Matförsäljningen till midsommar ökar med runt 900 miljoner kronor

På fredag firas midsommar och i vanlig ordning är det klassiska varor som sill, gräddfil, glass och insektsmedel som svenskarna lägger i varukorgen. Svensk Handels prognos visar att matförsäljningen under midsommarveckan ökar med 14 procent, motsvarande 900 miljoner kronor.

För många dagligvaruhandlare är midsommarveckan ett av årets bästa försäljningstillfällen. Sammanlagt är det den fjärde viktigaste högtiden för försäljning och över en tredjedel av alla handlare uppger dessutom att veckan är viktig för verksamheten.

Likt föregående år har pandemin en effekt på våra konsumtionsvanor och resebeteende under sommarmånaderna, vilket gynnar hela detaljhandeln. I sällanköpsvaruhandeln märks det av att allt fler spenderar semesterveckorna hemma, då delbranscher som byggvaruhandeln och sporthandeln förväntas att fortsatt gå bra. Även vädret har en inverkan på vad vi handlar under semestern.

- Vi ser att trenden från föregående år håller i sig och att det blir en ”svemester” för många även i år. Det kommer att gynna detaljhandeln och vi tror på en positiv omsättningstillväxt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Handeln skapar 11 500 sommarjobb

För många unga är ett arbete inom handeln det första klivet in på arbetsmarknaden. Ofta sker det genom sommarjobb, vilket är en möjlighet att få arbetslivserfarenhet. Svensk Handels rapport visar på att var tredje butik kommer att ta in extrapersonal under sommaren och totalt väntas 11 500 sommarjobb skapas, vilket är en liten ökning jämfört med föregående år. Men även här finns en tydlig pandemieffekt. Sommaren 2019 anställdes 19 000 personer för att arbeta under sommarmånaderna.

- Det är glädjande att fler nu ges möjlighet att extrajobba i sommar, men samtidigt ser vi att pandemin fortsatt sätter sina spår. Det blir därför inte lika många unga som vanligt som får möjlighet att arbeta inom handeln och skaffa sig nyttig arbetslivserfarenhet, säger Johan Davidson.

Inhemsk och utländsk turism väntas öka

Såväl inhemsk som utländsk turism är viktiga inkomstkällor för många handlare under sommarmånaderna. Föregående års ”svemester” ser ut att förstärkas, då ännu fler planerar att semestra i Sverige i år, jämfört med föregående år. Avskaffade inreserestriktioner för turister från Danmark, Norge och Finland gör även att den utländska turismen förväntas öka något.

- Att inreserestriktionerna nu lättats är efterlängtat, inte minst för gränshandeln som lidit oerhört under pandemin. Däremot lär vi få vänta ytterligare på en ökning av besökare från övriga Europa, säger Johan Davidson.

Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel

Vind i seglen för modehandeln – stark återhämtning i juni13.7.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svensk Handels Stilindex för juni månad visar att kläd-och skohandeln fortsätter att återhämta sig efter den stora nedgången under pandemin. Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 19,4 procent i juni jämfört med samma månad föregående år. Även skoförsäljningen visar positiva siffror, med en ökning på 26,4 procent. Jämfört med 2019 backar dock kläd- och skohandeln med 3,5 respektive 21,1 procent.