Massor av möjligheter att rösta i kyrkovalet

Med exakt tre månader kvar till kyrkovalet den 17 september pågår förberedelser för fullt för att göra valet synligt och än mer tillgängligt för de 5,2 miljoner röstberättigade. Bland annat blir det möjligt att rösta i Sky City på Arlanda och i köpcentret Nordstan i Göteborg.

Kyrkovalet uppmärksammas på stortavlor över hela landet under förtidsröstningsperioden 4-17 september.

I dagsläget har cirka 1500 röstningslokaler registrerats för förtidsröstningen, som kommer att vara öppen under perioden 4-17 september, det vill säga till och med valdagen.

– Alla ska snabbt och enkelt kunna hitta en lokal att rösta i. Därför utvecklar vi en kartfunktion på webben som öppnas i slutet av augusti, när registreringen av alla röstningslokaler är klar, berättar Anki Bondesson, projektledare för kyrkovalet.

Röstningslokaler kommer att finnas i alla församlingar och på platser där många människor rör sig i vardagen, exempelvis stora köpcenter som Sky City på Arlanda och Nordstan i Göteborg.

– I Göteborgs skärgård kan man också rösta på en båt som går mellan öarna. Det har varit uppskattat i tidigare kyrkoval av de som bor på öarna och har svårt att ta sig till en vallokal.

Stortavlor och filmer
Under de två veckorna före valet uppmärksammar Svenska kyrkan kyrkovalet på flera olika sätt. På 3 000 stortavlor i hela landet kommer olika exempel på vad Svenska kyrkan gör idag att lyftas fram, med en uppmaning att rösta i kyrkovalet.

– Genom att rösta i kyrkovalet kan man påverka vad Svenska kyrkan ska göra i framtiden. Nationellt kommer vi att lyfta valet främst genom stortavlor men i församlingarna kommer det se lite olika ut, säger Mattias Nihlgård, ansvarig för kommunikationsinsatsen.

– Den som tänker rösta i kyrkovalet behöver också känna till vad man ska välja till. Därför använder vi två tecknade filmer som Västerås pastorat producerat, och som förklarar allt man behöver veta om vad man ska rösta till och hur man röstar.

Filmerna kommer att finnas bland annat på kyrkovalswebben, och strax före valet spridas via Svenska kyrkans kanaler i sociala medier.

FILM 1: Det här är kyrkovalet (Svenska kyrkan på Vimeo).

FILM 2: Så röstar du i kyrkovalet

Läs mer: www.svenskakyrkan.se/kyrkoval

Datum att komma ihåg

17 juli Grupper och kandidater sökbara på www.svenskakyrkan.se/kyrkoval
30 augusti Röstkortet framme hos röstberättigade
4-17 september Informationsinsats ”Öppet för alla” – 3000 stortavlor under vecka 36+37.
4-17 september Förtidsröstning i över 1500 lokaler över hela landet, fram till och med valdagen. Har du glömt röstkortet? Hämta ut dubblettröstkort på expeditionen – ta med legitimation.
17 september Valdagen
17-18 september Preliminärt valresultat kommer på natten efter valet. Slutgiltigt valresultat kommer i början av oktober.