Måste vi alltid guldplätera EU-beslut?

Foto: Shantanu Kashyap/Pixabay

Att minska människans påverkan på klimatet är och kommer för kommande generationer att vara en oerhört viktigt fråga. Inget snack om den saken. Från och med 2020 gäller nya regler för hanteringen av vissa köldmedier, de som är så kallade växthusgaser. Det är ett nytt regelverk som gäller för hela EU och den de svenska företagen är nu mitt uppe i en utbytesprocess. Till vissa delar liknar den det utbyte av sedlar och mynt som skedde för ett par år sedan. En stor mängd arbete ska ske under en relativt kort tid, vilket leder till brist på nödvändiga resurser. Då gällde det värdetransporter och nu handlar det om kyltekniker. Dessutom uppkommer en form av slöseri och miljöbelastning i och med att välfungerande utrustning kommer att bli utbytt innan de tjänat ut.

det är här det blir intressant att titta på Sverige som land. Vi, eller i alla fall våra myndigheter, har ambitionen att vara först i klassen med att genomföra beslutade EU-regler. Kosta vad det kosta vill, vi vill ju för all del inte dra på oss någon kritik. För är det något vi ogillar är det när det blir tryckt och dålig stämning, eller hemska tanke, att det blir en konflikt. Bättre att ta lite extra omak för att slippa att det blir otrevligt.

Var för att tag sedan nere i Aten och träffade är bland annat representanter för en av Greklands större dagligvarukedjor. Frågan om F-gasförordningen kom upp och de grekiska kollegorna hävdade med emfas att den hade de aldrig hört talas om. Men, när det kommer till denna och andra långsiktigt viktiga EU-frågor kanske varken Sverige eller Grekland är den förebild man ska titta på. Tyskland, som ofta beskrivs som ett land som befolkas av vuxna svenskar, har tagit en mer pragmatisk ansats till detta. Tyska butiker tycker att det är viktigt att minska klimatpåverkan från köldmedier, men det tycker också att det är viktigt, inte minst ur miljösynpunkt, att inte byta ut utrustning som fungerar bra. De har sagt som så att de kommer att byta ut sin utrustning i takt med att den blir uttjänt och då kommer de att byta ut den till maskiner som hanterar köldmedier som uppfyller alla krav F-gasförordningen ställer. Tydligt, affärsmässigt och rakryggat samt ett ansvar för att resurserna används på ett klokt och omdömesgillt sätt.

Hur skulle det bli i Sverige som vi valde en mer rakryggad och pragmatisk väg att gå framöver? Som i Tyskland kanske, vilket inte är så illa egentligen.

Pär Bygdeson, VD Livsmedelshandlarna

Foto: Shantanu Kashyap/Pixabay

Alkohol hjälper dig att skydda din butik bättre9.2.2024 15:00:00 CET | Pressmeddelande

Se veckans Pärs Minut och lär dig hur du kan skydda din butik med alkohol. Läs mer om butikerna som skaffat alkoholtillstånd: https://www.dagligvarunytt.se/i-butik/butiksinspiration/har-starks-butikens-varumarke-av-ol-vin-och-sprit/ Riksdagens frågestund vecka 6, där justitieministern svarar på fråga om brott i butik, 55:46 in i frågestunden börjar det: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/fragestund/fragestund_hbc120240201fs/