Matchningsprojekt ska sänka arbetslöshet

Med start i höst satsar Clockwork på att minska klyftan mellan utländsk arbetskraft och svensk arbetsmarknad. Projektet kallas MatchaBättre och har nyligen fått grönt ljus hos Tillväxtverket. Målet är att 100 personer ska få jobb i små- och medelstora företag innan årsskiftet 2020.

Under september och oktober kommer Clockwork påbörja arbetet med att träffa 200 företag inom tillverkningsindustrin och besöksnäringen. Företagen finns inom fyra prioriterade områden; Gästrikland, Norduppland, Hälsingland, samt norra södra Dalarna.

På arbetsmarknaden finns många tillgängliga individer. Bland dessa arbetslösa är de flesta nyanlända med såväl utbildning och arbetslivserfarenhet från sina hemländer. Däremot saknar många av dem språkkunskaper vilket gör det svårt för att få ett jobb i Sverige.

Samtidigt som arbetslösheten bland nyanlända är hög så är industri och turism två branscher i skriande behov av arbetskraft. Den klyftan vill Clockwork bidra till att minska.
– ­Att matcha företagens kompetensbehov med arbetslösa men motiverade kandidater är vad vi kommer att göra inom ramen för projektet MatchaBättre, berättar Clockworks vd Petter Lundgren.

Även om de flesta nyanlända saknar delar av den erfarenhet som behövs för att direkt kunna börja arbeta så har de flesta en hög motivation och en stark drivkraft.
– Om vi kan kombinera den drivkraften med företagens behov blir det lättare att se vilka insatser som behövs för att dessa personer snabbt ska kunna komma i arbete, fortsätter Pär Dahlund, Clockworks affärsområdeschef för omställning och utbildning.

100 personer i jobb

– Väl på plats ska vi kartlägga behovet och lyssna in vad dessa företag behöver för typ av kompetens nu och framöver, förklarar Pär.

Parallellt med industribesöken ska Clockwork intervjua 500 arbetslösa kandidater. Utifrån dessa 500 är målet att 100 personer få ett jobb innan projektet tar slut vid halvårsskiftet 2020.
– Att sätta så många personer i jobb är en tuff uppgift och det gäller att vara ödmjuk inför komplexiteten. Det är ingen lätt match, men vi har sett tidigare att det går, säger Petter Lundgren.

Tidigare framgångar

Clockwork har nyligen genomfört ett liknande projekt med stor framgång. Industrimatchning Södra Dalarna fungerade som ett traineeprogram där Clockwork matchade industriföretagens behov med motiverade arbetslösa. Därefter ordnade Clockwork med skräddarsydd introduktion och utbildning för de tjugo kandidater som projektet innefattade. Även det projektet finansierades till en början av Tillväxtverket. Detta är i dag ett viktigt erbjudande till våra kunder och väldigt uppskattat eftersom det finns ett enormt behov av arbetskraft ute hos industriföretagen.

Personliga egenskaper och drivkrafter är helt avgörande för att lyckas få 100 personer i jobb under projektet Matcha Bättre.
– Därför ser vi bortom cv:t och fokuserar på vad individerna faktiskt kan och är intresserade av. Det häftigaste med vårt uppdrag är att få hjälpa individer som står långt ifrån arbetsmarknaden. För dem innebär det här så mycket mer än bara ett jobb eftersom arbetslivet är ett otroligt viktigt steg i en lyckad integration, säger Pär.

Samtidigt är den reella nyttan för företagen enorm. Genom MatchaBättre har Clockwork möjlighet att lägga tid på att hitta kandidater som inte skulle ha fångats upp i en traditionell rekryteringsprocess.
– Att vi dessutom kan hjälpa till med introduktion av ny personal, både vad gäller språkstöd och introduktion till svensk arbetskultur, gör att företagens hinder för att rekrytera blir färre. På många sätt är MatchaBättre här en win-win-situation för såväl företag som arbetssökande, menar Petter.

Om projektet MatchaBättre

MatchaBättre 2020 är ett projekt som syftar till att utveckla metoder och arbetssätt för att minska klyftan mellan utländsk arbetskraft och svensk arbetsmarknad. Projektet finansieras av Tillväxtverket och projektleds av Clockwork.

Clockwork har tidigare genomfört industrimatchningsprojekt med stor framång
Clockwork har tidigare genomfört industrimatchningsprojekt med stor framång

Hej! Det är vi som är Clockwork. Vi arbetar med rekrytering och bemanning men vi brukar säga att vi är i ”bättre framtidsbranschen” – för vi vill vara en kraftkälla för företag och människor som vill utvecklas. Vårt erbjudande är träffsäker matchning mellan företagens behov och medarbetarnas kvaliteter, oavsett om det handlar om jobb i industri- eller tjänstesektorn, inom skolvärlden eller i olika integrationsprojekt. Vi tror på människor och vi vet att rätt människa på rätt plats gör skillnad. Därför är det viktigt för oss att ha koll på varje marknad, varje företag och varje medarbetare. Och därför är det viktigt för oss med en stark lokal närvaro. Du möter oss i tretton städer från Stockholm i söder till Piteå i norr.
Läs mer på www.clockworkpersonal.se

Utbildar med musik som plattform6.2.2019 06:00:00Pressmeddelande

Begreppet strukturell rasism finns sedan två år tillbaka med i Regeringens nationella plan mot rasism. Det pågår i samhället varje dag, på olika nivåer. Det menar musikartisten Houman Sebghati, som i höst drar ut på en riksomfattande turné för att uppträda och föreläsa för elever, lärare och skolledare. Målet är att upplysa och utbilda så vi tillsammans kan jobba för en mer likvärdig skola. I kulisserna finns Clockwork Skolbemanning & Rekrytering med som partner.