Mässa för djurvänliga val intar Stockholm

Den 5-6 november är det dags för den veganska mässan Vegovision i Stockholm. Vegovision är Djurens Rätts mässa för djurvänliga val och bjuder på allt ifrån föreläsningar till skor, mat och alltid det senaste utbudet inom vegovärlden.

Bild: Djurens Rätt

Mässan anordnades för första gången i Umeå 2008 och sedan har växt för varje år som gått. Under 2015 slogs rekord i både antalet besökare och utställare. I november 2016 kommer mässan äntligen till Stockholm.

– Mässan kommer att bjuda på något för alla. Oavsett om du är en erfaren vegan eller helt ny och bara nyfiken på det här med vego så kommer det att finnas något för dig. Vi hoppas att minst 5 000 personer ska besöka mässan i år, säger Sofia Säljö, projektledare för Vegovision.

Vegovision arrangeras av Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation Djurens Rätt och äger rum på Münchenbryggeriet, några av Stockholms mest attraktiva mäss- och eventlokaler.

– I dagsläget har vi 45 utställare inbokade och en rad på väntelista. Vi har bara bokat in de företag som vi själva tycker har ett riktigt schysst utbud och något nytt att bidra med i vegovärlden, säger Claes Nordin, ansvarig för företagssamarbeten på Djurens Rätt.

Mataktörerna på mässan är noga utvalda och utgörs av etablerade lokala aktörer som besökarna kan hitta runt om i Stockholm efter mässan. The Plant, Sveriges första helt ekologiska och veganska fastfood-restaurang, driver mässrestaurangen och Stockholms bästa food trucks Vegan Schmegen och Vegan Soul Train parkerar i mässhallen. Fikat står Delivore, Goodstores nya vego-café och deli, för.

Konferenciererna Kristoffer Appelquist och Yolanda Bohm finns på plats för att guida dig igenom mässan och bland föreläsarna hittar vi en rad spännande namn som till exempel Lars Frölander, en av Sveriges främsta simmare genom tiderna. Han berättar om din egen resa och hur han blev både friskare och tog världsrekord efter att gått över till vegankost.

Var?
Münchenbryggeriet, Stockholm.
När? Lördag 5 november 10:00-18:00, söndag 6 november 10:00-17:00
Hur? Inträde 100kr/dag, gratis för barn och för alla medlemmar i Djurens Rätt
Mer information: www.vegovision.se

Sponsorer: Hälsans Kök, Goodstoore, Vegourmet, Green Laces, ICA, Oumph! Planti, Parrots, Fry´s, Oatly och Paul Mitchell.

De första 200 besökarna varje dag får en goodiebag och för de allra minsta gästerna finns barnklubben Rädda Djuren-klubben på plats. Dessutom blir det pysselhörna med Kitty Störby Jutbring.

Är du intresserad av att komma på pressvisning? Maila press@djurensratt.se

Bild: Djurens Rätt

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.