Massmord, skratt och leenden: Broadway-succé till Oscarsteatern

2Entertain - Part of Moment Group

En snårskog av färgstarka och adliga släktingar. Allt slutar med massmord, skratt och leenden. Premiär 25 januari för musikalen Gentlemannen på Oscarsteatern.

”Gentlemannen" berättar historien om sympatiske Monty Navarro (Andreas T Olsson). Hans mor har just avlidit och den bräckliga unge mannen har ingen aning om hur han ska klara sig. Men allt förändras, när han får veta att han - osannolikt nog – tillhör den adliga släkten D’Ysquith. Tyvärr som den åttonde arvingen i släktträdet, många står före.

Om inte alla de andra dör före honom, förstås. Monty Navarro börjar därför konstruera kreativa och knäppa mordplaner för att röja släktingarna ur vägen. Under tiden måste han handskas med sin älskarinna (Sara Jangfeldt) (som är ute efter mer än bara kärlek), hans trolovade (Emmi Christensson) (hon är dessutom hans kusin, men hur ska han kunna hålla reda på allt) och hotet att hamna i fängelse. Efter varje mord kryper risken närmare.

Åtta släktingar ur ätten D’Ysquith spelas av en och samma person, Henrik Dorsin. Genom blixtsnabba kostymbyten, skickliga perukmakare och en uppvisning av säregna uttryck, dialekter och röst-förvrängningar ska Dorsin agera som de åtta släktingarna, män som kvinnor. En i taget, men i ett rasande tempo: I vissa scener spelar han exempelvis mot sin hustru Lady Eugenia D’Ysquith (Suzanne Reuter), i scenen omedelbart efter spelar Dorsin välgörenhets-madame i knallröd peruk.

Originalet, ”A Gentleman's Guide to Love & Murder” är en av Broadways verkliga storsäljare senaste åren. Den nominerades till nio Tony-nomineringar 2014 och vann fyra: Bästa musikal, Bästa regi, Bästa berättelse och Bästa kostymdesign. ”A Gentleman's Guide to Love & Murder” nominerades även till en amerikansk Grammy Award 2015, för Bästa musikalplatta.

Föreställningen är humorbaserad och liknas vid bl.a Monty Python-gängets Spamalot (Dorsin spelade även där en huvudroll).

Premiär 25 januari, biljettsläpp 10 oktober. www.showtic.se/gentlemannen

Tongivande roller
Andreas T Olsson - Monty Navarro
Henrik Dorsin - Asquith D’Ysquith Jr, en genuin dandy
Henrik Dorsin - Lord Adalbert D’Ysquith, åttonde greven av Highhurst
Henrik Dorsin - Fader Lord Ezekiel D’Ysquith, egensinnig pastor
Henrik Dorsin - Lord Asquith D’Ysquith Sr, legendarisk bankir
Henrik Dorsin - Henry D’Ysquith, markägare med biodling som specialitet
Henrik Dorsin - Lady Hyacinth D’Ysquith, högdragen välgörenhetsdam
Henrik Dorsin - Major Lord Bartholomew D’Ysquith, enfaldig kroppsbyggare
Henrik Dorsin - Lady Salome D’Ysquith Pumphrey, (o)prisad skådespelerska
Emmi Christensson - Phoebe D’Ysquith
Sara Jangfeldt - Sibella Hallword
Suzanne Reuter - Lady Eugenia D’Ysquith
Anette Belander - Miss Shingle

Musikalen prod. av Vicky Nöjesproduktion och 2Entertain.
Regi Markus Virta.
Översättning Calle Norlén.
Föreställningen är skriven av Robert L Freedman och Steven Lutvak.
Baseras på Roy Hornimans bok ”Israel Rank: The Autobiography of a Criminal”.
Scenografi/kostym: Nigel Hook (Tony Award 2017, The Play That Goes Wrong).
Koreograf: Gunilla OlssonKarlsson.
Kapelllmästare: Johan Siberg.
Ljusdesign: Palle Palmé.
Mask/peruk David Julio.
Ljuddesign Oskar Johansson.

Om 2Entertain

2Entertain producerar musikal, teater, show och konsert. Vi skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten SHOWTIC.se – se mer på 2Entertain och Showtic

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är noterat på Nasdaq Stockholm, Main Market.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

MOMENT GROUP offentliggör prospekt samt ny finansiell information i samband med noteringen på Nasdaq Stockholm12.10.2018 13:35Pressmeddelande

Den 10 oktober 2018 offentliggjorde MOMENT GROUP AB (publ) ("MOMENT GROUP") att Nasdaq Stockholms bolagskommitté godkänt att MOMENT GROUP:s aktier tas upp till handel på Nasdaq Stockholm. Prospektet som har upprättats i samband med listbytet har idag godkänts och registrerats av Finansinspektionen och finns nu tillgängligt på MOMENT GROUP:s webbplats, www.momentgroup.com, och Finansinspektionens webbplats, www.fi.se.

Nu är det klart - ”En Talk Talk Show” till Hamburger Börs i Stockholm! Stefan Odelberg med gäster som Kristian Luuk, Per Andersson, Shirley Clamp, Andreas Granqvist m.fl.3.10.2018 08:05Pressmeddelande

Populära ”En talk talk show” förlängs och för första gången kommer nu showen till Stockholm och Hamburger Börs! Värden Stefan Odelberg bjuder in några av Sveriges mest folkkära artister till en scenshow som varvas med roliga gnistrande shownummer, intervjuer, ett och annat infall, spännande överraskningar, magi, musik och humor i en delikat förpackning.