Matmissionen, Nordens första Social Supermarket, öppnar idag!

Stockholms Stadsmissions nya butik ger ekonomiskt utsatta människor möjlighet att köpa mat till ett mycket lågt pris och samtidigt minska onödigt matsvinn. Butiken öppnar idag och är den första av sitt slag i Norden.

Fotograf: Tore Oksnes, Posten Norge

Bring var på plats för invigningen.

- Vi i Bring är stolta över att bidra till Matmissionen, Nordens första Social Supermarket. Maten i Matmissionen fortarande god och nyttig, bland annat tack vare god hantering med rätt temperatur hela vägen, säger Håkan Nilsson, chef Bring Frigo.

Miljö och sociala frågor samverkar
Matmissionen bygger på tre vinster för samhälle och människor: billig mat till dem som behöver det mest, minskat matsvinn och möjlighet att komma i arbete för personer som står långt från arbetsmarknaden.

• Butiken är öppen för alla, men socialt utsatta kan ansöka och få medlemskap. Medlemmar handlar till kraftigt reducerade priser.

• I Matmissionen säljs mat som närmar sig bäst före-datum (däremot aldrig efter sista förbrukningsdag). Idag slängs 622 000 ton ätbar mat i Sverige, vilket motsvarar cirka 65 kilo per person och år.

• Matmissionen har ett tiotal medarbetare som arbetstränar i butiken. Dessa personer är tidigare arbetslösa, som får chans att lära sig arbetet i en dagligvarubutik.

Sammantaget verkar Matmissionen för ett hållbart Rågsved.

För mer information, kontakta:

Håkan Nilsson, chef Bring Frigo, +46 42-17 80 07, hakan.nilsson@bring.com

Fotograf: Tore Oksnes, Posten Norge

Bring löser vardagslogistiken åt små och stora verksamheter i Norden. Vi hjälper dig att effektivt transportera, lagerhålla och leverera. Med ett helhetserbjudande inom paket, gods, termo, lager, bud och post kan Bring bistå din verksamhet med små och stora uppdrag i Sverige och därifrån till eller från övriga världen. Tillsammans hittar vi den bästa lösningen för er – till er eller direkt till era kunder. bring.se