Mattias Ekström upp i DTM-ledning

Med en tredjeplats tog Mattias Ekström över tabelledningen i DTM under lördagens race på Norisring. – Jag kan inte klaga, jag fick en pallplats, många poäng och tog över ledningen i mästerskapet, sade Ekström som missar rallycross-deltävlingen i Höljes i helgen på grund av dubbelbokningen.

Audi RS 5 DTM

Efter en kraftig regnskur strax innan starten valde samtliga att köra på regndäck. Rutinerade Ekström körde direkt upp från en sjätte till andra plats trots tuffa förhållanden och hade sedan en duell under hela racet med BMW-föraren Maxime Martin.

- Maxime var snabbare i regnet så jag lät honom köra förbi, konstaterade Ekström. Under de torrare sträckorna var det en tuff kamp och jag kunde köra om honom. Tyvärr hade jag lite för högt tempo i den första kurvan och han kunde ta tillbaka andraplatsen. Men jag kan inte klaga: Jag fick en pallplats, många poäng och tog över ledningen i mästerskapet.

Efter lördagens race, som var det sjunde för säsongen, ligger tre Audi-förare i topp med Ekström i ledning följd av René Rast och Jamie Green. Audi leder därmed även märkesmästerkapet och kunde utöka ledningen till 70 poäng.

Imorgon söndag har Ekström en ny chans att dryga ut ledningen då det andra racet på Norisring startar kl 17.20.

Resultat race 1 Norisring:
1. Bruno Spengler (BMW) 61 Rd. in 53.15,532 Min.
2. Maxime Martin (BMW) + 4,385 Sek.
3. Mattias Ekström (Red Bull Audi RS 5 DTM/Audi Sport Team Abt Sportsline) + 4,776 Sek.
4. Marco Wittmann (BMW) + 10,812 Sek.
5. Timo Glock (BMW) + 12,151 Sek.
6. Tom Blomqvist (BMW) + 12,828 Sek.
7. Jamie Green (Hoffmann Group Audi RS 5 DTM/Audi Sport Team Rosberg) + 18,573 Sek.

Audi RS 5 DTM
Mattias Ekström Norisring 2017

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.

Audi förlänger titelsponsorskap i FIS Ski World Cup29.10.2017 09:50Pressmeddelande

Audi titelsponsor i alpina världcupen till 2021/22 20-årsjubileum för samarbetet med svenska alpina landslaget Kör Audi quattro för maximalt grepp i vinterväglag Audi förlänger samarbetet och fortsätter som titelsponsor till Audi FIS Ski World Cup till 2022. Märket befäster därmed positionen som stark partner till internationell skidsport. I helgen inleds märkets 16:e säsong som titelsponsor vid storslalompremiären i österrikiska Sölden. I samband med säsongsstarten av den alpina världscupen i Sölden gav Audi det positiva beskedet att märket kommer att fortsätta som titelsponsor av Audi FIS Ski World Cup till och med säsongen 2021/2022. Företaget har varit aktivt i den alpina världen i över 30 år och är idag partner till 15 alpina nationella team och Fédération Internationale de Ski (FIS). Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har även en lång historia som partner till den alpina skidvärlden i Sverige. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Under