Porsche Carrera Cup Scandinavia

Mathilda Olsson och Kenneth Hildebrand vann Prins Carl Philips Racing Pokal

Dela

Det blev seger för Mathilda Olsson och Kenneth Hildebrand när kartingtävlingen Prins Carl Philips Racing Pokal avgjordes i samarbete med bland annat Porsche Carrera Cup Scandinavia. På GTR Motorpark i Eskilstuna vann Olsson överlägset Rotax Max Senior medan Hildebrand bjöds betydligt tuffare motstånd i Rotax Max DD2. För samtliga pristagare väntar en heldag på Gelleråsen Arena den 14 oktober. Där kommer de få testköra en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport.

Prins Carl Philip med årets segrare i Prins Carl Philips Racing Pokal, Kenneth Hildebrand och Mathilda Olsson. Foto: Micke Fransson
Prins Carl Philip med årets segrare i Prins Carl Philips Racing Pokal, Kenneth Hildebrand och Mathilda Olsson. Foto: Micke Fransson

Den åttonde upplagan av Prins Carl Philips Racing Pokal bjöd på fina startfält i pokalklasserna Rotax Max Senior och Rotax Max DD2. I den sistnämnda tävlade till och med tävlingens initiativtagare, prins Carl Philip. Någon pokal till sig själv fick han emellertid inte överräcka på kvällens prisutdelning. Prins Carl Philip, som kör Porsche Carrera Cup Scandinavia med framgång, kämpade på tappert, men en bit ner i fältet. De främsta platserna var det andra som gjorde upp om.

”Överträffade mig själv”

I Rotax Max Senior var det 18-åriga Mathilda Olsson från Uppsala som behärskade den för tävlingen nya banan (tidigare har Prins Carl Philips Racing Pokal avgjorts på Lidköpings Motorstadion), och de yttre förhållandena bäst. Det var lite oväntat med tanke på att lördagens finalpass avgjordes i regn och på våt bana, vilket inte är Olssons favoritunderlag.

– När regnet drog in kände jag en viss oro. Då var jag inte alls övertygad om att det skulle gå så här bra. Även om andra sagt att jag är snabb även i regn har jag aldrig riktigt trott på mig själv i de förhållandena. Men i dag överträffade jag mig själv. Jag är så himla nöjd med teamets jobb och min egen prestation, sa en jublande glad Olsson som hade lite svårt och förklara varför trendbrottet kom just i Eskilstuna i lördags.

– Jag vet egentligen inte, men jag gillar den här banan väldigt mycket och för tre veckor sedan var jag i Belgien med mitt engelska team och tävlade i regn, så jag kände mig rätt bra förberedd.

Efterlängtad triumf

Mathilda Olsson har haft något stort på gång i Prins Carl Philips Racing Pokal tidigare. En bestraffning höll henne borta från topplaceringarna 2018 och i fjol tvingades hon ge upp sin poleplats på formationsvarvet med tekniska problem. 

På GTR Motorpark höll det hela vägen. Hon var snabbast i kvalet och vann såväl Final 1 som Final 2 och den avslutande Superfinalen. Segermarginalen i den sistnämnda blev över fem sekunder. Olsson var överlägsen.

– Att äntligen få vinna Prins Carl Philips Racing Pokal betyder mycket för mig. Det känns extremt skönt, intygar hon.

Världsmästare tvåa

Bakom Mathilda Olsson blev det holländskt på andra plats. Rutinerade och meriterade Joey Hanssen, med en VM-titel i klassen KZ2 på meritlistan, tog nämligen den före Felix Jansson från Stockholm. 

Rasmus Jansson, som startade Superfinalen på tolfte startruta, var visserligen trea över mållinjen, men fick nöja sig med fjärde plats sedan han fått en tidsbestraffning efter målgång.

Fjolårsmästaren Rasmus Fridell, erkänt duktig i regn, delade första startled med Mathilda Olsson i Superfinalen, men han kom inte alls överens med de nya regndäcken och fick nöja sig med elfte plats i mål.

Oväntad konkurrens

I Rotax Max DD2 hade många David Rehme från Hässelby som favorit till segern. Men han fick oväntad konkurrens av Kenneth Hildebrand, ägaren till det team, KH Racing, som Rehme tävlar för.

Hildebrand som inte tävlat i DD2-klassen på nio år, och som gjorde sin senaste tävling efter fem års uppehåll förra säsongen, kom så sent som i torsdags på att han skulle anmäla sig till Prins Carl Philips Racing Pokal.

– Jag kunde inte sova och låg och tänkte på att jag skulle få mycket fritid i helgen så… Klockan åtta morgonen därpå slog vi ihop en kart, berättar han. 

Hildebrand var bra med på fredagens träning – trea som bäst på det sista passet – men tappade lite i kvalet där han tog målflagg som sjua. Sen kom regnet och 2005 års segrare i världsfinalen i Rotax Max Junior gjorde precis som Mathilda Olsson – vann Final 1, Final 2 och Superfinalen. 

