Mattias Ekström kör Audi RS 5 i DTM – missar rallycross-VM i Höljes

Beslutet är fattat. Mattias Ekström kommer att köra sin Red bull Audi RS 5 i DTM på Norisring kommande helg och missar därmed World RX i Höljes. – Jag är glad att min chef tog beslutet åt mig, säger den regerande världsmästaren i rallycross.

Mattias Ekström Audi RS 5 DTM Audi S1 EKS RX quattro

- Det var ett väldigt svårt beslut eftersom vi fortfarande är tidigt på säsongen och Mattias har titelchansen i båda mästerskapen, säger Dieter Gass, chef för Audi Motorsport. Men fabrikssatsningen i DTM är prioriterad för oss. Mattias kan vinna sin tredje DTM-titel i år och har alltid varit väldigt stark på Norisring. Dessutom är Norisring vår hemmabana och vi behöver Mattias där.

I Höljes kommer P-G Andersson att ersätta Ekström i Team EKS.

- Jag är glad att min chef (Dieter Gass) tog beslutet åt mig, säger Ekström. Det är extremt synd att det, av alla race, är en krock mellan min hemmabana i Höljes och ett av mina favoritrace i DTM. Jag hade gärna åkt båda men tyvärr är det inte möjligt rent logistiskt.

Under det senaste DTM-loppet tog Mattias Ekström hem en andraplats och ligger sammanlagt fyra i mästerskapet efter 6 av 18 deltävlingar. Den regerande världsmästare i rallycross ligger tvåa i tabellen efter halva säsongen.

Mattias Ekström kör DTM på Norisring lördag den 1 juli kl 18:55 och söndag den 2 juli kl 17.20.

Mattias Ekström Audi RS 5 DTM Audi S1 EKS RX quattro
Mattias Ekström
Mattias Ekström DTM Budapest 2017

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.

Audi förlänger titelsponsorskap i FIS Ski World Cup29.10.2017 09:50Pressmeddelande

Audi titelsponsor i alpina världcupen till 2021/22 20-årsjubileum för samarbetet med svenska alpina landslaget Kör Audi quattro för maximalt grepp i vinterväglag Audi förlänger samarbetet och fortsätter som titelsponsor till Audi FIS Ski World Cup till 2022. Märket befäster därmed positionen som stark partner till internationell skidsport. I helgen inleds märkets 16:e säsong som titelsponsor vid storslalompremiären i österrikiska Sölden. I samband med säsongsstarten av den alpina världscupen i Sölden gav Audi det positiva beskedet att märket kommer att fortsätta som titelsponsor av Audi FIS Ski World Cup till och med säsongen 2021/2022. Företaget har varit aktivt i den alpina världen i över 30 år och är idag partner till 15 alpina nationella team och Fédération Internationale de Ski (FIS). Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har även en lång historia som partner till den alpina skidvärlden i Sverige. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Under