Mattias Ekström kör Audi RS 5 i DTM – missar rallycross-VM i Höljes

Beslutet är fattat. Mattias Ekström kommer att köra sin Red bull Audi RS 5 i DTM på Norisring kommande helg och missar därmed World RX i Höljes. – Jag är glad att min chef tog beslutet åt mig, säger den regerande världsmästaren i rallycross.

Mattias Ekström Audi RS 5 DTM Audi S1 EKS RX quattro

- Det var ett väldigt svårt beslut eftersom vi fortfarande är tidigt på säsongen och Mattias har titelchansen i båda mästerskapen, säger Dieter Gass, chef för Audi Motorsport. Men fabrikssatsningen i DTM är prioriterad för oss. Mattias kan vinna sin tredje DTM-titel i år och har alltid varit väldigt stark på Norisring. Dessutom är Norisring vår hemmabana och vi behöver Mattias där.

I Höljes kommer P-G Andersson att ersätta Ekström i Team EKS.

- Jag är glad att min chef (Dieter Gass) tog beslutet åt mig, säger Ekström. Det är extremt synd att det, av alla race, är en krock mellan min hemmabana i Höljes och ett av mina favoritrace i DTM. Jag hade gärna åkt båda men tyvärr är det inte möjligt rent logistiskt.

Under det senaste DTM-loppet tog Mattias Ekström hem en andraplats och ligger sammanlagt fyra i mästerskapet efter 6 av 18 deltävlingar. Den regerande världsmästare i rallycross ligger tvåa i tabellen efter halva säsongen.

Mattias Ekström kör DTM på Norisring lördag den 1 juli kl 18:55 och söndag den 2 juli kl 17.20.

Mattias Ekström Audi RS 5 DTM Audi S1 EKS RX quattro
Mattias Ekström
Mattias Ekström DTM Budapest 2017

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.

Världspremiär i Pebble Beach – eldrivna Audi PB18 e-tron concept24.8.2018 07:42Pressmeddelande

Audi visar för första gången upp en designstudie på Pebble Beach Automotive Week i Monterey, Kalifornien. Den helt eldrivna Audi PB18 e-tron är en radikal vision av morgondagens supersportbil. Bred och låg, tydligt inspirerad av racingbanan och vindtunneln, är den byggd för att förflytta gränser. Själva konceptet och de utmanande linjerna skapades i Audis nya designstudio i Malibu i Kalifornien där märkets design utvecklas för framtiden. Det tekniska konceptet i PB18 e-tron har dragit fördel av Audi's många segrar i Le Mans. Audi Sport GmbH, Audis dotterbolag, har ansvarat för projektet. Förkortningen “PB18 e-tron” refererar både till Pebble Beach och det tekniska DNA som den delar med den framgångsrika LMP1-bilen Audi R18 e-tron.