Tuff teamduell

I den sistnämnda gjorde Hildebrand upp om segern med sin adept, teamkompisen David Rehme. Från femte ruta öppnade Rehme racet mästerligt och var uppe som tvåa, i rygg på Hildebrand, redan efter ett varv. 

Rehme, som vann kvalet i stor stil och även var först över mållinjen i Final 1, hade startat ännu längre fram om det inte hade varit för tekniska bekymmer i Final 2 där han fick nöja sig med nionde plats. 

En bit in i racet tog sig Rehme om Hildebrand och efter en andra- och en tredjeplats såg det ut som om Hässelbysonen äntligen gick mot seger i Prins Carl Philips Racing Pokal.

– Men i samband med en varvning blev jag blockad och Kenneth kunde ta sig förbi igen, berättar en mycket besviken Rehme, som var den snabbare av de två i slutet på racet, men Hildebrand lämnade ingen lucka.

– Och jag ville inte chansa och riskera att sätta av oss båda.

Med anledning av det som hände i samband med varningen medgav Hildebrand efteråt:

– Lite tur hade jag och jag gillar ju att tävla så jag funderade jag ett tag på att släppa om honom.

Nu blev det inte så. Hildebrand höll undan hela vägen in i mål och ser fram emot provkörningen av Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport på Gelleråsen den 14 oktober.

– Det var egentligen för att få testa en sådan som jag ställde upp här i dag.

• Kan det bli Porsche för dig kommande säsong?

– Jag tycker inte att jag är för gammal i alla fall, säger 31-åringen. 

Fredricsson på pallen

Bakom KH Racing-duon Hildebrand och Rehme bjöd Porsche Carrera Cup-föraren Pontus Fredricsson, Huddinge, och fjolårstrean Max Lindén på en härlig kamp om den sista platsen på pallen. Fredricsson, som startade från sjätte ruta, gjorde, sin vana trogen från PCCS, en kanonstart och avancerad direkt till tredje plats. Den behöll han genom hela racet trots intensiv uppvaktning från Uppsalaföraren. 

I DD2-klassen fanns det fler ”gästförare”. Den som övertygade mest bakom Pontus Fredricsson var crosscar-föraren Julle Ljungdahl från Norrtälje. Han var snabbast på fyra av fredagens fem träningspass och tvåa både i kvalet och i Final 2. I Final 1, som var hans första någonsin i regn med DD2-karten, snurrade han. Julle stod i andra startled i Superfinalen, men försvann dessvärre tidigt med tekniska problem.

Prins Carl Philip avrundade en blöt lördag på GTR Motorpark med att traditionsenligt agera prisutdelare. Som avslutning tog han dessutom hand om mikrofonen och sa bland annat:

– Jag är otroligt nöjd och glad med dagen och vill rikta ett stort tack till alla förare, team, samarbetspartners och funktionärer. 

Prins Carl Philips Racing Pokal.

Rotax Max Senior.

Superfinal. 

1) Mathilda Olsson, Uppsala, 19 var

2) Joey Hanssen, Holland, + 5,758 sek

3) Felix Jansson, Enskede Gård, + 10,042

4) Rasmus Jansson, –, + 10,978

5) Robin Knutsson, Göteborg, + 11,407

6) Elias Callin, Upplands Väsby, + 21,980

7) Erik Bergstrand, Södertälje, + 22,341

8) Leo Palmgren, Västerås, + 24,133

9) Axel Bengtsson, Danderyd, + 25,805

10) Lucas Björk, Skogås, + 26,376

11) Rasmus Fridell, Tyresö, + 26,885

12) Simon Berg, Avesta, + 27,640

13) Melinda Öberg, Umeå, + 27,650

14) Wilgot Edqvist, Spånga, + 29,736

15) Marcus Radne, Vendelsö, + 30,076

16) Liam Andersson, Sturefors, + 30,559

17) Mitch Heynert, Holland, + 32,343

18) Ivan Lenholm, Västerås, + 35,565

19) Moa Runesson, Skogås, + 36,922

20) Linus Lundvall, Stockholm, + 37, 009

21) Fabian Kvarnevång, Skövde, + 39,105

22) Sandra Brisenheim, Segeltorp, bröt

23) Jonas Belne, Örebro, bröt

Rotax Max DD 2.

