Matthew Walker blir ny marknadsdirektör för Arla Sverige

En helt ny roll, Vice President Marketing / Marknadsdirektör för Arla Sverige, kommer ansvara för en rad viktiga funktioner. Matthew Walker tillträder den 1 januari 2022.
Matthew Walker blir ny marknadsdirektör

Förra veckan presenterades Arlas nya femårsstrategi – Future26. Målsättningarna är att leda hållbar mejeriproduktion och värdeskapande för ägarna. En helt ny roll, Vice President Marketing/Marknadsdirektör, inrättas för att säkra att målen i strategin ska nås. Matthew Walker arbetar i som Senior Director Arla Global Brand, och tillträder den nya rollen den 1 januari 2022.

Arla Sverige är Sveriges största livsmedelsföretag med en omsättning på 14,3 miljarder SEK. Arla var under helåret 2020 den 7:e största annonsören i Sverige enligt Kantar RM med 374 MSEK i bruttospend (exkl digitala medier) samt den 4:e största annonsören i TV/OLV enligt MMS (Mediemätningar i Skandinavien).

Under marknadsdirektören Matthew Walker kommer en ledningsgrupp att ansvara för en rad viktiga funktioner, bland annat:

• Varumärkesansvar för Arla och hållbarhetsagendan
  • Kategoriansvar för mjölk och yoghurt, ost  och smör
  • The Barn, Arlas inhousebyrå i Sverige
  • Digital- och mediaköp

”Jag är mycket glad över att välkomna Matt till Sverige och till vårt ledarteam. Matt har ett ovanligt driv och nyfikenhet. En djärvhet att ligga i framkant oavsett vad han gör”, säger Kai Gyllström, VD Arla Sverige.

”Att förstå konsumenten och tillgodose deras behov är mitt fokus. Att bygga tillit, innovation och leverera på de fantastiska varumärken som svenskarna älskar är mitt mål.” säger Matthew Walker.

Kort om Matt

Ålder: 42

Familj: Gift, två barn (13 & 10 år) och en hund som heter Dolly.

Utbildning: BA (HONS) i marknadsföring.

Bakgrund: Jobbat 10 år på Arla.  5 år i Storbritannien med ledande positioner inom marknadsföring och därefter 5 år med globala roller inom både innovation och utvecklingen av det globala varumärket Arla.

Motto: Det är färre människor längst fram på tåget

Matthew Walker blir ny marknadsdirektör