Jonas Nordling (Svenska Journalistförbundet), Magnus Hedberg (Jusek).

Pressbilder på Martin Linder finns på Unionens webbplats.

PTK är en samverkansorganisation för 25 fackförbund som tillsammans representerar 810 000 privatanställda tjänstemän. Målet är att förbättra villkoren och öka tryggheten för tjänstemän inom privat sektor på jobbet, mellan jobben och efter jobbet. Genom att företräda många kan PTK förhandla fram kollektivavtal med goda villkor.