Mat och dryck – en viktig del av alpina VMs hållbarhetsarbete

Under alpina VM läggs stort fokus på att servera mat och dryck med hög kvalitet till åskådare, VIP-gäster, media, TV och volontärer. Temat för all matlagning är att utgå från hållbarhet och lokalt producerade råvaror.

Nytrancherad tjälknöl på björn. Foto: Lisa Johansson.

Varje dag under alpina VM lagas frukost, luncher och middagar åt cirka 1 200 personer: besökare, volontärer, media, tv och VIP-gäster. Allt förbereds i ett och samma kök som är placerat i Nationalarenan. Därifrån fördelas mat och dryck ut till de olika matställen som finns i och runt arenan.

För publiken finns en food court i det stora evenemangstältet med bästa läge precis intill målområdet. Där serveras mat som bratwurst, hamburgare, soppa och pasta. Där finns även sötsaker och drycker. Under läktaren finns även en kiosk där åskådarna kan köpa mindre rätter, godsaker och dryck.

Media har en egen del intill food courten där de äter sina måltider, och några stavtag från målområdet i volontärscentret serveras volontärer sin lunch varje dag. Runt målområdet finns också de olika VIP-områdena där speciellt inbjudna gäster och sponsorer får njuta av lite extra god mat och dryck.

Logistik och planering viktig

Det stora antalet dagliga måltider, olika matställen och ett antal olika maträtter ställer höga krav på en väl fungerande logistik och en genomtänkt planering.

-Totalt är det cirka 120 personer som arbetar med mat och dryck under VM-veckorna. Under världscupsfinalen 2018 här i Åre fick vi utmärkt tillfälle att genrepa vilket gav oss nyttiga erfarenheter och insikter för att kunna leverera så stora mängder mat till så många personer, säger Bengt Mårtensson, ansvarig för mat och dryck under alpina VM.

Hållbarhet är en viktig del av alpina VM. Därför hämtas råvaror så nära Åre som möjligt. Renkött och fisk kommer från regionen och alla bageriprodukter produceras i byn. Målsättningen är också att minimera matsvinnet och att högst fem procent av den mat och dryck som serveras får slängas.

Fakta: mat och dryck under alpina VM

-       16 000 frukost

-       16 000 luncher

-       10 000 middagar

-       10 000 kaffe och snack

-       10 000 måltider till VIP-gästerna

Totalt väntas 120 000 besökare till alpina VM mellan den 4 -17 februari.

Åre är också välkänt för sitt stora utbud av restauranger, många med hög kvalité både på service och mat. Totalt finns cirka 75 restauranger och caféer i och runt byn.

Nytrancherad tjälknöl på björn. Foto: Lisa Johansson.
Delar avmenyn tillagas och läggs upp framför gästerna. Foto: Lisa Johansson.
Pilgrimsmusslor från närbelägna Atlantkusten. Foto: Lisa Johansson.