Mattias Melin slutar som förbundskapten för junior och U21-landslaget i bowling

Mattias Melin har valt att hoppa av som förbundskapten för junior och U21-landslaget på grund av privata skäl. Processen med att hitta en ny förbundskapten är igång.
Mattias Melin. Foto: Johan Lilja

Mattias Melin ledde Sverige till sex medaljer vid U21-VM i Helsingborg som avslutades i förra veckan. Han inledde uppdraget som förbundskapten kring årsskiftet efter att ha varit assisterande coach vid junior-EM i september 2021 där Sverige tog 10 medaljer.

Nu väljer Mattias Melin att hoppa av uppdraget som förbundskapten på grund av privata skäl.
– Jag har full förståelse för Mattias beslut även om det är tråkigt. Jag vill tacka honom för ett väl genomfört arbete med våra landslag och senast med ett riktigt fint U21-VM på hemmaplan. Förhoppningsvis får vi chans att nyttja Mattias Melin kompetens längre fram igen i vår landslagsverksamhet, säger Michael Granström, sportchef i Svenska Bowlingförbundet.

Moa Ekström kommer vara kvar som assisterande coach och processen med att tillsätta en ny förbundskapten är igång.
– Förhoppningen är att ha en ny förbundskapten på plats så snart som möjligt. Närmast väntar att förbereda juniorlandslaget inför EM i Wittelsheim i september, säger Granström.

Mattias Melin. Foto: Johan Lilja