Måste vi alltid guldplätera EU-beslut?

Foto: Shantanu Kashyap/Pixabay

Att minska människans påverkan på klimatet är och kommer för kommande generationer att vara en oerhört viktigt fråga. Inget snack om den saken. Från och med 2020 gäller nya regler för hanteringen av vissa köldmedier, de som är så kallade växthusgaser. Det är ett nytt regelverk som gäller för hela EU och den de svenska företagen är nu mitt uppe i en utbytesprocess. Till vissa delar liknar den det utbyte av sedlar och mynt som skedde för ett par år sedan. En stor mängd arbete ska ske under en relativt kort tid, vilket leder till brist på nödvändiga resurser. Då gällde det värdetransporter och nu handlar det om kyltekniker. Dessutom uppkommer en form av slöseri och miljöbelastning i och med att välfungerande utrustning kommer att bli utbytt innan de tjänat ut.

det är här det blir intressant att titta på Sverige som land. Vi, eller i alla fall våra myndigheter, har ambitionen att vara först i klassen med att genomföra beslutade EU-regler. Kosta vad det kosta vill, vi vill ju för all del inte dra på oss någon kritik. För är det något vi ogillar är det när det blir tryckt och dålig stämning, eller hemska tanke, att det blir en konflikt. Bättre att ta lite extra omak för att slippa att det blir otrevligt.

Var för att tag sedan nere i Aten och träffade är bland annat representanter för en av Greklands större dagligvarukedjor. Frågan om F-gasförordningen kom upp och de grekiska kollegorna hävdade med emfas att den hade de aldrig hört talas om. Men, när det kommer till denna och andra långsiktigt viktiga EU-frågor kanske varken Sverige eller Grekland är den förebild man ska titta på. Tyskland, som ofta beskrivs som ett land som befolkas av vuxna svenskar, har tagit en mer pragmatisk ansats till detta. Tyska butiker tycker att det är viktigt att minska klimatpåverkan från köldmedier, men det tycker också att det är viktigt, inte minst ur miljösynpunkt, att inte byta ut utrustning som fungerar bra. De har sagt som så att de kommer att byta ut sin utrustning i takt med att den blir uttjänt och då kommer de att byta ut den till maskiner som hanterar köldmedier som uppfyller alla krav F-gasförordningen ställer. Tydligt, affärsmässigt och rakryggat samt ett ansvar för att resurserna används på ett klokt och omdömesgillt sätt.

Hur skulle det bli i Sverige som vi valde en mer rakryggad och pragmatisk väg att gå framöver? Som i Tyskland kanske, vilket inte är så illa egentligen.

Pär Bygdeson, VD Livsmedelshandlarna

Foto: Shantanu Kashyap/Pixabay

För bättre affärer

Livsmedelshandlarna är en självständig handlarägd riksbranschorganisation, grundad 1931, som utvecklats från att en gång ha haft en mer kontrollerande funktion till att idag utgöra ett stöd för handlaren samt att agera som branschföreträdare inom en rad områden.

Livsmedelshandlarnas arbetsuppgifter har under åren anpassats till tidens krav och förväntningar; ransone-ringskuponger under krigsåren, priskontroll under efterkrigstiden, prisstopp, jordbruksregleringar under sjuttio- och åttiotalen. I varje fas har Livsmedelshandlarna spelat en viktig roll för svensk dagligvaruhandel.

För mer information gå till www.livsmedelshandlarna.se

Tobaks-Stasi och passiv rökning utomhus28.6.2019 15:01:00 CESTBlogginlägg

Det gäller att prioritera. I Sverige, från och med den första juli 2019, ska passiv rökning utomhus, denna stora folkhälsorisk, bekämpas med hjälp av kommunala angiverisystem. Ingen för röka utanför en butik längre. Butiken får inget göra. Kommuner runt om i landet uppmanar nu medborgarna via lokaltidningar, hemsidor och nyhetsbrev att vi ska ange varandra och även anmäla de butiker som någon röker utanför. Känns tryggt och demokratiskt, samt som en mycket bra prioritering när det kommer till att bekämpa kriminaliteten i landet!

Årets midsommarmat 201920.6.2019 09:00:00 CESTBlogginlägg

Livsmedelshandlarna lanserar 2019 års midsommarmat. Årets midsommarmat är på många sätt en självklar höjdpunkt som kan vara den rätt på midsommarbordet som smäller högst. Såväl gamla som unga älskar den och den finns i många former och smaker och numer även vegansk. Det senaste året har populariteten ökat på många håll i landet och inte minst i Linköping och Malmö har det på sistone varit uppmärksammade serveringar. Årets midsommarmat 2019 är …

Plastskatt och plastskam14.6.2019 15:00:00 CESTBlogginlägg

I Sverige har vi idag inte några problem med plastpåsar som ligger och skräpar, mindre än fem procent av allt skräp enligt håll Sverige rent. Handeln håller på i snabb takt att ställa om till plastpåsar tillverkade av återvunnet och eller förnybart material och vi är på god väg att nå de 40 påsar per person och år som är målet. I det läget planerar nu regeringen att införa en skatt på plastpåsar. Man låtsas vara miljöengagerad, men det handlar nog mest om att hitta 800 miljoner till budgeten. Effekten kan snarare bli att satsningen på dyrare, mer miljövänliga påsar stannar av eftersom skatten drabbar dem med. Förklätt miljöengagemang klarar vi oss utan. Dags för ett nytt ord efter flygskam och plastskam, och det är skattskam!”