Måste vi alltid guldplätera EU-beslut?

Foto: Shantanu Kashyap/Pixabay

Att minska människans påverkan på klimatet är och kommer för kommande generationer att vara en oerhört viktigt fråga. Inget snack om den saken. Från och med 2020 gäller nya regler för hanteringen av vissa köldmedier, de som är så kallade växthusgaser. Det är ett nytt regelverk som gäller för hela EU och den de svenska företagen är nu mitt uppe i en utbytesprocess. Till vissa delar liknar den det utbyte av sedlar och mynt som skedde för ett par år sedan. En stor mängd arbete ska ske under en relativt kort tid, vilket leder till brist på nödvändiga resurser. Då gällde det värdetransporter och nu handlar det om kyltekniker. Dessutom uppkommer en form av slöseri och miljöbelastning i och med att välfungerande utrustning kommer att bli utbytt innan de tjänat ut.

det är här det blir intressant att titta på Sverige som land. Vi, eller i alla fall våra myndigheter, har ambitionen att vara först i klassen med att genomföra beslutade EU-regler. Kosta vad det kosta vill, vi vill ju för all del inte dra på oss någon kritik. För är det något vi ogillar är det när det blir tryckt och dålig stämning, eller hemska tanke, att det blir en konflikt. Bättre att ta lite extra omak för att slippa att det blir otrevligt.

Var för att tag sedan nere i Aten och träffade är bland annat representanter för en av Greklands större dagligvarukedjor. Frågan om F-gasförordningen kom upp och de grekiska kollegorna hävdade med emfas att den hade de aldrig hört talas om. Men, när det kommer till denna och andra långsiktigt viktiga EU-frågor kanske varken Sverige eller Grekland är den förebild man ska titta på. Tyskland, som ofta beskrivs som ett land som befolkas av vuxna svenskar, har tagit en mer pragmatisk ansats till detta. Tyska butiker tycker att det är viktigt att minska klimatpåverkan från köldmedier, men det tycker också att det är viktigt, inte minst ur miljösynpunkt, att inte byta ut utrustning som fungerar bra. De har sagt som så att de kommer att byta ut sin utrustning i takt med att den blir uttjänt och då kommer de att byta ut den till maskiner som hanterar köldmedier som uppfyller alla krav F-gasförordningen ställer. Tydligt, affärsmässigt och rakryggat samt ett ansvar för att resurserna används på ett klokt och omdömesgillt sätt.

Hur skulle det bli i Sverige som vi valde en mer rakryggad och pragmatisk väg att gå framöver? Som i Tyskland kanske, vilket inte är så illa egentligen.

Pär Bygdeson, VD Livsmedelshandlarna

Foto: Shantanu Kashyap/Pixabay

För bättre affärer

Livsmedelshandlarna är en självständig handlarägd riksbranschorganisation, grundad 1931, som utvecklats från att en gång ha haft en mer kontrollerande funktion till att idag utgöra ett stöd för handlaren samt att agera som branschföreträdare inom en rad områden.

Livsmedelshandlarnas arbetsuppgifter har under åren anpassats till tidens krav och förväntningar; ransone-ringskuponger under krigsåren, priskontroll under efterkrigstiden, prisstopp, jordbruksregleringar under sjuttio- och åttiotalen. I varje fas har Livsmedelshandlarna spelat en viktig roll för svensk dagligvaruhandel.

För mer information gå till www.livsmedelshandlarna.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Med jämna mellanrum vill jag bo i Finland11.2.2019 08:00:00Blogginlägg

För ett antal år sedan kom först en bok och sedan en film som hette Hallonbåtsflyktingen. Den handlade om en finsk man som innerst inne kände att han var född till svensk och ville genomgå ett nationalitetsbyte. Det gick väl sådär, men både film och bok var underhållande. Ibland kan jag dock själv känna mig som en Lakritsbåtsflykting, att jag skulle vilja vara lite mer finsk än svensk. Eller i alla fall leva i ett samhälle med lite mer finska inslag.

I väntan på polisen - Platssamverkan20.1.2019 08:00:00Blogginlägg

Det är lätt nu att i olika formera av medier, såväl sociala som traditionella, hitta varningar för att 30-talet är tillbaka i samband med att Sverigedemokraterna gått framåt de senaste valen. Att tiga bort dem har fungerat dåligt och få inom rikspolitiken verkar ha ägnat tid åt att försöka förstå varför de, och andra liknande partier, har vuxit sig starkare på många håll i världen. Ofta landar deras budskap delvis i en längtan efter något man längtar tillbaka till. Till en begripligare och mer lätthanterlig värld. Vilket världen definitivt inte är och inte kommer att bli igen. Det fanns säkert många som längtade tillbaka till en mer begriplig värld när industrialiseringen ångade på för fullt under andra halvan av artonhundratalet. Den andra, mer konkreta delen i dessa partiers framgångar bygger på det faktum att människor inte känner att de som de tidigare röstade på levererar det de ska. Som en klok person sa till mig, att de populistiska partierna är de enda idag som säger till sina