Mässa för djurvänliga val intar Stockholm

20.9.2016 07:30 | Djurens Rätt

Den 5-6 november är det dags för den veganska mässan Vegovision i Stockholm. Vegovision är Djurens Rätts mässa för djurvänliga val och bjuder på allt ifrån föreläsningar till skor, mat och alltid det senaste utbudet inom vegovärlden.

Bild: Djurens Rätt

Mässan anordnades för första gången i Umeå 2008 och sedan har växt för varje år som gått. Under 2015 slogs rekord i både antalet besökare och utställare. I november 2016 kommer mässan äntligen till Stockholm.

– Mässan kommer att bjuda på något för alla. Oavsett om du är en erfaren vegan eller helt ny och bara nyfiken på det här med vego så kommer det att finnas något för dig. Vi hoppas att minst 5 000 personer ska besöka mässan i år, säger Sofia Säljö, projektledare för Vegovision.

Vegovision arrangeras av Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation Djurens Rätt och äger rum på Münchenbryggeriet, några av Stockholms mest attraktiva mäss- och eventlokaler.

– I dagsläget har vi 45 utställare inbokade och en rad på väntelista. Vi har bara bokat in de företag som vi själva tycker har ett riktigt schysst utbud och något nytt att bidra med i vegovärlden, säger Claes Nordin, ansvarig för företagssamarbeten på Djurens Rätt.

Mataktörerna på mässan är noga utvalda och utgörs av etablerade lokala aktörer som besökarna kan hitta runt om i Stockholm efter mässan. The Plant, Sveriges första helt ekologiska och veganska fastfood-restaurang, driver mässrestaurangen och Stockholms bästa food trucks Vegan Schmegen och Vegan Soul Train parkerar i mässhallen. Fikat står Delivore, Goodstores nya vego-café och deli, för.

Konferenciererna Kristoffer Appelquist och Yolanda Bohm finns på plats för att guida dig igenom mässan och bland föreläsarna hittar vi en rad spännande namn som till exempel Lars Frölander, en av Sveriges främsta simmare genom tiderna. Han berättar om din egen resa och hur han blev både friskare och tog världsrekord efter att gått över till vegankost.

Var?
Münchenbryggeriet, Stockholm.
När? Lördag 5 november 10:00-18:00, söndag 6 november 10:00-17:00
Hur? Inträde 100kr/dag, gratis för barn och för alla medlemmar i Djurens Rätt
Mer information: www.vegovision.se

Sponsorer: Hälsans Kök, Goodstoore, Vegourmet, Green Laces, ICA, Oumph! Planti, Parrots, Fry´s, Oatly och Paul Mitchell.

De första 200 besökarna varje dag får en goodiebag och för de allra minsta gästerna finns barnklubben Rädda Djuren-klubben på plats. Dessutom blir det pysselhörna med Kitty Störby Jutbring.

Är du intresserad av att komma på pressvisning? Maila press@djurensratt.se

Bild: Djurens Rätt

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.