Mats Edman lämnar Dagens Samhälle

Styrelsen för Dagens Samhälle AB, som ägs av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), har träffat en överenskommelse med Mats Edman som innebär att han lämnar sin post som chefredaktör och vd per dagens datum.

Efter drygt fem år med stora redaktionella och ekonomiska framgångar för Dagens Samhälle är parterna överens om att Mats Edman lämnar över till en ny ledning som får i uppgift att ta nästa steg i utvecklingen av tidningen utifrån den strategi som styrelsen har lagt fast.

– Dagens Samhälle har under Mats Edmans ledning stärkt sin roll som oberoende nyhetsförmedlare, granskare och debattplats för den kommunala och landstingskommunala sektorn. Detta är en position som styrelsen kommer att slå vakt om tillsammans med en ny ledning för företaget, säger Julia Branting, ordförande i styrelsen för Dagens Samhälle.

Styrelsen kommer omedelbart att inleda processen att rekrytera en ny chefredaktör och vd. Intill dess att vederbörande är på plats har styrelsen beslutat att som vd tillförordna Staffan Hällerfors och som chefredaktör tillförordna Anna Sönne.

Julia Branting, styrelseordförande

Mats Edman