Matkassarna visar vägen genom att välja bort burägg

Matkasseföretaget Mat&Ro följer i MatHems spår och väljer nu bort burägg från sina kassar.

Foto: Shutterstock/Billion Photos

– Vi bryr oss om hönornas välmående samtidigt som vi lyssnar till våra kunder som inte vill ha burägg i den mat som de äter, säger Jonas Bondesson, VD på Mat&Ro.

Sedan Djurens Rätt började arbeta med att få bort buräggen från marknaden 2008 så är i stort sett alla stora livsmedelskedjors hyllor buräggsfria, men trots det så spenderar fortfarande över 1 miljon hönor sina korta liv i burar på en yta mindre än ett A4-ark. Buräggen finns tyvärr kvar på marknaden, ofta gömda i produkter av olika slag.

– Det är alltid glädjande när företag gör djurvänliga val, deras val spelar stor roll då väldigt många djur påverkas av hur företag inom livsmedelsbranschen väljer att agera. Det här är ett beslut som vi vill se hos fler aktörer framöver, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Djurens Rätt kommer att fortsätta arbeta för att hönorna i Sverige ska slippa sitta i bur och för att fler företag ska ta ställning i frågan. Tidigare har MatHem, Lidl, Netto, Pressbyrån och 7-eleven, för att nämna några, tagit liknande beslut.

– Påsken är på ingång och vi hoppas kunna leverera fler sådana här positiva nyheter innan dess, säger Nathalie Söderström.

Foto: Shutterstock/Billion Photos

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.