Mattias Ekström vann Race of Champions

Det gick hett till på isen vid Pite Havsbad. Under söndagens individuella tävlingar vann 44-årige Ekström mot alla sina motståndare. I kvartsfinalen mötte han Johan Kristoffersson, som liksom Ekström är världsmästare i rallycross. I semifinalen bjöd VM-rallyföraren Thierry Neuville på motstånd. Finalen präglades dock av speciella känslor: Efter att Mattias Ekström vann över Michael Schumacher under Race of Champions i London 2007 och i Peking 2009, mötte han Michaels son Mick i den avgörande finalen.
I den första omgången, som kördes i en Polaris, vann Mattias med 10,6 sekunder. Den andra omgången, som kördes i en Supercar Lites-bil, blev lite extra dramatisk när det efter ett halvt varv började ryka ur en säkringsdosa, vilket inte stoppade Ekström. ”Min andreförare ville stanna, men jag var inte så intresserad av att göra det”, sa Ekström roat efter att ha tagit bort säkringen i full fart. Utan att stanna fullföljde Ekström tävlingen på isbanan och var ändå 1,3 sekunder snabbare än Schumacher.
- Vilket fantastiskt resultat, och det på hemmaplan, sa en glad Mattias Ekström. "Att tävla mot Mick var speciellt eftersom jag kört två finaler mot Michael Schumacher. Jag är väldigt stolt. Mick är en väldigt stor talang och han tog sig till finalen i Race of Champions. Han representerar nästa generation av motorsportförare, men jag kommer att fortsätta tävla så länge jag kan."
Söndagens seger innebar den fjärde RoC-titeln för Mattias, som även vann över rallyvärldsmästaren Sébastien Loeb vid den första tävlingen som arrangerades i Paris 2006.
Under helgen bjöd Mattias även på uppvisning av den legendariska, över 500 hk starka Grupp B Audi Sport quattro S1-bilen. Hans teamkamrat från Audi, den 14-faldige Dakar-rekordvinnaren Stéphane Peterhansel, bjöd samtidigt på uppvisning av den högst aktuella Audi RS Q e-tron, som både Mattias och Peterhansel körde under Dakarrallyt för några veckor sedan.
Nyckelord
Bilder









Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,61 miljoner nya bilar 2022. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Stort behov av elbilsladdare på fjällresan: 750 laddade vid mobil laddstation i Sveg under sportloven.20.3.2023 14:00:02 CET | Pressmeddelande
Den mobila laddstationen i Sveg underlättade för många fjällresenärer under sportlovsresan. Totalt laddade ca 750 bilar vid laddstationen som sattes upp i ett samarbete mellan Audi, SkiStar, Jämtkraft och Mer för att bidra till mer hållbar fjällturism.
Räkenskapsåret 2022: Rekordresultat för Audi17.3.2023 12:54:08 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernen avslutade räkenskapsåret 2022 med ett rekordresultat under ett år då företaget fortsatte sin omställning mot att bli en ledande leverantör av uppkopplad, helt elektrisk premiummobilitet. Omsättningen steg med 16,4 procent till rekordhöga 61,8 miljarder euro samtidigt som rörelseresultatet steg med nästan 40 procent till rekordhöga 7,6 miljarder euro. Rörelsemarginalen steg till 12,2 procent och nettokassaflödet nådde 4,8 miljarder euro, den näst högsta siffran i företagets historia. Nyckelfaktorer bakom årets starka finansiella resultat var, en konsekvent krishantering under ett år präglat av många globala utmaningar, en bra prisposition och starka resultat från Bentley, Lamborghini och Ducati. Under 2022 ökade även antalet helt eldrivna modeller kraftigt. Med början i Q6 e-tron startar Audi under 2023 dessutom den största produktoffensiven i företagets historia. Audi Q6 e-tron är den första eldrivna modellen som baseras på Premium Platform Electric (PPE).
Audi Q6 e-tron prototype på tester i norr16.3.2023 11:33:55 CET | Pressmeddelande
Med produktionsnära Audi Q6 e-tron startar Audi den största modelloffensiven i företagets historia. Fram till 2025 kommer märket med de fyra ringarna att lansera över 20 nya modeller – varav fler än 10 är helt eldrivna. I samband lanseringen av Q6 e-tron startar även produktionen av elbilar vid huvudkontoret i Ingolstadt. Med eget batterimontage understryker Audi sin satsning på eldriven mobilitet.
Mjukvaruppdateringar i Audi Q4 e-tron ger OTA och flera nya funktioner14.3.2023 13:41:32 CET | Pressmeddelande
Audi fortsätter vidareutveckla Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron och uppdaterar alla levererade bilar t.o.m. årsmodell 2022 med programvaruversionen 3.2. Den nya programvaran är redan standard i alla bilar från modellår 2023 och gör att kommande programuppdateringar kommer att kunna göras trådlöst via Over-the-Air.
Konceptbilen Audi grandsphere på Sverigebesök under eCarExpo2.2.2023 18:27:02 CET | Pressmeddelande
Audi har lanserat inte mindre än fyra olika konceptbilar på Sphere-temat. I helgen visas Audi grandsphere concept på elbilsmässan eCarExpo, som pågår den 3-5 februari på Friends Arena. Gemensamt för konceptbilarna är att interiören stått i centrum under designprocessen. Självkörande teknik på nivå 4 skapar nya möjligheter där ratten inte längre är fokus för körupplevelsen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum