Mathilda Olsson och Kenneth Hildebrand vann Prins Carl Philips Racing Pokal
Den åttonde upplagan av Prins Carl Philips Racing Pokal bjöd på fina startfält i pokalklasserna Rotax Max Senior och Rotax Max DD2. I den sistnämnda tävlade till och med tävlingens initiativtagare, prins Carl Philip. Någon pokal till sig själv fick han emellertid inte överräcka på kvällens prisutdelning. Prins Carl Philip, som kör Porsche Carrera Cup Scandinavia med framgång, kämpade på tappert, men en bit ner i fältet. De främsta platserna var det andra som gjorde upp om.
”Överträffade mig själv”
I Rotax Max Senior var det 18-åriga Mathilda Olsson från Uppsala som behärskade den för tävlingen nya banan (tidigare har Prins Carl Philips Racing Pokal avgjorts på Lidköpings Motorstadion), och de yttre förhållandena bäst. Det var lite oväntat med tanke på att lördagens finalpass avgjordes i regn och på våt bana, vilket inte är Olssons favoritunderlag.
– När regnet drog in kände jag en viss oro. Då var jag inte alls övertygad om att det skulle gå så här bra. Även om andra sagt att jag är snabb även i regn har jag aldrig riktigt trott på mig själv i de förhållandena. Men i dag överträffade jag mig själv. Jag är så himla nöjd med teamets jobb och min egen prestation, sa en jublande glad Olsson som hade lite svårt och förklara varför trendbrottet kom just i Eskilstuna i lördags.
– Jag vet egentligen inte, men jag gillar den här banan väldigt mycket och för tre veckor sedan var jag i Belgien med mitt engelska team och tävlade i regn, så jag kände mig rätt bra förberedd.
Efterlängtad triumf
Mathilda Olsson har haft något stort på gång i Prins Carl Philips Racing Pokal tidigare. En bestraffning höll henne borta från topplaceringarna 2018 och i fjol tvingades hon ge upp sin poleplats på formationsvarvet med tekniska problem.
På GTR Motorpark höll det hela vägen. Hon var snabbast i kvalet och vann såväl Final 1 som Final 2 och den avslutande Superfinalen. Segermarginalen i den sistnämnda blev över fem sekunder. Olsson var överlägsen.
– Att äntligen få vinna Prins Carl Philips Racing Pokal betyder mycket för mig. Det känns extremt skönt, intygar hon.
Världsmästare tvåa
Bakom Mathilda Olsson blev det holländskt på andra plats. Rutinerade och meriterade Joey Hanssen, med en VM-titel i klassen KZ2 på meritlistan, tog nämligen den före Felix Jansson från Stockholm.
Rasmus Jansson, som startade Superfinalen på tolfte startruta, var visserligen trea över mållinjen, men fick nöja sig med fjärde plats sedan han fått en tidsbestraffning efter målgång.
Fjolårsmästaren Rasmus Fridell, erkänt duktig i regn, delade första startled med Mathilda Olsson i Superfinalen, men han kom inte alls överens med de nya regndäcken och fick nöja sig med elfte plats i mål.
Oväntad konkurrens
I Rotax Max DD2 hade många David Rehme från Hässelby som favorit till segern. Men han fick oväntad konkurrens av Kenneth Hildebrand, ägaren till det team, KH Racing, som Rehme tävlar för.
Hildebrand som inte tävlat i DD2-klassen på nio år, och som gjorde sin senaste tävling efter fem års uppehåll förra säsongen, kom så sent som i torsdags på att han skulle anmäla sig till Prins Carl Philips Racing Pokal.
– Jag kunde inte sova och låg och tänkte på att jag skulle få mycket fritid i helgen så… Klockan åtta morgonen därpå slog vi ihop en kart, berättar han.
Hildebrand var bra med på fredagens träning – trea som bäst på det sista passet – men tappade lite i kvalet där han tog målflagg som sjua. Sen kom regnet och 2005 års segrare i världsfinalen i Rotax Max Junior gjorde precis som Mathilda Olsson – vann Final 1, Final 2 och Superfinalen.
Tuff teamduell
I den sistnämnda gjorde Hildebrand upp om segern med sin adept, teamkompisen David Rehme. Från femte ruta öppnade Rehme racet mästerligt och var uppe som tvåa, i rygg på Hildebrand, redan efter ett varv.
Rehme, som vann kvalet i stor stil och även var först över mållinjen i Final 1, hade startat ännu längre fram om det inte hade varit för tekniska bekymmer i Final 2 där han fick nöja sig med nionde plats.
En bit in i racet tog sig Rehme om Hildebrand och efter en andra- och en tredjeplats såg det ut som om Hässelbysonen äntligen gick mot seger i Prins Carl Philips Racing Pokal.
– Men i samband med en varvning blev jag blockad och Kenneth kunde ta sig förbi igen, berättar en mycket besviken Rehme, som var den snabbare av de två i slutet på racet, men Hildebrand lämnade ingen lucka.
– Och jag ville inte chansa och riskera att sätta av oss båda.
Med anledning av det som hände i samband med varningen medgav Hildebrand efteråt:
– Lite tur hade jag och jag gillar ju att tävla så jag funderade jag ett tag på att släppa om honom.
Nu blev det inte så. Hildebrand höll undan hela vägen in i mål och ser fram emot provkörningen av Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport på Gelleråsen den 14 oktober.
– Det var egentligen för att få testa en sådan som jag ställde upp här i dag.
• Kan det bli Porsche för dig kommande säsong?
– Jag tycker inte att jag är för gammal i alla fall, säger 31-åringen.
Fredricsson på pallen
Bakom KH Racing-duon Hildebrand och Rehme bjöd Porsche Carrera Cup-föraren Pontus Fredricsson, Huddinge, och fjolårstrean Max Lindén på en härlig kamp om den sista platsen på pallen. Fredricsson, som startade från sjätte ruta, gjorde, sin vana trogen från PCCS, en kanonstart och avancerad direkt till tredje plats. Den behöll han genom hela racet trots intensiv uppvaktning från Uppsalaföraren.
I DD2-klassen fanns det fler ”gästförare”. Den som övertygade mest bakom Pontus Fredricsson var crosscar-föraren Julle Ljungdahl från Norrtälje. Han var snabbast på fyra av fredagens fem träningspass och tvåa både i kvalet och i Final 2. I Final 1, som var hans första någonsin i regn med DD2-karten, snurrade han. Julle stod i andra startled i Superfinalen, men försvann dessvärre tidigt med tekniska problem.
Prins Carl Philip avrundade en blöt lördag på GTR Motorpark med att traditionsenligt agera prisutdelare. Som avslutning tog han dessutom hand om mikrofonen och sa bland annat:
– Jag är otroligt nöjd och glad med dagen och vill rikta ett stort tack till alla förare, team, samarbetspartners och funktionärer.
Prins Carl Philips Racing Pokal.
Rotax Max Senior.
Superfinal.
1) Mathilda Olsson, Uppsala, 19 var
2) Joey Hanssen, Holland, + 5,758 sek
3) Felix Jansson, Enskede Gård, + 10,042
4) Rasmus Jansson, –, + 10,978
5) Robin Knutsson, Göteborg, + 11,407
6) Elias Callin, Upplands Väsby, + 21,980
7) Erik Bergstrand, Södertälje, + 22,341
8) Leo Palmgren, Västerås, + 24,133
9) Axel Bengtsson, Danderyd, + 25,805
10) Lucas Björk, Skogås, + 26,376
11) Rasmus Fridell, Tyresö, + 26,885
12) Simon Berg, Avesta, + 27,640
13) Melinda Öberg, Umeå, + 27,650
14) Wilgot Edqvist, Spånga, + 29,736
15) Marcus Radne, Vendelsö, + 30,076
16) Liam Andersson, Sturefors, + 30,559
17) Mitch Heynert, Holland, + 32,343
18) Ivan Lenholm, Västerås, + 35,565
19) Moa Runesson, Skogås, + 36,922
20) Linus Lundvall, Stockholm, + 37, 009
21) Fabian Kvarnevång, Skövde, + 39,105
22) Sandra Brisenheim, Segeltorp, bröt
23) Jonas Belne, Örebro, bröt
Rotax Max DD 2.
1) Kenneth Hildebrand, Stockholm, 19 varv
2) David Rehme, Hässelby, + 0,506 sek
3) Pontus Fredricsson, Skogås, + 9,613
4) Max Lindén, Uppsala, + 10,164
5) Joakim Elander, Vendelsö, + 14,948
6) Felix Sandin, Karlskrona, + 16,713
7) Peter Jervemyr, Stockholm, + 28,188
8) Nils Andersson, Arvika, + 28,753
9) Andreas Dahlqvist, Vendelsö, + 29,527
10) Ralf Mårtensson, Stockholm, + 29,662
11) Madeleine Radne, Vendelsö, + 35,318
12) Peter Eklund, –, + 36,475
13) Jörgen Andersson, Örebro, + 36,901
14) Nick Ansell, Västerås, + 38,930
15) Johan Carlström, Stockholm, + 1 varv
16) Max Rundberg, Norrtälje, + 1 varv
17) Jonas Kvarnevång, Skövde, + 1 varv
18) Carl Philip Bernadotte, Stockholm, + 1 varv
19) Julle Ljungdahl, Norrtälje, bröt
20) Reinis Freijs, Vallentuna, bröt
21) Jan Karlsson, Uppsala, bröt
Nyckelord
Kontakter
Jerker Johansson
Tel:070-63 06 582jerker.johansson@carreracup.seBilder
Om
Porsche Carrera Cup Scandinavia startades år 2004 och är Porsches officiella Carrera Cup-mästerskap i Skandinavien. Mästerskapet drivs av Porsche Sverige i samarbete med Porsche Motorsport.
Förarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2022 kör Porsche 911 GT3 Cup (992) eller Porsche 911 GT3 Cup (991 II). Den sistnämnda modellen har också en egen klass i mästerskapet: Porsche Approved Cup.
2022 års mästerskap, som är det 19:e i ordningen, omfattar sex deltävlingar – fem i Sverige och en i Norge – och 14 race. Premiären körs på Scandinavian Raceway i Anderstorp 13-14 maj och finalen på Mantorp Park 30 september-1 oktober.
Sedan starten 2004 har Lukas Sundahl, som är regerande mästare, vunnit Porsche Carrera Cup Scandinavia fyra gånger. Tre titlar har Robin Rudholm, Jocke Mangs och Johan Kristoffersson.
Följ Porsche Carrera Cup Scandinavia
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche Carrera Cup Scandinavia
Ola Nilsson ny Porsche Carrera Cup-mästare efter finaldrama på Mantorp Park23.9.2023 19:47:04 CEST | Pressmeddelande
Den 20:e upplagan av Porsche Carrera Cup Scandinavia är över. Den fick ett dramatiskt och publikfriande slut på Mantorp Park. Inför närmare 10.000 åskådare bröt Ola Nilsson Lukas Sundahls fem år långa segersvit och erövrade på köpet SM-guldet för GT-bilar – Helt sjukt! Jag är så himla glad, sa Nilsson och avslöjade att han inte kommer att försvara sin titel kommande säsong. Då ska försäljningschefen på Porsche Center Malmö ta hand om sin familj och sälja bilar.
Förartrio i titelkamp när Porsche Carrera Cup Scandinavia ska avgöras21.9.2023 14:12:00 CEST | Pressmeddelande
Lukas Sundahl, Hampus Ericsson eller Ola Nilsson? Vem vinner Porsche Carrera Cup Scandinavia och SM-guldet i GT-racing på Mantorp Park på lördag? Femfaldige mästaren Lukas Sundahl toppar tabellen och har bäst utgångsläge, men Ericsson och Nilsson är mer än segersugna. Räkna med en spännande, oviss och dramatisk upplösning på den 20:e upplagan av Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Önskerepris för Ola Nilsson i Porsche Carrera Cup Scandinavia9.9.2023 18:34:26 CEST | Pressmeddelande
Ola Nilsson vann alla tre race i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Rudskogen Motorsenter i Norge. Den framgången tog honom tillbaka till titelkampen i mästerskapet. Med bara finalen på Mantorp Park kvar i kalendern är Nilsson trea i tabellen, 15 poäng bakom ledande Lukas Sundahl. Mellan sig har de båda Hampus Ericsson.
Kan Ericsson erövra Porsche Carrera Cup-titel med Sundahls guldmetod?6.9.2023 10:23:35 CEST | Pressmeddelande
Snabb och stabil körning i kombination med en klok strategi och ett vägvinnande teamarbete. Där har ni receptet som tagit Lukas Sundahl till fem raka titlar i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Nu utmanas mästaren av Hampus Ericsson vars taktik hittills den här säsongen varit: snabb och stabil körning i kombination med en klok strategi och ett vägvinnande teamarbete. Ska Ericsson lyckas besegra Sundahl med mästarens egen guldmetod?
Hampus Ericsson i Porsche Carrera Cup-topp efter händelserikt Kanonlopp19.8.2023 19:41:30 CEST | Pressmeddelande
Hampus Ericsson lyckades bäst när Porsche Carrera Cup Scandinavia gästade klassiska Kanonloppet på Gelleråsen Arena i Karlskoga. 21-åringen från Kumla vann det inledande racet och slutade tvåa i det andra, en prestation som innebar att han gick om och förbi femfaldige mästaren Lukas Sundahl i tabelltoppen med två deltävlingar kvar. – Att åka här ifrån i mästerskapsledning var planen, log en belåten Ericsson efteråt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum