Martin Rössel är tillbaka med fina musikervänner och en deckarduo

”With a little help from my friends” skulle man kunna säga nu när Martin Rössel ger ut sitt första soloalbum sedan den hyllade My Eyes plattan som kom för exakt trettio år sedan på legendariska Radium Records. Albumet är kärleksfullt inspirerad av det 60 och 70-tal Martin växte upp med, andarna från Beatles, Lennon, Kinks, Lou Reed och Velvet Underground svävar kring flera av låtarna. Men det har tagit tio år. Låtarna har vridits och vänts och det höll på att inte bli något album alls. Men med hjälp av musikervänner som kom in och lyfte don`t blame me är den nu klar att släppas både digitalt och på vinyl.

Omslag EAS014, Martin Rössel, "don't blame me" LP

Några soloalbum på svenska på SONY, radioproduktion åt SR, Ikarospris om Irakkriget för P1 och mycket annat har det blivit under tiden. Musikproduktionen och att skriva musik har hela tiden funnits kvar för Martin, nu i egen studio i Vasastan, Stockholm.

Det har tagit hela tio år att göra det nya albumet och Rössel kommenterar själv på inneromslaget till skivan: ”Deadlines är bra och jag hade inga”.

-         Det är faktiskt lite löjligt, ska inte behöva ta så lång tid att göra ett album men jag tror att just tiden, arbetet och alla fina gäster har gjort den starkare, kanske min bästa platta hittills.

Martin valde efter hand att ta in sina begåvade och musikaliska vänner för att medverka på skivan. Först kom Lars Cleveman, gamla bandkompisen från Dom Dummaste. Därefter en magisk blandning av Magnus Carlson, Jay Jay Johansson, Kleerup, Kajsa Grytt, Sebastian Öberg, Stockholms Strings, Pär Ulander och många andra.

-         När jag ringde Magnus Carlson för att be honom sjunga på duetten
Jesus Junkie så frågade han om han fick vara med och sjunga på
den nya versionen av My Eyes också. Det var inget svårt val.

Andreas Kleerup var bland de första in och la trummor på flera spår under en galen dag, Sebastian Öberg och Stockholm Strings gör vackra stråkar, Jay Jay Johansson sjunger som enda vän en hel låt i vackra ”Fucking beauty”.  Lars Cleveman är självklart med och sjunger och Kajsa Grytt likaså. Många fler musiker och vänner har på olika sätt gjort så att ”don`t blame me” äntligen är färdig att släppas och snart är det releaseparty på anrika gamla
Gröna Lunds Teater på Djurgården i Stockholm.

En annan fin gäst som är med i en video är Micke Nyqvist. Tillsammans med Jennie Silfverhielm agerar han i den vackra Fucking Beauty. Videon spelades in i januari 2016 ett par månader innan Micke blev sjuk och den blir nu också en hyllning till den alldeles för tidigt döde skådespelaren och vännen.

Martin har också fått ett otippat skivbolag; Erik Axl Sund. För deckarläsare är de välbekanta. Håkan Sundqvist och Jerker Eriksson alias Erik Axl Sund  som med bla trilogin om Kråkflickan är framgångsrika deckarförfattare både i Sverige och internationellt.  Martin blev god vän med dem nyligen och när de fick höra det färdiga albumet ville dom kliva in som skivbolag.

-   De har en egen utgivning av musik, ett galleri på Folkungagatan i Stockholm där det händer spännande och coola  saker hela tiden. Otroligt kul att just de två vill ge min platta.

Martin Rössels "don't blame me" släpps den 11 oktober då det också är releasefest. Klockan 19.00 välkomnas alla vänner och media till Gröna Lunds Teater, Allmänna Gränd, Djurgården Stockholm. Förutom Rössel och ”don´t blame me” på vinyl samt några videos kommer de flesta av de prominenta musikaliska gästerna vara där och delta.
Lite livemusik från scenen blir det förstås också!

Jerker Eriksson, Erik Axl Sund Records, aitoraypes@gmail

Omslag EAS014, Martin Rössel, "don't blame me" LP
Martin Rössel, pressbild. Foto: Cato Lein

Kråkpojkarna AB
c/o Jerker Eriksson, Renstiernas gata 48

Erik Axl Sund är ett oberoende skivbolag i Stockholm som drivs av deckarparet Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist (Erik Axl Sund). Deras böcker (bla trilogin om Kråkflickan) är översatta till 39 språk.

Följ Kråkpojkarna AB

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.