Matnyttig vägledning för hållbara organisationer

I dag publiceras ISO 9004 för kvalitetsledning i en uppdaterad, svensk version. – Denna standard är mycket matnyttig, vare sig man jobbar enligt den över hela världen kända kvalitetsledningsstandarden ISO 9001 eller inte. Här finns bland annat ett gediget verktyg för egenbedömning, säger SIS kvalitetsexpert Tina Bohlin.

Standarden kan sägas vara en fördjupning av världens mest använda standard – kvalitetsledningsstandarden ISO 9001. Hela ISO 9000-serien riktar sig till alla sorters organisationer och branscher. Huvudfokus för ISO 9004 är att skapa hållbar utveckling, hållbar framgång och hållbara organisationer.

– Många tror att ISO 9004 är en vägledning till ISO 9001, men den är en fortsättning som knyter ihop och närmare förklarar alla delar av kvalitetsarbetet med ytterligare fokus på hållbar utveckling. Exempel är socialt ansvarstagande, miljöfaktorer och kulturella faktorer. Här finns många användbara tips för alla som arbetar med verksamhetsutveckling, säger Tina Bohlin, projektledare för miljö och hållbar utveckling på SIS, Swedish Standards Institute.

ISO 9004 bygger, liksom ISO 9001, på sju kvalitetsledningsprinciper: kundfokus, ledarskap, medarbetarnas engagemang, processinriktning, förbättring, faktabaserade beslut och relationshantering.

ISO 9004 är, till skillnad mot för ISO 9001, inte en kravstandard som man kan certifiera sig mot utan en vägledningsstandard med tips på vad som bör uppfyllas. ISO 9004 är inriktad på att inge förtroende för organisationens förmåga att nå hållbar framgång till skillnad mot för ISO 9001 som är inriktad på att skapa förtroende för en organisations produkter och tjänster.

– Fördelen med en vägledning är att den blir mer utförlig. Eftersom den innehåller en rad konkreta exempel kan den fungera som en handbok. ISO 9004 består till hälften av vägledande text och till hälften av ett verktyg för egenbedömning som visar i vilken utsträckning organisationen tillämpar begreppen i ISO 9004, förklarar Tina Bohlin.

Den första versionen av ISO 9004 publicerades år 2000, en revidering kom år 2009 och den andra revideringen blev klar nu under 2018 och nu publiceras den svenska versionen, SS-ISO 9004:2018.

SS-ISO 9004:2018

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande