Matkassarna visar vägen genom att välja bort burägg

Matkasseföretaget Mat&Ro följer i MatHems spår och väljer nu bort burägg från sina kassar.

Foto: Shutterstock/Billion Photos

– Vi bryr oss om hönornas välmående samtidigt som vi lyssnar till våra kunder som inte vill ha burägg i den mat som de äter, säger Jonas Bondesson, VD på Mat&Ro.

Sedan Djurens Rätt började arbeta med att få bort buräggen från marknaden 2008 så är i stort sett alla stora livsmedelskedjors hyllor buräggsfria, men trots det så spenderar fortfarande över 1 miljon hönor sina korta liv i burar på en yta mindre än ett A4-ark. Buräggen finns tyvärr kvar på marknaden, ofta gömda i produkter av olika slag.

– Det är alltid glädjande när företag gör djurvänliga val, deras val spelar stor roll då väldigt många djur påverkas av hur företag inom livsmedelsbranschen väljer att agera. Det här är ett beslut som vi vill se hos fler aktörer framöver, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Djurens Rätt kommer att fortsätta arbeta för att hönorna i Sverige ska slippa sitta i bur och för att fler företag ska ta ställning i frågan. Tidigare har MatHem, Lidl, Netto, Pressbyrån och 7-eleven, för att nämna några, tagit liknande beslut.

– Påsken är på ingång och vi hoppas kunna leverera fler sådana här positiva nyheter innan dess, säger Nathalie Söderström.

Foto: Shutterstock/Billion Photos

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.