Mästerskapstävlingar i Triathlon på Nationaldagen

Till helgen intar den nordiska eliten i triathlon Linköping för att göra upp om mästerskapstitlarna för Nordiskt Mästerskap och Svenska Mästerskapet som avgörs på självaste nationaldagen 6 juni.

Om knappt en vecka är det dags för Linköping Triathlon. Arrangörsstaden Linköping kommer förvandlas till en stor tirathlonfest mitt i stan. Det är många tävlingssugna som ska göra upp om mästerskapstitlarna.

Nyblivna Europa Mästarinnan Tilda Månsson 18 år, tävlar för Väsby SS Triathlon kommer vara på plats för att försvara sitt SM guld. Tilda placerade sig i toppen under hela 2021 både nationellt och internationellt med både JEM silver och JVM silver samt Europacup segrar och har nu inlett året på bästa sätt.

Hemmasonen Gabriel Sandör 25 år som tävlar för Terrible Tusedays Athletic Club som förra året sprang hem sitt tionde SM guld kommer till start för att försvara guldet. Gabriel har länge varit i toppen inom svensk triathlon och han har de senaste åren tävlat mycket internationellt. På OS i Tokyo var han på plats som nummer ett på reservlistan. Tyvärr blev det inga Olympiska Spel för Gabriel i Tokyo men han laddar nu mot Paris 2024. Gabriel är idag nummer 64 på världsrankningen.

Linköping Triathlon blir internationell tävling i form av Noriskt Mästerskap. Vi välkomnar våra grannländer Norge, Danmark, Finnland och Island efter några års uppehåll, senast var 2018. Äntligen kommer vi återigen kora Nordiska Mästare i Sprint och Stafett.

Fakta om Triathlon (NM & SM):

Sprintdistans 750m simning, 20km cykling, 5km löpning.
Stafettdistans: 265m simning, 6,5km cykling, 1,5km löpning.

Linköping Triathlon välkomnar alla målgrupper att få genomföra en triathlon. Utöver NM & SM finns det paratriathlon klass, barn och ungdom samt för öppna klasser för motionärer.