Mattias Ekström kör Audi RS 5 i DTM – missar rallycross-VM i Höljes

Beslutet är fattat. Mattias Ekström kommer att köra sin Red bull Audi RS 5 i DTM på Norisring kommande helg och missar därmed World RX i Höljes. – Jag är glad att min chef tog beslutet åt mig, säger den regerande världsmästaren i rallycross.

Mattias Ekström Audi RS 5 DTM Audi S1 EKS RX quattro

- Det var ett väldigt svårt beslut eftersom vi fortfarande är tidigt på säsongen och Mattias har titelchansen i båda mästerskapen, säger Dieter Gass, chef för Audi Motorsport. Men fabrikssatsningen i DTM är prioriterad för oss. Mattias kan vinna sin tredje DTM-titel i år och har alltid varit väldigt stark på Norisring. Dessutom är Norisring vår hemmabana och vi behöver Mattias där.

I Höljes kommer P-G Andersson att ersätta Ekström i Team EKS.

- Jag är glad att min chef (Dieter Gass) tog beslutet åt mig, säger Ekström. Det är extremt synd att det, av alla race, är en krock mellan min hemmabana i Höljes och ett av mina favoritrace i DTM. Jag hade gärna åkt båda men tyvärr är det inte möjligt rent logistiskt.

Under det senaste DTM-loppet tog Mattias Ekström hem en andraplats och ligger sammanlagt fyra i mästerskapet efter 6 av 18 deltävlingar. Den regerande världsmästare i rallycross ligger tvåa i tabellen efter halva säsongen.

Mattias Ekström kör DTM på Norisring lördag den 1 juli kl 18:55 och söndag den 2 juli kl 17.20.

Mattias Ekström Audi RS 5 DTM Audi S1 EKS RX quattro
Mattias Ekström
Mattias Ekström DTM Budapest 2017

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.