1) Kenneth Hildebrand, Stockholm, 19 varv

2) David Rehme, Hässelby, + 0,506 sek

3) Pontus Fredricsson, Skogås, + 9,613

4) Max Lindén, Uppsala, + 10,164

5) Joakim Elander, Vendelsö, + 14,948

6) Felix Sandin, Karlskrona, + 16,713

7) Peter Jervemyr, Stockholm, + 28,188

8) Nils Andersson, Arvika, + 28,753

9) Andreas Dahlqvist, Vendelsö, + 29,527

10) Ralf Mårtensson, Stockholm, + 29,662

11) Madeleine Radne, Vendelsö, + 35,318

12) Peter Eklund, –, + 36,475

13) Jörgen Andersson, Örebro, + 36,901

14) Nick Ansell, Västerås, + 38,930

15) Johan Carlström, Stockholm, + 1 varv

16) Max Rundberg, Norrtälje, + 1 varv

17) Jonas Kvarnevång, Skövde, + 1 varv

18) Carl Philip Bernadotte, Stockholm, + 1 varv

19) Julle Ljungdahl, Norrtälje, bröt

20) Reinis Freijs, Vallentuna, bröt

21) Jan Karlsson, Uppsala, bröt

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Prins Carl Philip med årets segrare i Prins Carl Philips Racing Pokal, Kenneth Hildebrand och Mathilda Olsson. Foto: Micke Fransson
Prins Carl Philip med årets segrare i Prins Carl Philips Racing Pokal, Kenneth Hildebrand och Mathilda Olsson. Foto: Micke Fransson
Ladda ned bild
Mathilda Olsson (300), Joey Hanssen (40). Foto: Micke Fransson
Mathilda Olsson (300), Joey Hanssen (40). Foto: Micke Fransson
Ladda ned bild
Felix Jansson (85). Foto: Micke Fransson
Felix Jansson (85). Foto: Micke Fransson
Ladda ned bild
Kenneth Hildebrand (24), David Rehme (455). Foto: Micke Fransson
Kenneth Hildebrand (24), David Rehme (455). Foto: Micke Fransson
Ladda ned bild
Pontus Fredricsson (t.v.) i samspråk med Kenneth Hildebrand (t.h.). Foto: Micke Fransson
Pontus Fredricsson (t.v.) i samspråk med Kenneth Hildebrand (t.h.). Foto: Micke Fransson
Ladda ned bild
Prins Carl Philip. Foto: Micke Fransson
Prins Carl Philip. Foto: Micke Fransson
Ladda ned bild

Om

Porsche Carrera Cup Scandinavia
Porsche Carrera Cup Scandinavia



http://www.carreracup.se

Porsche Carrera Cup Scandinavia startades år 2004 och är Porsches officiella Carrera Cup-mästerskap i Skandinavien. Mästerskapet drivs av Porsche Sverige i samarbete med Porsche Motorsport. 

Alla förare i mästerskapet kör Porsche 911 GT3 Cup som finns i två generationer – 991 I och 991 II. Oavsett modell tävlar alla i Porsche Carrera Cup Scandinavia, men de som kör 991 I gör också upp i Porsche Approved Cup.

2019 omfattar Porsche Carrera Cup Scandinavia även Masters Cup för förare över 40 år i 991 II-bilar.

2019 års mästerskap, som är det 16:e i ordningen, omfattar sju deltävlingar – fem i Sverige och två i Norge. Premiären körs på Ring Knutstorp 3-4 maj och finalen på Mantorp Park 4-5 oktober.

Sedan starten 2004 har Robin Rudholm, Jocke Mangs och Johan Kristoffersson vunnit mästerskapet tre gånger var. Regerande mästare är Lukas Sundahl.

Följ Porsche Carrera Cup Scandinavia

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche Carrera Cup Scandinavia

Händelserikt när Sundahl drygade ut sin ledning i Porsche Carrera Cup Scandinavia19.9.2020 18:00:14 CESTPressmeddelande

Lukas Sundahl fortsätter att övertyga i Porsche Carrera Cup Scandinavia. I Anderstorp erövrade den regerande mästaren två segrar och en andraplats och förstärkte sig ledning i mästerskapet. Sundahl ser svårslagen ut, något andreplacerade Pontus Fredricsson höll med om efteråt. Han tittade i tabellen, konstaterade att han har 51 poäng upp till smålänningen och sa: – Det börjar bli mycket nu.

Jubileum för Sundahl – 20:e segern i Porsche Carrera Cup Scandinavia18.9.2020 20:27:58 CESTPressmeddelande

Lukas Sundahl fortsätter sitt segertåg i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Den regerande mästaren vann det inledande racet på Scandinavian Raceway i Anderstorp under fredagen och kunde därmed bokföras för sin 20:e seger totalt i mästerskapet. Bakom Sundahl utspelades en härlig fight mellan Pontus Fredricsson och Hampus Ericsson om andraplatsen. Tyvärr slutade den duellen med en kollision – och i domarrummet.

Sundahl svårslagen i Anderstorp – chans på tre (!) nya Porsche Carrera Cup-segrar i helgen16.9.2020 09:29:13 CESTPressmeddelande

Scandinavian Raceway är mästerskapsledande Lukas Sundahls hemmabana. Ändå är den inte smålänningens favorit i Porsche Carrera Cup-kalendern. Kanske läge för konkurrenterna att ta in poäng på Sundahl när mästerskapet gästar Anderstorp för tre race 18-19 september? Nja, några stor förhoppningar om det ska de nog inte ha. Scandinavian Raceway är nämligen den bana Sundahl lyckats bäst på de tre senaste säsongerna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum