Måste vi alltid guldplätera EU-beslut?

Foto: Shantanu Kashyap/Pixabay

Att minska människans påverkan på klimatet är och kommer för kommande generationer att vara en oerhört viktigt fråga. Inget snack om den saken. Från och med 2020 gäller nya regler för hanteringen av vissa köldmedier, de som är så kallade växthusgaser. Det är ett nytt regelverk som gäller för hela EU och den de svenska företagen är nu mitt uppe i en utbytesprocess. Till vissa delar liknar den det utbyte av sedlar och mynt som skedde för ett par år sedan. En stor mängd arbete ska ske under en relativt kort tid, vilket leder till brist på nödvändiga resurser. Då gällde det värdetransporter och nu handlar det om kyltekniker. Dessutom uppkommer en form av slöseri och miljöbelastning i och med att välfungerande utrustning kommer att bli utbytt innan de tjänat ut.

det är här det blir intressant att titta på Sverige som land. Vi, eller i alla fall våra myndigheter, har ambitionen att vara först i klassen med att genomföra beslutade EU-regler. Kosta vad det kosta vill, vi vill ju för all del inte dra på oss någon kritik. För är det något vi ogillar är det när det blir tryckt och dålig stämning, eller hemska tanke, att det blir en konflikt. Bättre att ta lite extra omak för att slippa att det blir otrevligt.

Var för att tag sedan nere i Aten och träffade är bland annat representanter för en av Greklands större dagligvarukedjor. Frågan om F-gasförordningen kom upp och de grekiska kollegorna hävdade med emfas att den hade de aldrig hört talas om. Men, när det kommer till denna och andra långsiktigt viktiga EU-frågor kanske varken Sverige eller Grekland är den förebild man ska titta på. Tyskland, som ofta beskrivs som ett land som befolkas av vuxna svenskar, har tagit en mer pragmatisk ansats till detta. Tyska butiker tycker att det är viktigt att minska klimatpåverkan från köldmedier, men det tycker också att det är viktigt, inte minst ur miljösynpunkt, att inte byta ut utrustning som fungerar bra. De har sagt som så att de kommer att byta ut sin utrustning i takt med att den blir uttjänt och då kommer de att byta ut den till maskiner som hanterar köldmedier som uppfyller alla krav F-gasförordningen ställer. Tydligt, affärsmässigt och rakryggat samt ett ansvar för att resurserna används på ett klokt och omdömesgillt sätt.

Hur skulle det bli i Sverige som vi valde en mer rakryggad och pragmatisk väg att gå framöver? Som i Tyskland kanske, vilket inte är så illa egentligen.

Pär Bygdeson, VD Livsmedelshandlarna

Foto: Shantanu Kashyap/Pixabay

För bättre affärer

Livsmedelshandlarna är en självständig handlarägd riksbranschorganisation, grundad 1931, som utvecklats från att en gång ha haft en mer kontrollerande funktion till att idag utgöra ett stöd för handlaren samt att agera som branschföreträdare inom en rad områden.

Livsmedelshandlarnas arbetsuppgifter har under åren anpassats till tidens krav och förväntningar; ransone-ringskuponger under krigsåren, priskontroll under efterkrigstiden, prisstopp, jordbruksregleringar under sjuttio- och åttiotalen. I varje fas har Livsmedelshandlarna spelat en viktig roll för svensk dagligvaruhandel.

För mer information gå till www.livsmedelshandlarna.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Livsmedelshandlarna lanserar – Årets Påskbordsmat 201911.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Årets Påskbordsmat är en klassiker. Den är ofta lokal, näst intill 100 procent svenskproducerad och den finns nästan alltid som ekologisk variant. Livsmedlet finns dock ännu inte i en vegansk variant i Sverige, men är du lakto-ovo-vegetarian fungerar den här speciella maten alldeles utmärkt. Dessutom är Årets Påskbordsmat lämpad för alla preppers därute. Den klarar MSB:s 72-timmarsregel med bravur och kan med förvaring i vattenglas hålla god kvalitet i upp till sju månader. Årets Påskbordsmat utsågs år 1962 till världens bästa mat när hårdkokta Devla Murphy cyklade från Dublin till Dehli, på en diet endast bestående av just denna mat och te. Livsmedelshandlarna lanserar Årets Påskbordsmat 2019 – Ägget!

Surströmming mot tobaksrökare utomhus?24.3.2019 08:00:00 CETBlogginlägg

Tänk dig ett land, där du som driver butik inte får hindra människor att komma in i butiken trots att de stjäl, hotar och trakasserar, du kan inte heller bestämma om en person får sitta och tigga precis utanför din butik eller inte. Men inom kort kommer du som har butiken få ansvaret för att ingen står och röker utanför den. Skulle inte det kännas som om du levde i en droghallucinogen mardröm? Men så illa är det, inte utan det är verklighetens Sverige 2019. Den nya tobakslagen som träder ikraft 1/7 2019 kommer bland annat att kräva tillståndsplikt för att sälja tobak. Känns rimligt. Men det är sedan som riksdagen och lagstiftarna gått vilse. Det har skrivits mycket om förbudet att röka på uteserveringar om det är rätt eller fel. För mig är det obegripligt att borgerliga partier släppte igenom detta, det borde väl vara upp till den som driver uteserveringen kan man tycka. Men icke. Dessutom smög det sig in en mening som handlar om att det ska vara rökfritt i anslutning till entrén för a

Med jämna mellanrum vill jag bo i Finland11.2.2019 08:00:00 CETBlogginlägg

För ett antal år sedan kom först en bok och sedan en film som hette Hallonbåtsflyktingen. Den handlade om en finsk man som innerst inne kände att han var född till svensk och ville genomgå ett nationalitetsbyte. Det gick väl sådär, men både film och bok var underhållande. Ibland kan jag dock själv känna mig som en Lakritsbåtsflykting, att jag skulle vilja vara lite mer finsk än svensk. Eller i alla fall leva i ett samhälle med lite mer finska inslag.