Mattias Ekström kör Audi RS 5 i DTM – missar rallycross-VM i Höljes

Beslutet är fattat. Mattias Ekström kommer att köra sin Red bull Audi RS 5 i DTM på Norisring kommande helg och missar därmed World RX i Höljes. – Jag är glad att min chef tog beslutet åt mig, säger den regerande världsmästaren i rallycross.

Mattias Ekström Audi RS 5 DTM Audi S1 EKS RX quattro

- Det var ett väldigt svårt beslut eftersom vi fortfarande är tidigt på säsongen och Mattias har titelchansen i båda mästerskapen, säger Dieter Gass, chef för Audi Motorsport. Men fabrikssatsningen i DTM är prioriterad för oss. Mattias kan vinna sin tredje DTM-titel i år och har alltid varit väldigt stark på Norisring. Dessutom är Norisring vår hemmabana och vi behöver Mattias där.

I Höljes kommer P-G Andersson att ersätta Ekström i Team EKS.

- Jag är glad att min chef (Dieter Gass) tog beslutet åt mig, säger Ekström. Det är extremt synd att det, av alla race, är en krock mellan min hemmabana i Höljes och ett av mina favoritrace i DTM. Jag hade gärna åkt båda men tyvärr är det inte möjligt rent logistiskt.

Under det senaste DTM-loppet tog Mattias Ekström hem en andraplats och ligger sammanlagt fyra i mästerskapet efter 6 av 18 deltävlingar. Den regerande världsmästare i rallycross ligger tvåa i tabellen efter halva säsongen.

Mattias Ekström kör DTM på Norisring lördag den 1 juli kl 18:55 och söndag den 2 juli kl 17.20.

Mattias Ekström Audi RS 5 DTM Audi S1 EKS RX quattro
Mattias Ekström
Mattias Ekström DTM Budapest 2017

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.

Aerodynamisk Audi e-tron prototype förlänger räckvidden med virtuella backspeglar30.5.2018 10:36Pressmeddelande

Ju lägre luftmotstånd – desto längre kommer elbilen. Det kan låta som en självklarhet men kräver ett omfattande utvecklingsarbete. Genom intensivt testande i vindtunnel har Audi optimerat luftströmmarna runt Audi e-tron prototype. Med 0,28 har elbilen ett av de lägsta cW-värdena i SUV-segmentet, vilket är avgörande för räckvidden på mer än 400 kilometer enligt den nya WLTP-körcykeln. I samband med premiären av Audis första elbil i augusti, lanseras även världsnyheten virtuella backspeglar som minskar luftmotståndet ytterligare.