Matförsäljningen till midsommar ökar med runt 900 miljoner kronor
För många dagligvaruhandlare är midsommarveckan ett av årets bästa försäljningstillfällen. Sammanlagt är det den fjärde viktigaste högtiden för försäljning och över en tredjedel av alla handlare uppger dessutom att veckan är viktig för verksamheten.
Likt föregående år har pandemin en effekt på våra konsumtionsvanor och resebeteende under sommarmånaderna, vilket gynnar hela detaljhandeln. I sällanköpsvaruhandeln märks det av att allt fler spenderar semesterveckorna hemma, då delbranscher som byggvaruhandeln och sporthandeln förväntas att fortsatt gå bra. Även vädret har en inverkan på vad vi handlar under semestern.
- Vi ser att trenden från föregående år håller i sig och att det blir en ”svemester” för många även i år. Det kommer att gynna detaljhandeln och vi tror på en positiv omsättningstillväxt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Handeln skapar 11 500 sommarjobb
För många unga är ett arbete inom handeln det första klivet in på arbetsmarknaden. Ofta sker det genom sommarjobb, vilket är en möjlighet att få arbetslivserfarenhet. Svensk Handels rapport visar på att var tredje butik kommer att ta in extrapersonal under sommaren och totalt väntas 11 500 sommarjobb skapas, vilket är en liten ökning jämfört med föregående år. Men även här finns en tydlig pandemieffekt. Sommaren 2019 anställdes 19 000 personer för att arbeta under sommarmånaderna.
- Det är glädjande att fler nu ges möjlighet att extrajobba i sommar, men samtidigt ser vi att pandemin fortsatt sätter sina spår. Det blir därför inte lika många unga som vanligt som får möjlighet att arbeta inom handeln och skaffa sig nyttig arbetslivserfarenhet, säger Johan Davidson.
Inhemsk och utländsk turism väntas öka
Såväl inhemsk som utländsk turism är viktiga inkomstkällor för många handlare under sommarmånaderna. Föregående års ”svemester” ser ut att förstärkas, då ännu fler planerar att semestra i Sverige i år, jämfört med föregående år. Avskaffade inreserestriktioner för turister från Danmark, Norge och Finland gör även att den utländska turismen förväntas öka något.
- Att inreserestriktionerna nu lättats är efterlängtat, inte minst för gränshandeln som lidit oerhört under pandemin. Däremot lär vi få vänta ytterligare på en ökning av besökare från övriga Europa, säger Johan Davidson.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari2.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad. Inom modesegmenten närmar sig försäljningen en halv miljard kronor. Vidare handlades det mer online än i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum