NASDAQ OMX

Matra Petroleum har godkänts för notering på Nasdaq First North och offentliggör bolagsbeskrivning

Matra Petroleum AB (publ) ("Matra Petroleum" eller "Bolaget") har godkänts för notering på Nasdaq First North i Stockholm. Första dag för handel är planerad till den 20 april 2017. Tickerkod kommer vara MATRA. Bolaget har tagit fram en bolagsbeskrivning, vilken nu finns tillgänglig på Matra Petroleums bolagswebb på www.matrapetroleum.com samt på Mangold Fondkommission ABs hemsida www.mangold.se.

Notering på Nasdaq First North
Matra Petroleum bedömer att den kraftiga prisnedgången på olja och gas mellan 2014 och 2016, skapar möjligheter att förvärva och utveckla producerande olje- och gastillgångar på attraktiva risk- och avkastningsvillkor för aktörer med tillgång till kapital. Matra Petroleum bedömer att noteringen kommer att möjliggöra en rad fördelar för bolaget och dess aktieägare, bland annat;

• Stödja företagets mål att utveckla och förvärva producerande olje- och gastillgångar framöver
  • Förstärka Matra Petroleums profil och ställning gentemot nuvarande och potentiella affärspartner
  • Ökad tillgång till kapitalmarknaderna och likviditet för bolagets aktieägare
  • Ökad flexibilitet för att utvärdera och utnyttja tillväxtmöjligheter

Bakgrund
Tidigare under 2017 breddade Matra Petroleum sin svenska aktieägarbas genom en riktad nyemission till kvalificerade investerare och en emission till allmänheten. Totalt tillfördes Bolaget MSEK 48,5. Teckningskursen var 10 SEK per aktie, vilket innebar en pre-money värdering om MSEK 370 och en post-money värdering om MSEK 415 efter full utspädning.

Bolagets verkställande direktör Maxim Barskiy är huvudägare och kontrollerar cirka 63% av aktierna via bolag. Matra Petroleums styrelseordförande Eric Forss äger cirka 5% av Bolagets aktier privat och via bolag.

Rådgivare
Mangold Fondkommission AB har varit Bolagets finansiella rådgivare i samband med framtagandet av bolagsbeskrivningen. Advokatbyrå Baker & McKenzie har varit Bolagets juridiska rådgivare avseende svensk lag i samband med noteringen.

Mangold Fondkommission AB är Bolagets Certified Adviser.
Telefon: +46 (0) 85 03 01 550
Epost: info@mangold.se

Eric Forss, Styrelseordförande Matra Petroleum AB
Tel: 08 611 4995

Email: ir@matrapetroleum.com

Denna information är sådan information som Matra Petroleum AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 april 2017 kl. 14:45 CET.

Om Matra Petroleum
Matra Petroleum är ett svenskt oberoende olje- och gasbolag med inriktning på prospektering och produktion i USA, där bolaget äger och driver 136 olje- och gasrättigheter i Panhandle-regionen i Texas genom det helägda dotterbolaget Matra Petroleum USA Inc. ("Matra USA"). Matra USA bildades 2013 samtidigt som bolaget gick in på den amerikanska marknaden genom ett antal förvärv. Sedan dess producerar och säljer Matra USA olja och gas i Panhandle-regionen. Verksamheten har vuxit snabbt och bolagets verksamhetsareal uppgår för närvarande till 38 800 acres netto. De bevisade reserverna uppgår till 22,9 miljoner fat oljeekvivalent och den dagliga produktionen till omkring 900 fat oljeekvivalent. Intäkterna från olje- och gasverksamheten uppgick 2016 till MUSD 5,7 (MUSD 5,5) och under fjärde kvartalet 2016 till MUSD 2,0 (MUSD 1,1).

Source: Matra Petroleum AB via Globenewswire

NASDAQ OMX

Följ NASDAQ OMX

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste pressmeddelandena från NASDAQ OMX

CP Kelco Appoints Didier Viala as New President16.10.2017 15:00Pressmeddelande

ATLANTA, Oct. 16, 2017 (GLOBE NEWSWIRE) -- CP Kelco, a leading global producer of specialty hydrocolloid solutions, announced today that Didier Viala has been appointed President, effective October 1, 2017. Viala replaces Donald Rubright, who served as CP Kelco President since 2006 and will retire at the end of 2017. Viala has also joined the CP Kelco Board of Directors. "As a market leader supplying high-quality hydrocolloid products for a range of foods and beverages, consumer products and industrial applications, CP Kelco will continue to invest in capacity additions, new product and applications development, strategic raw material sourcing, quality and safety management, and sustainability initiatives to support our customers' innovation efforts and growth strategies," Viala said. Over the course of more than 25 years with CP Kelco and its predecessor companies, Viala held leadership roles across a broad spectrum of critical areas, including innovat

LogicBio Therapeutics to Present Preclinical Data at European Society of Gene & Cell Therapy 25th Anniversary Congress in Berlin16.10.2017 15:00Pressmeddelande