MatchIT hjälper nyanlända akademiker hitta praktikplatser och arbete inom programmering – de första studenterna är redan anställda

Många nyanlända akademiker har en teknisk bakgrund och genom projektet MatchIT erbjuds de en intensivutbildning inom programmering för att snabbare komma in på arbetsmarknaden. I augusti startade den första utbildningen och i februari ska de första studenterna ut på 10 veckors praktik, hos bland Ingka Group (Ingka Holding B.V. och dess dotterbolag). En av studenterna har redan fått anställning hos Axis Communications innan utbildningen är avslutad!

MatchIT är en kompletterade programmeringsutbildning för nyanlända personer med teknisk bakgrund. Den första utbildningen (av fem) startade vid Lunds Tekniska Högskola den 22 augusti och är en 22 veckors intensivutbildning på universitetsnivå som avslutas med 10 veckors praktik.

”Det är 28 väldigt motiverade personer som påbörjat denna utbildning och de har alla en spännande teknisk bakgrund, de flesta har en tidigare utbildning som motsvarar minst en högskoleingenjörsutbildning”, säger Olga Szczepankiewicz, projektledare för MatchIT hos Region Skåne.

MatchIT finansieras av Europeiska Socialfonden (ESF) och drivs av Region Skåne, Arbetsförmedlingen, Region Blekinge, Lunds Universitet, Blekinge Tekniska Högskola och Ideon Science Park. Ideons roll är att hitta praktikplatser till de 25 studenterna hos företag i regionen.

”Ideons företag skriker efter kompetenta programmerare och bristen på rätt medarbetare är ofta en orsak till att företagen inte kan växa i den takt de önskar. Vi tycker därför att MatchIT är ett viktigt initiativ, både för att hjälpa företagen att hitta nya talanger, men också för att vi anser att mångfald är en nyckel till att hitta nya, innovativa lösningar, ” säger Mia Rolf, VD på Ideon Science Park.

Att det finns behov för studenternas kompetenser är tydligt. En av deltagarna, Doua Halwa, har redan fått anställdning hos Axis Communications och började förra veckan som junior utvecklare.

”Som datatekniker och ny i Sverige är det inte ett helt enkelt uppdrag att hitta det första jobbet. MatchIT-programmet har hjälpt mig med framförallt två saker under min resa: den första är den avancerade programmeringsutbildningen som jag har fått under programmet, och den andra är den breda introduktionen till den svenska arbetsmarknaden vi har fått genom att vi har träffat möjliga arbetsgivare, " berättar Doua Halwa.

Ett av företagen som kommer att ta emot praktikanter är Ingka Group.

”Vi ser fram emot att välkomna dessa talanger. IKEA har påbörjat en storsatsning för att digitalisera verksamheten, bland annat genom att vidareutveckla e-handel. För att lyckas i det arbetet behöver vi fler nyfikna, drivna tekniska talanger med olika bakgrund,” säger Daniel Söbirk, Unit manager, Multichannel Development & Test.

Fakta om MatchIT

Utbildningen inleds med grundläggande programmering i Java och SQL. Parallellt lär sig deltagarna att arbeta med agila metoder med fokus på XP. Därefter kommer deltagarna att genomgå en fördjupningskurs i Java samt en kurs i relationella databaser, MySQL. Alla delar i utbildningen består av föreläsningar, övningar och labb-arbeten. Efter detta matchas varje deltagare med ett företag för en 10-veckors praktik som förhoppningsvis leder till anställning.

”Inför kommande utbildningar vill vi gärna veta inom vilka områden företagen har behov av juniora utvecklare. Vi ser gärna att företagen är med i processen där vi tillsammans designar framtida utbildningar, så att företagens behov möts”, säger Neal Greenspan, projektledare för MatchIT hos Ideon Science Park.

Företagen kan förutom att ta emot praktikanter också välkomna studenterna på studiebesök. Studenterna har haft en gästföreläsning med medarbetare från Neo4J och besök hos HiQ och Praqma är planerade.

Nybakade programmerare finnes! När Skånska IT branschen skriker efter kompetenser går de första MatchIT-kandidaterna ut i arbetslivet efter fullgjord utbildning och praktik.24.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den skånska IT branschen är glödhet och företagen slåss om kompetensen. Varje år saknas flera tusen programmerare av företag som vill växa i regionen, senaste IT mässan på Ideon den 11 april erbjöd 800 jobb. MatchIT-projektet har genererat stort engagemang från åtta företag i Skåne, och MatchIT vill gärna hitta fler företag att engagera. Nu går första omgången kandidater ut på en stekhet arbetsmarknad, och de första har redan fått jobb.

Drygt 2 000 besökare och många jobbmöten på IT-mässan i Lund12.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Drygt 2000 personer besökte dagens IT-mässa på Ideon Science Park i Lund. 67 företag var på plats och letade personal till 800 tjänster. En snabb utvärdering visar att både arbetsgivare och arbetssökande var nöjda med arrangemanget. I höst blir det en ny mässa och många företag har redan visat intresse för att komma tillbaka. Dagens mässa som var den 14:e arrangerades av Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun.

Ideon Open creates Extreme Co-Creation Lab at Dreamhack 2018 together with Mionix and CEVT to explore future gaming and mobility solutions30.11.2018 10:36:30 CETPressmeddelande

What is the future of gaming? What does the future of cars look like? And what happens if you mix these two scenarios? In order to better understand the future of autonomous cars, the mobility innovation company CEVT (China Euro Vehicle Technology) engaged Ideon Open to explore these questions in an open innovation format.

UNOPS opens global innovation centre in Sweden at Ideon Science Park28.11.2018 16:00:00 CETPressmeddelande

UNOPS, the UN Office for Project Services have decided to open a global innovation centre in Sweden and Lund in collaboration with Ideon Science Park. The venture is funded by Vinnova. The new centre is the second science and innovation centre launched by UNOPS this year, following the launch of a similar initiative in Antigua and Barbuda. This is a part of their strategy to reach the global development goals within Agenda 2030.