Matprofilen Zeina lanserar produkter med smaker från Mellanöstern

Zeina Mourtada, även känd under namnet ”Zeinas Kitchen” har tagit Sverige med storm och är idag en av landets främsta matprofiler. Nu lanserar Zeina sina egna produkter under varumärket ”Zeinas” hos Ica och Coop.

Pressbild på Zeina Mourtada

Zeina har byggt upp en trogen följarskara med hundratusentals följare i sociala medier, flera bästsäljande kokböcker och en flitig medverkan i matprogram på TV.

Det nya livsmedelsvarumärket har fokus på mat med smaker från Mellanösterns olika kök, smaker som ligger grundaren Zeina varmt om hjärtat. Med sina produkter hoppas Zeina att fler i Sverige ska få upp ögonen för maten och de spännande smaker som hon älskar.

Zeina, berätta hur det känns att lansera produkter under ditt eget namn i matbutiker runtom i hela landet?

- Det känns overkligt! Jag har arbetat med det här projektet i drygt ett års tid och nu är det äntligen dags för lansering. Jag är så otroligt stolt över produkterna och längtar efter att få dela Mellanösterns smaker med hela svenska folket.

Du lanserar bland annat hummus, vad skiljer din hummus från liknande produkter på marknaden?

- Min hummus tillagas från grunden med hela kokta kikärtor. Konsistensen är len och krämig med balanserad syra och sälta, precis som en riktig hummus ska smaka.

Sortimentet består inledningsvis av populära mezefavoriter som färsk falafel och flera smakrika röror. Produkterna lanseras vecka 16 hos Ica och Coop över hela Sverige.

• Falafel, 200g
    Smakrika kikärtsbollar som är krispiga på utsidan och mjuka inuti. Zeinas falafel är klassiskt kryddad med persilja, koriander, kummin och lök. Falafel är en favorit bland många som passar utmärkt till både sallad, i pitabröd eller på mezebordet. Servera gärna tillsammans med hummus, muhammara eller andra röror från Mellanöstern.

• Hummus Original, 200g
    Krämig och smakrik kikärtsröra, tillagad från grunden med hela kokta kikärtor. Den är len och krämig med balanserad syra och sälta, som en hummus ska smaka! Hummus är en favorit på mezebordet, men passar även utmärkt till falafel såväl som på hamburgaren.

• Hummus Soltorkad tomat, 200g
    Krämig och smakrik kikärtsröra. Tillagad från grunden med hela kokta kikärtor och smaksatt med soltorkade tomater, vilket gör den krämig och smakrik. Perfekt till meze, pita, hamburgare eller som dipp till grönsaker.

• Hummus Chili, 200g
    Het, len, krämig och smakrik kikärtsröra, tillagad från grunden med hela kokta kikärtor. Vår hummus med chili är en favorit till meze, wrap eller på hamburgaren. Passar även utmärkt till grillbuffén eller som dip till kvällens snacks.

• Muhammara, 170g
    Kryddig paprikaröra med ljuvlig sötma från granatäpple. De rostade solrosfröna ger muhammaran en härlig textur och nötig smak. Muhammara passar självklart utmärkt till mezebordet, falafel, såväl som till grillat eller som dipp!

• Hummus Mix, 210g
    Smidig mixförpackning där du får alla våra tre hummusvarianter i en och samma förpackning. Samma lena, krämiga och välgjorda hummus men förpackad på ett smart sätt. Perfekt för dig som inte kan välja eller vill testa flera smaker vid ett och samma tillfälle.

Produkterna går att hitta i kyldisken i butiken. Produkterna är veganska.

Bakom varumärket Zeinas finns tillsammans med Zeina Mourtada företagsgruppen Evanoff Group som bland annat äger Paolo Robertos italienska livsmedelsvarumärke Paolos och premiumkorvtillverkaren Taylors & Jones.

Pressbild på Zeina Mourtada
Zeinas nyheter - vecka 16.
Zeina Mourtada. Foto: Zeinas
Zeina Mourtada. Foto: Zeinas
Zeinas Falafel 200g
Zeinas Falafel 200g
Zeinas Hummus Original 200g
Zeinas Hummus Original 200g
Zeinas Muhammara 170g
Zeinas Muhammara 170g
Zeinas Hummus Chili 200g
Zeinas Hummus Chili 200g
Zeinas Hummus Soltorkad tomat 200g
Zeinas Hummus Soltorkad tomat 200g
Zeinas Hummus Mix 210g (3x70g)
Zeinas Hummus Mix 210g (3x70g)

Varumärket Zeinas grundades 2019 av matprofilen Zeina Mourtada tillsammans med företagsgruppen Evanoff Group.
Zeinas vill att alla ska känna sig välkomna och ta del av de fantastiska smaker som Mellanösterns kök har att erbjuda. Varumärkets första produkter lanseras i dagligvaruhandeln från och med vecka 16/2020.

Följ Zeinas AB