Matchningsprojekt ska sänka arbetslöshet

Med start i höst satsar Clockwork på att minska klyftan mellan utländsk arbetskraft och svensk arbetsmarknad. Projektet kallas MatchaBättre och har nyligen fått grönt ljus hos Tillväxtverket. Målet är att 100 personer ska få jobb i små- och medelstora företag innan årsskiftet 2020.

Under september och oktober kommer Clockwork påbörja arbetet med att träffa 200 företag inom tillverkningsindustrin och besöksnäringen. Företagen finns inom fyra prioriterade områden; Gästrikland, Norduppland, Hälsingland, samt norra södra Dalarna.

På arbetsmarknaden finns många tillgängliga individer. Bland dessa arbetslösa är de flesta nyanlända med såväl utbildning och arbetslivserfarenhet från sina hemländer. Däremot saknar många av dem språkkunskaper vilket gör det svårt för att få ett jobb i Sverige.

Samtidigt som arbetslösheten bland nyanlända är hög så är industri och turism två branscher i skriande behov av arbetskraft. Den klyftan vill Clockwork bidra till att minska.
– ­Att matcha företagens kompetensbehov med arbetslösa men motiverade kandidater är vad vi kommer att göra inom ramen för projektet MatchaBättre, berättar Clockworks vd Petter Lundgren.

Även om de flesta nyanlända saknar delar av den erfarenhet som behövs för att direkt kunna börja arbeta så har de flesta en hög motivation och en stark drivkraft.
– Om vi kan kombinera den drivkraften med företagens behov blir det lättare att se vilka insatser som behövs för att dessa personer snabbt ska kunna komma i arbete, fortsätter Pär Dahlund, Clockworks affärsområdeschef för omställning och utbildning.

100 personer i jobb

– Väl på plats ska vi kartlägga behovet och lyssna in vad dessa företag behöver för typ av kompetens nu och framöver, förklarar Pär.

Parallellt med industribesöken ska Clockwork intervjua 500 arbetslösa kandidater. Utifrån dessa 500 är målet att 100 personer få ett jobb innan projektet tar slut vid halvårsskiftet 2020.
– Att sätta så många personer i jobb är en tuff uppgift och det gäller att vara ödmjuk inför komplexiteten. Det är ingen lätt match, men vi har sett tidigare att det går, säger Petter Lundgren.

Tidigare framgångar

Clockwork har nyligen genomfört ett liknande projekt med stor framgång. Industrimatchning Södra Dalarna fungerade som ett traineeprogram där Clockwork matchade industriföretagens behov med motiverade arbetslösa. Därefter ordnade Clockwork med skräddarsydd introduktion och utbildning för de tjugo kandidater som projektet innefattade. Även det projektet finansierades till en början av Tillväxtverket. Detta är i dag ett viktigt erbjudande till våra kunder och väldigt uppskattat eftersom det finns ett enormt behov av arbetskraft ute hos industriföretagen.

Personliga egenskaper och drivkrafter är helt avgörande för att lyckas få 100 personer i jobb under projektet Matcha Bättre.
– Därför ser vi bortom cv:t och fokuserar på vad individerna faktiskt kan och är intresserade av. Det häftigaste med vårt uppdrag är att få hjälpa individer som står långt ifrån arbetsmarknaden. För dem innebär det här så mycket mer än bara ett jobb eftersom arbetslivet är ett otroligt viktigt steg i en lyckad integration, säger Pär.

Samtidigt är den reella nyttan för företagen enorm. Genom MatchaBättre har Clockwork möjlighet att lägga tid på att hitta kandidater som inte skulle ha fångats upp i en traditionell rekryteringsprocess.
– Att vi dessutom kan hjälpa till med introduktion av ny personal, både vad gäller språkstöd och introduktion till svensk arbetskultur, gör att företagens hinder för att rekrytera blir färre. På många sätt är MatchaBättre här en win-win-situation för såväl företag som arbetssökande, menar Petter.

Om projektet MatchaBättre

MatchaBättre 2020 är ett projekt som syftar till att utveckla metoder och arbetssätt för att minska klyftan mellan utländsk arbetskraft och svensk arbetsmarknad. Projektet finansieras av Tillväxtverket och projektleds av Clockwork.

Clockwork har tidigare genomfört industrimatchningsprojekt med stor framång
Clockwork har tidigare genomfört industrimatchningsprojekt med stor framång

Stjärnrekryteringen blev verklighet med stöd från Clockwork30.5.2018 14:39Pressmeddelande

I augusti förstärks Brynäs IF:s damlag med stjärnspelaren Erika Grahm. Hon blir inte bara en nyckelspelare i laget, hon har även rekryterats för att ta Brynäs dam- och tjejverksamhet till nästa nivå. Rekryteringen har möjliggjorts tack vare Clockwork. Sedan drygt ett år har Clockwork varit en av Brynäs IF:s officiella partners. Samarbetet har bland annat gått ut på att Clockwork stöttat satsningen En bra start. Längs vägen har Clockwork uttryckt tydliga önskemål om en utökad satsning på damverksamheten. – Nu äntligen känns det som att Brynäs är på väg att bygga en damorganisation som är en integrerad del i den övriga verksamheten. Det är något vi tydligt efterfrågat och nu lyckats möjliggöra, säger Clockworks vd Petter Lundgren. Clockworks ambition är att tillsammans med Erika utveckla regionens förutsättningar för tjejer att vilja och kunna satsa på en hockeykarriär. – Målet är att Brynäs på fem års sikt ska bli det ledande damhockeylaget, med Sveriges bästa dam- och ungdomsverksamhet