Matthew Walker blir ny marknadsdirektör för Arla Sverige
Förra veckan presenterades Arlas nya femårsstrategi – Future26. Målsättningarna är att leda hållbar mejeriproduktion och värdeskapande för ägarna. En helt ny roll, Vice President Marketing/Marknadsdirektör, inrättas för att säkra att målen i strategin ska nås. Matthew Walker arbetar i som Senior Director Arla Global Brand, och tillträder den nya rollen den 1 januari 2022.
Arla Sverige är Sveriges största livsmedelsföretag med en omsättning på 14,3 miljarder SEK. Arla var under helåret 2020 den 7:e största annonsören i Sverige enligt Kantar RM med 374 MSEK i bruttospend (exkl digitala medier) samt den 4:e största annonsören i TV/OLV enligt MMS (Mediemätningar i Skandinavien).
Under marknadsdirektören Matthew Walker kommer en ledningsgrupp att ansvara för en rad viktiga funktioner, bland annat:
- Varumärkesansvar för Arla och hållbarhetsagendan
- Kategoriansvar för mjölk och yoghurt, ost och smör
- The Barn, Arlas inhousebyrå i Sverige
- Digital- och mediaköp
”Jag är mycket glad över att välkomna Matt till Sverige och till vårt ledarteam. Matt har ett ovanligt driv och nyfikenhet. En djärvhet att ligga i framkant oavsett vad han gör”, säger Kai Gyllström, VD Arla Sverige.
”Att förstå konsumenten och tillgodose deras behov är mitt fokus. Att bygga tillit, innovation och leverera på de fantastiska varumärken som svenskarna älskar är mitt mål.” säger Matthew Walker.
Kort om Matt
Ålder: 42
Familj: Gift, två barn (13 & 10 år) och en hund som heter Dolly.
Utbildning: BA (HONS) i marknadsföring.
Bakgrund: Jobbat 10 år på Arla. 5 år i Storbritannien med ledande positioner inom marknadsföring och därefter 5 år med globala roller inom både innovation och utvecklingen av det globala varumärket Arla.
Motto: Det är färre människor längst fram på tåget
Bilder
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Oförändrat mjölkpris för Arlabönderna27.3.2024 13:00:36 CET | Pressmeddelande
Priset som bönderna får betalt för sin mjölk inom Arla är oförändrat i april, både för konventionell och ekologisk mjölk. Svenska Arlabönder får dock drygt tre öre extra på grund av en valutaeffekt.
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen i nytt skolfrukostsamarbete26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen inleder ett nytt samarbete om skolfrukost. Som en del i satsningen lanseras i dag ett digitalt verktyg för att hjälpa fler skolor att komma igång med frukostservering.
Nya pappersbägare sparar 32 ton plast om året21.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arlas gräddfil, crème fraiche och ekologiska turkiska yoghurt får nya femdecilitersförpackningar gjorda av papper. Det innebär att mängden plast minskar med drygt 32 ton per år – vilket motsvarar vikten av ungefär 19 personbilar.*
Arla investerar 210 miljoner euro för att säkra positionen som en viktig global mozzarellaproducent19.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla investerar i toppmodern teknik i Storbritannien för att möta kundefterfrågan, säkra konkurrenskraften och leverera tillväxt inom mozzarellakategorin.
Fira in våren med kossor och kanelbullar15.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Våren närmar sig och det betyder att det börjar bli dags för kosläpp. Från klockan 12.00 i dag kan du anmäla dig på 34 Arlagårdar, från Jämtland i norr till Skåne i söder. Säkra din plats i tid – förra året blev en gård fullbokad på mindre än 30 minuter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum