Massmord, skratt och leenden: Broadway-succé till Oscarsteatern

2Entertain - Part of Moment Group

En snårskog av färgstarka och adliga släktingar. Allt slutar med massmord, skratt och leenden. Premiär 25 januari för musikalen Gentlemannen på Oscarsteatern.

”Gentlemannen" berättar historien om sympatiske Monty Navarro (Andreas T Olsson). Hans mor har just avlidit och den bräckliga unge mannen har ingen aning om hur han ska klara sig. Men allt förändras, när han får veta att han - osannolikt nog – tillhör den adliga släkten D’Ysquith. Tyvärr som den åttonde arvingen i släktträdet, många står före.

Om inte alla de andra dör före honom, förstås. Monty Navarro börjar därför konstruera kreativa och knäppa mordplaner för att röja släktingarna ur vägen. Under tiden måste han handskas med sin älskarinna (Sara Jangfeldt) (som är ute efter mer än bara kärlek), hans trolovade (Emmi Christensson) (hon är dessutom hans kusin, men hur ska han kunna hålla reda på allt) och hotet att hamna i fängelse. Efter varje mord kryper risken närmare.

Åtta släktingar ur ätten D’Ysquith spelas av en och samma person, Henrik Dorsin. Genom blixtsnabba kostymbyten, skickliga perukmakare och en uppvisning av säregna uttryck, dialekter och röst-förvrängningar ska Dorsin agera som de åtta släktingarna, män som kvinnor. En i taget, men i ett rasande tempo: I vissa scener spelar han exempelvis mot sin hustru Lady Eugenia D’Ysquith (Suzanne Reuter), i scenen omedelbart efter spelar Dorsin välgörenhets-madame i knallröd peruk.

Originalet, ”A Gentleman's Guide to Love & Murder” är en av Broadways verkliga storsäljare senaste åren. Den nominerades till nio Tony-nomineringar 2014 och vann fyra: Bästa musikal, Bästa regi, Bästa berättelse och Bästa kostymdesign. ”A Gentleman's Guide to Love & Murder” nominerades även till en amerikansk Grammy Award 2015, för Bästa musikalplatta.

Föreställningen är humorbaserad och liknas vid bl.a Monty Python-gängets Spamalot (Dorsin spelade även där en huvudroll).

Premiär 25 januari, biljettsläpp 10 oktober. www.showtic.se/gentlemannen

Tongivande roller
Andreas T Olsson - Monty Navarro
Henrik Dorsin - Asquith D’Ysquith Jr, en genuin dandy
Henrik Dorsin - Lord Adalbert D’Ysquith, åttonde greven av Highhurst
Henrik Dorsin - Fader Lord Ezekiel D’Ysquith, egensinnig pastor
Henrik Dorsin - Lord Asquith D’Ysquith Sr, legendarisk bankir
Henrik Dorsin - Henry D’Ysquith, markägare med biodling som specialitet
Henrik Dorsin - Lady Hyacinth D’Ysquith, högdragen välgörenhetsdam
Henrik Dorsin - Major Lord Bartholomew D’Ysquith, enfaldig kroppsbyggare
Henrik Dorsin - Lady Salome D’Ysquith Pumphrey, (o)prisad skådespelerska
Emmi Christensson - Phoebe D’Ysquith
Sara Jangfeldt - Sibella Hallword
Suzanne Reuter - Lady Eugenia D’Ysquith
Anette Belander - Miss Shingle

Musikalen prod. av Vicky Nöjesproduktion och 2Entertain.
Regi Markus Virta.
Översättning Calle Norlén.
Föreställningen är skriven av Robert L Freedman och Steven Lutvak.
Baseras på Roy Hornimans bok ”Israel Rank: The Autobiography of a Criminal”.
Scenografi/kostym: Nigel Hook (Tony Award 2017, The Play That Goes Wrong).
Koreograf: Gunilla OlssonKarlsson.
Kapelllmästare: Johan Siberg.
Ljusdesign: Palle Palmé.
Mask/peruk David Julio.
Ljuddesign Oskar Johansson.

Om 2Entertain

2Entertain producerar musikal, teater, show och konsert. Vi skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten SHOWTIC.se – se mer på 2Entertain och Showtic

Åvägen 17F

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 1,8 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

"Minns du mig?" - turnén slår försäljningsrekord och nu är det klart att turnén även kommer till Stockholm och Maximteatern15.12.2017 15:45Pressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group Relationskomedin MINNS DU MIG?- med Annika Andersson och Thomas Petersson i huvudrollerna - har gjort succé bland kritiker och publik under hösten på Lisebergsteatern. Den 20 november släpptes biljetterna till vårens Sverige-turné och efter bara tre dagar blev ett flertal föreställningar slutsålda och har fått kompenseras med extrainsatta föreställningar i flertalet städer. Nu kan det bekräftas att turnén förlängs och kommer avsluta sitt segertåg med sex föreställningar på Maximteatern i Stockholm i slutet på april. ”Publiken har uppenbarligen nåtts av snacket kring att det är en föreställning som absolut bör ses. Vi har släppt upp nästan alla möjliga dagar och speltider i nuläget och ligger ändå på över 70% beläggning redan nu. Vi försöker hitta så många möjligheter som möjligt att spela föreställningen och igår lyckades vi få till ett sista efterlängtat turnéstopp.” säger producenten Christoffer Bendixen, 2Entertain. ”Skrattfest med igenkänning, värm

Thomas Petersson i regi av Edward af Sillén tar komiska komedin ”DubbelTrubbel” till Krusenstiernska Teatern sommaren 2018!6.12.2017 13:45Pressmeddelande

Komiskt kaos på Krusenstiernska Teatern i Kalmar sommaren 2018! Thomas Petersson och Edward af Sillén kommer med prisvinnande farsklassiker ”DubbelTrubbel” till en av Sveriges vackraste sommarscener. Premiär äger rum den 28 juni och föreställningen spelas torsdagar- lördagar fram till den 28 juli 2018. Biljetterna släpps torsdag den 14 december.

TOMAS LEDIN ADDERAR EXTRA FÖRESTÄLLNINGAR I GÖTEBORG29.11.2017 06:00Pressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group Med hyllande recensioner och utsålda hus ända sedan premiären är SKARPT LÄGE en massiv succé! Just nu går showen på Cirkus i Stockholm och i vår är det dags för Göteborg och Rondo. Biljettförsäljningen i Göteborg går i rekordfart – nu släpps fler föreställningar och perioden på Rondo förlängs ända in i maj! Biljetter till extraföreställningarna i Göteborg släpps idag kl 9.00 på Showtic.se och Liseberg.se. "Höjer temperaturen till kokpunkten" Anders Nunstedt, Expressen 4/5 "En fullträff för Ledin" Jens Peterson, Aftonbladet 4/5 "Grym helkväll med Ledin!" Mix Megapol 4/5 Skarpt läge spelas nu i höst på Cirkus i Stockholm och har premiär i Göteborg den 18 januari där den spelas under hela våren. Föreställningen produceras av 2Entertain, Live Nation och Vicky Nöjesproduktion Presskontakt: Kim Halling - PR & Marketing Manager kim.halling@livenation.se 2Entertain producerar musikal, teater, show och konsert. Vi skapar specialbeställd underhållning, förmedlar